افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
0

توافق هسته ای با ایران بدون مشارکت آمریکا امکان پذیر نیست

  • کد خبر : 374630
توافق هسته ای با ایران بدون مشارکت آمریکا امکان پذیر نیست

آفتاب نیوز: گروسی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، در گفت‌وگو با CNN که گزیده‌هایی از آن در رسانه‌ها منتشر شد، تصریح کرد که واشنگتن نقش اصلی را در روند توافق با ایران و بدون ذینفع بازی می‌کند. در این کشور امکان توافق وجود ندارد. جزئیات بیشتری […]

آفتاب نیوز:

گروسی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، در گفت‌وگو با CNN که گزیده‌هایی از آن در رسانه‌ها منتشر شد، تصریح کرد که واشنگتن نقش اصلی را در روند توافق با ایران و بدون ذینفع بازی می‌کند. در این کشور امکان توافق وجود ندارد.

جزئیات بیشتری از این گفتگو در رسانه ها منتشر نشده است. گروسی همچنین در گفتگوی دیگری با خبرنگاران در نیویورک از رایزنی با نمایندگان کشورمان درباره برنامه هسته ای ایران خبر داد.

وی با بیان اینکه آژانس انرژی اتمی به نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد، گفت: برای حل مسائل باقی‌مانده به چارچوبی قوی نیاز است. مدیرکل آژانس گفت: شما می توانید این توافق را مانند توافق قبلی (برجام) بنامید، می توانید آن را چیز دیگری بنامید، اما به نظر من برای درک همه چیز به یک چارچوب محکم نیاز است.

این اظهارات گویا پیش از دیدار وی با سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک بیان شده است. در این دیدار دو طرف در خصوص تقویت روابط و همکاری های جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بحث و تبادل نظر کردند. متعاقبا مدیر کل آژانس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) این دیدار را مهم توصیف کرد.

اما اظهارات وی درباره ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای و برجام در حالی است که ایران بار دیگر نهایت شجاعت و درایت خود را با مشارکت در مذاکرات هسته‌ای و بازگشت به برجام نشان داده است.

مسعود مزیکیان رئیس جمهور کشورمان دیروز (دوشنبه) در دیدار با مدیران رسانه های آمریکایی تاکید کرد که ایران حاضر است به تعهدات خود در برجام بازگردد، اما تحت فشار و تحریم مجبور به مذاکره نخواهد شد.

وی گفت: آمادگی کامل برای بازگشت به تعهدات خود در توافق را داریم، اما امکان ندارد که آمریکا و کشورهای اروپایی حاضر به انجام تعهدات خود نباشند و در عوض از ما بخواهند که به تعهدات خود بازگردیم.

رئیس جمهور یادآور شد: ما به همه تعهدات خود در این توافق عمل کردیم، اما این ترامپ بود که از برجام خارج شد و متأسفانه کشورهای دیگر به جای کمک به فعال سازی مجدد این توافق، به تعهدات خود عمل نکردند و روز به روز تحریم ها علیه ایران اعمال شد. ایران . کل.

پس از امضای برجام در سال 2014 با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، ایران به‌عنوان یک کشور مسئول، بدون مشکل به تعهدات خود عمل کرد و این موضوع در 16 گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شد. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، تحریم هایی که به دلیل برجام برداشته شده بود، با تصمیم یکجانبه وی مبنی بر خروج از این توافق در 18 می 2018 (8 مه 2018) دوباره برقرار شد.

جمهوری اسلامی ایران در سال 2018 مکانیسم حل اختلاف در کمیسیون مشترک برجام را در سطح وزرای امور خارجه اعضای باقیمانده این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف های برجام با صدور بیانیه ای ۱۱ تعهد برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا را پذیرفتند.

اما اجرای نامتوازن این توافق از یک سو و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی دیگر، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشت تا تصمیماتی را برای توقف اجرای آن اتخاذ کند. اقدامات گام به گام پذیرفتن داوطلبانه تعهدات هسته ای با دادن فرصت های 60 روزه برای دیپلماسی.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهدات خود در این توافق عمل کرد تا کشورهای اروپایی که قول جبران آثار خروج واشنگتن از برجام را داده بودند، بتوانند به این وعده عمل کنند، اما با توجه به اینکه چگونه کشورهای اروپایی به وعده های خود عمل نکرده اند، ایران نیز طی چند مرحله تعهدات خود را در برجام کاهش داد.

پس از روی کار آمدن در ژانویه 2021، دولت دموکرات جو بایدن اقدام یکجانبه دولت قبلی آمریکا برای خروج از توافق ایران و گروه 1+5 را محکوم کرد، اما هرگز هیچ گام معتبری برای جبران سیاست های نادرست دولت ترامپ برنداشت .

در 8 دور مذاکرات وین، ایران نهایت شجاعت و بصیرت خود را با پذیرفتن گفت‌وگو درباره حفظ برجام نشان داد و امیدوار بود طرف‌های غربی متقابلاً رویکردی مسئولانه اتخاذ کرده و مسیر تحریم‌های غیرقانونی را تغییر دهند.

اما تجربه مذاکرات نشان داد که به همان اندازه که باراک اوباما (رئیس جمهور سابق آمریکا) برای انعقاد برجام و دونالد ترامپ آماده فسخ این توافق بود، جو بایدن (رئیس جمهور آمریکا) اراده لازم برای تصمیم گیری را نداشت. در این مورد و به همین دلیل مذاکرات وین به تعویق افتاد.

ایران به عنوان یک کشور مسئول همواره اعلام کرده است که آماده انعقاد توافقی با ثبات و قابل اعتماد است که تحریم ها را به صورت تضمینی رفع کند و در آینده به عنوان اهرم فشار علیه ایران عمل نکند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=374630

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.