افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
0

پیش بینی معاون سابق بانک مرکزی از نرخ ارز در نیمه دوم سال / نتیجه انتخابات آمریکا چه تاثیری بر نرخ ارز دارد؟

  • کد خبر : 374692
پیش بینی معاون سابق بانک مرکزی از نرخ ارز در نیمه دوم سال / نتیجه انتخابات آمریکا چه تاثیری بر نرخ ارز دارد؟

مریم فخری: عملکرد بازار ارز در نیمه نخست امسال منفی بود. با بررسی نمودار قیمت دلار در 186 روز ابتدایی سال، متوجه می شوید که سود خریداران ارز منفی بوده است، بنابراین در این مدت قیمت دلار 1716 تومان ارزان شد. این بدان معناست که دلار افت 2.8 درصدی را تجربه کرد و اکنون در […]

مریم فخری: عملکرد بازار ارز در نیمه نخست امسال منفی بود. با بررسی نمودار قیمت دلار در 186 روز ابتدایی سال، متوجه می شوید که سود خریداران ارز منفی بوده است، بنابراین در این مدت قیمت دلار 1716 تومان ارزان شد. این بدان معناست که دلار افت 2.8 درصدی را تجربه کرد و اکنون در میانه کانال روی 59 هزار تومان ایستاده است.

با ورود به نیمه دوم سال این سوال پیش می آید که بازار ارز به چه سمتی خواهد رفت؟ سید کمال سیدعلی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بازار ارز در نیمه دوم سال 1403 می گوید: فکر کنیم قیمت ارز باقی مانده است. پایدار یا مثلاً از نظر دولت و بانک نسبت به بقیه بازارها موفقیت کمتری داشته است. نکته اصلی این است که موفقیت آمیز است، قابل توجه است. اما از منظری دیگر باید دید اقتصاددانان و فعالان اقتصادی این موضوع را چگونه می بینند.

و می افزاید: تقویت ارز و تقویت یا تضعیف ریال به زمان های مختلف و توجه به سایر متغیرهای اقتصادی مانند صادرات، اشتغال و بهره وری بستگی دارد. باید دید اهداف دولت چیست و در رابطه با متغیرهای اقتصادی چه سیاست هایی را دنبال می کند.

نرخ ارز عاملی است که باعث افزایش نرخ تورم می شود.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح می کند: روند همیشه به گونه ای بوده که اگر برای مدتی نرخ ارز ثابت می ماند و یواشکی حرکت نمی کرد، جهش قیمت ها داشتیم. البته همه اینها بستگی به حجم فروش نفت و درآمدهای ارزی دارد و اینکه تا چه اندازه توانسته ایم اقتصاد کشور را به گونه ای مدیریت کنیم که فعالان اقتصادی رضایت کامل داشته باشند و واردات و صادرات به خوبی دنبال شده باشد. مسیر

سیدعلی در ادامه تصریح می کند: نکته اینجاست که ما عمدتاً از منظر نرخ ارز به تورم نگاه می کنیم که آیا نرخ ارز عاملی برای افزایش نرخ تورم است؟ بر این اساس اگر در 6 ماهه دوم سال نقدینگی زیادی داشته باشیم، یعنی کنترل نقدینگی صورت نگیرد، نرخ ارز ثابت نمی ماند.

وی تصریح می کند: موضوع دیگری هم وجود دارد و آن اینکه ارزهای ترجیحی مانند نیمایی و 28 هزار و 500 توکن را به واردکنندگان اختصاص می دهیم. اینجا یک مشکل مهم وجود دارد و آن این است که دوباره از منظر نرخ ارز به تورم نگاه می کنیم تا از طریق نرخ ارز تورم را افزایش ندهیم. تیم اقتصادی دولت باید ببیند آیا این روند در بلندمدت و در یکی دو سال آینده درست است یا نباید منتظر جهش نرخ ارز در آینده باشیم.

به این ترتیب نرخ واقعی و بهینه ارز مشخص می شود.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این نقطه و کنترل نرخ ارز باید نرخ ارز و حداقل نرخ ترجیحی را به نرخ ارز بازار آزاد نزدیک کنیم و سپس می توان آن را نرخ ارز نامید. نرخ واقعی، به عبارت دیگر، نرخ بهینه یک ارز معین خواهد بود. ثابت ماندن نرخ ارز اشکالی ندارد. حداقل اگر بخواهیم از منظر نرخ ارز به بانک مرکزی نگاه کنیم، عملکرد بانک مرکزی در این دوره مناسب بوده است.

سیدعلی می گوید: از طرفی مهم ترین موضوع کسری بودجه و افزایش نقدینگی است. اگر اینجا کار خوبی کرده باشیم، نرخ ارز هم کنترل می شود.

وی ادامه می دهد: در واقع مجموعه تصمیماتی که در مورد نرخ ارز، نرخ سود و سایر نرخ ها اتخاذ می شود باید به گونه ای هماهنگ شود که همه فعالان اقتصادی و مجموعه متغیرهای کلان اقتصادی اقتصاد ایران و بازارهای موازی حرکتی متناسب داشته باشند. . . مانند مسکن، بورس و …

معاون سابق بانک مرکزی تاکید می کند: بدیهی است وضعیت بازار ارز در نیمه دوم سال به دلیل رشد نقدینگی و نرخ تورم است که در صورت عدم کنترل، نرخ ارز نیز افزایش می یابد.

سیدعلی می گوید: تنها دو ماه از روی کار آمدن دولت می گذرد و آمارهای جدید اقتصادی که بیاید نشان می دهد که چقدر رشد نقدینگی داشتیم و تورم چقدر کنترل شده است. اگر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه توانسته اند مسیری را طی کنند که کسری بودجه نداشته باشیم و آمار هم این را ثابت کند، می توانیم در مورد نرخ ارز اظهار نظر کنیم.

بیشتر بخوانید: قیمت ارز از سقف سه ماهه گذشت/ دلار وارد منطقه مهمی شد

قیمت دلار نزدیک به 2 هزار تومان سقوط کرد/ پیش بینی معاون سابق بانک مرکزی از میزان دلار تا پایان سال

نتیجه انتخابات آمریکا چه تاثیری بر بازار ارز دارد؟

معاون اسبق بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرآنلاین: با توجه به نزدیک شدن به انتخابات آمریکا، به نظر شما نتایج انتخابات آمریکا تا چه اندازه بر بازار ارز ما تاثیر می گذارد؟ وی می گوید: بدیهی است که نظر همه این است که اگر ترامپ پیروز شود، وضعیت ما بدتر می شود، اما مشکل اینجاست که نباید به این موضوع تکیه کرد.

و می افزاید: اگر دموکرات ها سر کار بیایند یا حتی ترامپ خودش سر کار بیاید، سیاست هایی که می خواهند در مورد ایران اعمال کنند به دلیل افزایش قیمت نفت خیلی بدتر از وضعیت فعلی نخواهد بود که آمریکا چنین نمی کند. خواستن .

معاون سابق بانک مرکزی تصریح می کند: اما اگر بخواهیم واقع بینانه تر نگاه کنیم، اگر کاملیا هریس روی کار بیاید، به نظر می رسد با توجه به سیگنال هایی که دولت چهاردهم در خصوص کاهش تنش های بین المللی و منطقه ای داده است، این امکان وجود دارد که ما نزدیک شدن و کاهش تنش های سیاسی و در نتیجه کاهش مشکلات و چالش های اقتصادی.

223225

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=374692

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.