افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
0

علف لیمو؛ فرصت های ویژه اقتصادی در سیستان و بلوچستان ظرفیت از دست رفته در سبز طلایی جنوب شرق

  • کد خبر : 374942
علف لیمو؛ فرصت های ویژه اقتصادی در سیستان و بلوچستان ظرفیت از دست رفته در سبز طلایی جنوب شرق

آرشام هنرکار، بازار; لیموترش یکی از مرکبات ارزشمند و مهم از نظر سودآوری است که دارای انبار ارزشمندی از ویتامین ها و مواد معدنی است. آهک حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک است، در واقع این اسید در لیمو و پرتقال وجود دارد و به عنوان یک اسید آلی عمل می کند. علاوه بر این، این […]

آرشام هنرکار، بازار; لیموترش یکی از مرکبات ارزشمند و مهم از نظر سودآوری است که دارای انبار ارزشمندی از ویتامین ها و مواد معدنی است.

آهک حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک است، در واقع این اسید در لیمو و پرتقال وجود دارد و به عنوان یک اسید آلی عمل می کند. علاوه بر این، این میوه اسیدی نه تنها در تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان بیماری ها موثر است، بلکه ویتامین C، کلسیم، فولات، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، پروتئین ها، کربوهیدرات ها و انواع ویتامین های B موجود در آن باعث شادابی پوست می شود. . و سفید خواهد بود.

استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی خاص از ظرفیت بی نظیری برای کشت و صنعتی شدن لیموترش برخوردار است. لیموترش تولید شده در این استان علاوه بر فرآوری داخلی که شامل ترشی و خیساندن در منطقه می شود، برای مصرف تازه به سایر شهرستان های استان نیز ارسال می شود.

گفتنی است احمد وحیدی وزیر سابق کشور اخیرا در بازدید از نمایشگاه ظرفیت استان در تهران گفت: ظرفیت میوه های استان سیستان و بلوچستان بسیار ویژه است. در زمینه تولید خرما می توان در این منطقه از کشور اقدامات ویژه ای انجام داد و باید در زمینه تولید میوه های گرمسیری اقدامات موثرتری انجام داد.

یک هزار و 282 هکتار از باغات استان به لیموترش اختصاص دارد

در همین راستا اردشیر شهرکی، دستیار بهبود تکثیر گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با بازار گفت: سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی خاص، بالاترین قسمت را تولید می کند. میوه های مورد نیاز و یکی از مهم ترین میوه ها مرکبات است.

وی افزود: تنها در سال زراعی گذشته بیش از 8 هزار تن آهک در 650 هکتار از باغات بارور جنوب این استان برداشت و روانه بازار شد. مساحت کل درختان لیموترش در استان یک هزار و 282 هکتار است که 650 هکتار آن بارور است.

شهرکی در ادامه با اشاره به اینکه آهک دارای فصل ویژه و ذخیره سازی ویژه است، گفت: گلدهی این میوه در بهمن ماه است و برداشت آن از اوایل تیرماه آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد.

معاون سازمان تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بیشتر استان های جنوبی استان مرکبات کشت می کنند اما بیشترین آنها در شهرستان های سرباز، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک و ایرانشهر است.

شهرکی: رشد سیستان و بلوچستان می تواند باعث توسعه ویژه جوانان شود که نیازمند توجه ویژه صنعتی است.

وی گفت: آهک سیستان و بلوچستان می تواند ارزآوری ویژه ای برای کشور ایجاد کند که این امر جنبه صنعتی خاصی را می طلبد. در حال حاضر لیموترش تولیدی در این استان علاوه بر فرآوری داخلی که شامل ترشی و ترشی است، برای مصرف تازه به سایر شهرستان های استان نیز ارسال می شود.

رونق کشاورزی باعث توسعه اقتصادی می شود

سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی خود می تواند به مهم ترین قطب کشاورزی و به این ترتیب مولد ارز کشور تبدیل شود که توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری را می طلبد. در واقع می توان گفت؛ هرچه بخش کشاورزی توسعه و رونق بیشتری داشته باشد می تواند از نظر اقتصادی و ارزی برای استان بسیار موثر باشد و همچنین اشتغال پایدار در منطقه ایجاد کند.

از آنجایی که سیستان و بلوچستان با توجه به اقلیم از ظرفیت بسیار خوب و منحصر به فردی در کشت انواع محصولات کشاورزی به ویژه میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری برخوردار است، لازم است متولیان امر به این امر توجه ویژه ای داشته باشند.

سیستان و بلوچستان به دلیل دسترسی به بازارهای کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی نظیری برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارز و فرصت های شغلی جدید برای استان و کیشور دارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=374942

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.