افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
0

رابطه عجیب و معکوس آلزایمر و سرطان!

  • کد خبر : 374702
رابطه عجیب و معکوس آلزایمر و سرطان!

آفتاب نیوز: افراد مبتلا به آلزایمر کمتر در معرض ابتلا به انواع خاصی از سرطان هستند و یک مطالعه جدید روی جوندگان در تلاش برای کشف این موضوع است. محققان چینی میزان بروز سرطان روده بزرگ را در بین موش های مبتلا به علائم آلزایمر کمتر از حد معمول نشان دادند. با این حال، زمانی […]

آفتاب نیوز:

افراد مبتلا به آلزایمر کمتر در معرض ابتلا به انواع خاصی از سرطان هستند و یک مطالعه جدید روی جوندگان در تلاش برای کشف این موضوع است.

محققان چینی میزان بروز سرطان روده بزرگ را در بین موش های مبتلا به علائم آلزایمر کمتر از حد معمول نشان دادند. با این حال، زمانی که این موش ها با مدفوع یک موش سالم پیوند زده شدند، بروز سرطان در روده بزرگ و رکتوم به حالت عادی بازگشت.

یافته ها نشان می دهد که علائم آلزایمر ارتباط نزدیکی با ساختار روده دارد.

امروزه، شواهد قویاً نشان می‌دهد که برخی از میکروب‌های روده می‌توانند سیستم ایمنی را برای تأثیرگذاری بر مغز شکل دهند.

چندین مطالعه قبلی روی جوندگان، میکروبیوم روده را با علائم بیماری آلزایمر مرتبط کرده است. در آزمایشات پیشگامانه اخیر نشان داده شده است که پیوند مدفوع مشکلات حافظه را از یک جونده به جونده دیگر منتقل می کند.

این تحقیق جدید اکنون ارتباط نزدیک بین آلزایمر، میکروبیوم روده و سرطان را بررسی کرده است.

برخی از مطالعات قبلی نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان در بیماران مبتلا به آلزایمر انسان به نصف کاهش می یابد.

اگرچه خطر ابتلا به آلزایمر در بیماران سرطانی نیز تا 35 درصد کاهش می یابد، هیچ کس واقعاً دلیل آن را نمی داند. علاوه بر این، سرطان کولورکتال قوی ترین ارتباط را با آلزایمر نشان می دهد.

در مجموعه ای از آزمایشات در بیمارستان دانشگاه هبی در چین، محققان دریافتند موش هایی که علائم مشابه آلزایمر داشتند، زمانی که این بیماری به طور مصنوعی القا شده بود، در برابر سرطان روده مقاومت کردند.

به نظر می‌رسد التهاب روده در این موش‌ها سرکوب می‌شود، اما وقتی پیوند مدفوع از یک موش سالم و جوان‌تر به موش‌هایی با علائم شبیه آلزایمر داده شد، این سرکوب مشاهده نشد.

محققان برای اینکه بفهمند کدام میکروب روده مسئول است، از میکروبیوتای مدل های حیوانی خود نمونه برداری کردند و چندین نامزد از جمله باکتری گرم منفی به نام Prevotella پیدا کردند.

هنگامی که موش ها با این باکتری درمان شدند، روده سلول های ایمنی پیش التهابی کمتری تولید کرد، حتی زمانی که موش ها در معرض پاتوژن های خطرناک قرار گرفتند.

محققان توضیح می‌دهند که این کاهش پاسخ التهابی احتمالاً تا حدودی به این دلیل رخ داده است که روده نشتی‌تر از حد معمول بوده و به برخی محصولات جانبی میکروبی اجازه می‌دهد راحت‌تر وارد جریان خون شوند.

هنگامی که موش ها با ترکیبات مشتق شده از Provetella تحت درمان قرار گرفتند، عملکرد شناختی مختل شده و مقاومت در برابر رشد تومور در راست روده و روده بزرگ نشان دادند.

محققان توضیح می دهند که بسیاری از مطالعات نشان داده اند که لیپوپلی ساکاریدها (LPS) مشتق شده از باکتری Provetella در پاسخ های التهابی سد مخاطی نقش دارند.

به عنوان مثال، Prevotella bivia غلظت بالایی از LPS تولید می‌کند که می‌تواند یک محیط سمی ایجاد کند که به نورون‌های دوپامین درگیر در عملکرد شناختی و حرکتی آسیب می‌زند.

یک کارآزمایی بالینی انسانی اخیر شواهدی را نشان داد که برای مثال پیوند مدفوع می‌تواند علائم حرکتی پارکینسون را کاهش دهد که ارتباط نزدیکی با تخریب نورون‌های دوپامین دارد.

به گفته نویسندگان مطالعه، از آنجایی که التهاب جزء اصلی فرآیند تشکیل تومور است، ممکن است خواص ضد سرطانی در مدل‌های موش آلزایمر ناشی از تحمل التهابی روده باشد که توسط چندین گونه باکتری خاص در میکروبیوتای روده ایجاد شده است.

روند داده های اپیدمیولوژیک قبلاً الگوهای بین سرطان و آلزایمر را نشان داده بود، اما تحقیقات جدید اکنون مکانیسم روشنی را نشان می دهد.

محققان در نهایت به این نتیجه رسیدند که این شواهد بیولوژیکی و تجربی از رابطه معکوس بین بروز بیماری آلزایمر و سرطان روده بزرگ حمایت می کند.

این تحقیق در مجله PNAS منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=374702

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.