افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
0

تفاوت دولت پزشکان با رئیس جمهور در انتخاب استانداران چیست؟ > پایگاه اخبار سیاسی ایران

  • کد خبر : 374733
تفاوت دولت پزشکان با رئیس جمهور در انتخاب استانداران چیست؟ > پایگاه اخبار سیاسی ایران

روزنامه اعتماد نوشت: این به معنای بی‌توجهی به ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و زیست‌محیطی در مدیریت اکثر استان‌ها بود، اما اغلب این افراد کارنامه موفقی در رسیدگی به حوادث سال 1401 از خود به جای نگذاشتند و هزینه‌های زیادی نیز انجام شد. برای کشور اکنون که رئیس جمهور با شعار و رویکرد دیگری انتخاب شده […]

روزنامه اعتماد نوشت: این به معنای بی‌توجهی به ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و زیست‌محیطی در مدیریت اکثر استان‌ها بود، اما اغلب این افراد کارنامه موفقی در رسیدگی به حوادث سال 1401 از خود به جای نگذاشتند و هزینه‌های زیادی نیز انجام شد. برای کشور

اکنون که رئیس جمهور با شعار و رویکرد دیگری انتخاب شده است، انتظار می رود در انتخاب استانداران روش و نگرش دیگری اتخاذ شود و توسعه گرایی در معیارهای انتخاب استانداران (و به تبع آن استانداران و بخشداران) در اولویت قرار گیرد. ). ).

برای این کار لازم است که نامزد استاندار ابتدا بررسی جامعی در خصوص شرایط استان، توسعه سرزمینی و شاخص های توسعه آن در ابعاد مختلف و مروری کامل و روشن از توسعه فعلی استان داشته باشد. و توانایی ها و محدودیت های آنها (نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدها). سپس هدف گذاری خود را برای وضعیت بهینه و بهبود احتمالی این شاخص ها در بازه زمانی 2، 3 و 4 ساله ارائه می کند. سپس در مورد وضعیت موجود و اهداف تعیین شده باید با مجمع نمایندگان استان و سایر گروه های ذی نفوذ و سپس با وزیر کشور و رئیس جمهور به توافق رسید.

این چارچوب توافق مشترک استاندار با رئیس جمهور، وزیر کشور، نمایندگان و مردم استان خواهد بود و پس از طرح پیشنهادی در جلسه دولت و رای اعتماد هیئت دولت به استاندار، تبدیل می شود. توافق مشترک استاندار و کل دولت. در این دستور، وزرا نیز موظف می‌شوند در چارچوب حوزه کاری و اختیارات خود، منابع و امکانات لازم برای موفقیت استاندار در تحقق این اهداف را فراهم کنند.

در این دستور استاندار کار خود را در استان با اهداف توسعه ای مورد توافق آغاز می کند و لازم است در انتخاب معاونان استاندار، بخشداران و وزرا در انتخاب مدیران کل استانی تحقق این اهداف مدنظر قرار گیرد.

حال اگر استاندار بخواهد با تعیین اهداف غیرواقعی و دست نیافتنی این سمت را به عهده بگیرد و یا پس از انتخاب، همکاران خود را از میان دوستان و خانواده انتخاب کند یا تحت فشار بیرونی، به آن اهداف نرسد، مسئولیت خود در برابر رئیس جمهور و مردم استان برآورده نمی شوند.

در واقع استاندار برای تحقق اهداف موعود و حفظ آبرو چاره ای جز انتخاب مدیران و همکاران شایسته و توانمند، اعم از بستگان، افراد معرفی شده و یا خارج از کشور نخواهد داشت. همکاران استاندار بر اساس مقاطع موضوعی یا شهرداری این طرح توسعه استان و اهداف تعیین شده انتخاب می شوند و هر یک متعهد به تحقق این اهداف در حوزه کاری خود می شوند. به این ترتیب می توان انتظار داشت که شایسته سالاری در انتخاب مدیران ارشد استانی تحقق یابد. در عین حال، وزرا و نمایندگان مجلس نیز موظفند با آوردن مدیران توانمند و توانمند، اهداف مورد توافق با استاندار را به انجام برسانند و به آنها کمک کنند.

ارزیابی عملکرد استاندار بر اساس این موافقتنامه عملکردی نیز پس از گذشت دو سال از آغاز مسئولیت وی آغاز می شود (زیرا به طور معمول یک سال طول می کشد تا استاندار بر شرایط استان تسلط یابد و تیم خود را تکمیل کند). دو سال پس از آغاز کار استاندار، وزیر کشور و رئیس جمهور باید گروهی را برای ارزیابی عملکرد استاندار و میزان دستیابی وی به اهداف تعیین شده و بررسی روند کاری وی تعیین کنند. اگر پس از دو سال و ارزیابی این گروه مشخص شود که اهداف دوسالانه محقق شده و عملکرد استاندار به گونه ای باشد که اهداف توسعه ای در سال های بعد محقق شود، کار وی ادامه خواهد داشت. در غیر این صورت، او سزاوار ریاست جمهوری بدون امتیاز است.

در عین حال لازم است رئیس جمهور و وزیر کشور از اختیارات قانونی خود برای حمایت از استاندار در مقابل فشارهای خارجی گروه های ذی نفوذ برای انتصاب مدیران ویژه و اتخاذ تدابیر خارج از مسیر در راستای تحقق اهداف مورد انتظار استفاده کنند.

اشتباه در انتخاب بیش از 30 استاندار امری طبیعی است و افراد نامناسب نیز برای مدیریت استان ها انتخاب می شوند اما همین تعداد اندک نشان می دهد که رویه صحیحی در انتخاب استانداران اتخاذ شده است. امید است با انتخاب مدیران استانی شایسته و توانمند در پایان دوره چهاردهم دولت، شاهد پیشرفت جدی در توسعه استان های مختلف به ویژه استان های محروم و کم برخوردار باشیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=374733

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.