افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
0

محاصره پنج ساله FATF شکسته شد. فشار مهم پزشکان برای خارج شدن از لیست سیاه

  • کد خبر : 374278
محاصره پنج ساله FATF شکسته شد. فشار مهم پزشکان برای خارج شدن از لیست سیاه

به گزارش رکنا، سخنان فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود (سه شنبه هفته جاری) درباره آخرین الحاق ایران به دو کنوانسیون «پالرمو» و «CFT» نشانه جدیدی از برنامه دولت چهاردهم برای حل و فصل روابط است بین ایران و FATF یک رویداد مهم با کارآمدی دولت. مسعود بزیکیان و حضور عبدالناصر همتی […]

به گزارش رکنا، سخنان فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در اولین نشست خبری خود (سه شنبه هفته جاری) درباره آخرین الحاق ایران به دو کنوانسیون «پالرمو» و «CFT» نشانه جدیدی از برنامه دولت چهاردهم برای حل و فصل روابط است بین ایران و FATF یک رویداد مهم با کارآمدی دولت. مسعود بزیکیان و حضور عبدالناصر همتی در وزارت اقتصاد و همچنین بازگشت علی طیب نیا به پاستور به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهور کم و بیش قابل پیش بینی بود.

علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت اول روحانی و مشاور ارشد پزشکی، شاید یکی از ارکان اصلی «برنامه اقدام ایران» برای خروج از لیست سیاه FATF و عضویت در گروه ویژه اقدام مالی باشد.

گروه ویژه اقدام مالی در آخرین گزارش خود در آخرین گزارش خود درباره وضعیت کشورهایی که «در معرض خطر» محسوب می شوند و در لیست سیاه FATF قرار دارند، از «ایران» نام برده است. کشوری که بر اساس گزارش ژوئن 2024 (خرداد 1403) این گروه، از فوریه 2020، معادل آخرین ماه سال 2018، «فقط یک گزارش به FATF ارائه کرده است». بر اساس گزارش این گروه، “گزارشی که در ژانویه 2024 به گروه ویژه اقدام مالی ارائه شد، هیچ تغییر اساسی در وضعیت برنامه اقدام آن ایجاد نکرد.”

اکنون با روی کار آمدن دولت مادهیامان، به نظر می رسد دولت ها در حال آماده شدن برای بررسی مجدد وضعیت ایران و بازنگری در شکل همکاری در FATF هستند. اولین اطلاعیه علنی دولت چهاردهم برای پیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی به اولین جلسه شورای معاونان وزارت اقتصاد و دارایی در دولت چهاردهم به ریاست عبدالناصر همتی بازمی گردد. جلسه ای که در آن ضرورت و مقدمات این امر بررسی شد و اندکی بعد مسعود بیزیکیان در اولین دیدار خود با اصحاب رسانه به عنوان رئیس جمهور از «نوشتن نامه مهم» به «مجمع تشخیص مصلحت نظام» برای «بازپس گیری موضوع» پیش رفت. پیوستن «دوباره» ایران به FATF فاش شد این عدد نشان می دهد که دولت پزشکی برای شکستن حصر پنج ساله «حضور ایران در لیست سیاه FATF» قیام کرده است.

اما داستان این رابطه منجمد و حصر 5 ساله از کجا شروع شد و چگونه به پایان رسید؟

ماجرای ایران و FATF از کجا شروع شد؟

برای اولین بار موضوع پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی و آغاز مذاکرات برای حذف نام کشور از لیست سیاه FATF در سال 94 و همزمان با دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی مطرح شد و ایران و FATF توافقات مشترک طرح هایی برای دستیابی به هدف حذف نام ایران از لیست سیاه آغاز شد. لیست سیاه مالی و لغو اقدامات متقابل آغاز شد. روندی که پس از آن ایران «چهار لایحه» موسوم به «لوایح FATF» را تهیه کرد، توانست تا حدودی نظر این کارگروه ویژه را جلب کند و «6 برابر تمدید تعلیق فهرست سیاه ایران» را به دست آورد.

در واقع اجرای لوایح مذکور پیش نیاز مهمی برای حذف کامل نام ایران از لیست سیاه این کارگروه بود که در قالب 37 توصیه اجرایی و 4 اقدام تقنینی از سوی FATF مطرح شد. بین این اقدامات و توصیه های گروه ویژه اقدام مالی، دو شرط بسیار مهم وجود داشت که باید توسط ایران می پذیرفت. این دو شرط مربوط به اصلاح دو قانون ملی «مبارزه با پولشویی» و «ضد تأمین مالی تروریسم» بود.

اهمیت دو شرط ذکر شده در تسریع روند حذف نام ایران از لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی عاملی شد تا دولت حسن روحانی به سرعت لوایح خود را آماده کند و در قالب دو لایحه «اصلاح قانون مبارزه با… قانون پولشویی و اصلاحیه قانون مبارزه با پولشویی، تروریسم به مجلس تقدیم می شود. لوایحی که در مجلس نهم به سرعت به تصویب رسید و به دلیل فراهم بودن بستر آن به تایید شورای نگهبان رسید. اما تصویب لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» بیشتر طول کشید و در نهایت به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.

گره بزرگ در رابطه ایران و FATF

مسیر پیوستن ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی به این راحتی و بدون مشکل طی نشد و گره بزرگ ماجرا دو لایحه دیگر از چهار لایحه ذکر شده است. یعنی «الحاق ایران» به دو کنوانسیون بین المللی «مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT)» و «مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو)» واگذار شد.

دولت روحانی نیز در تلاش برای خروج از لیست سیاه، دو لایحه مذکور را به مجلس تقدیم کرد. لوایحی که البته مانند دو لایحه اصلاحی پیش گفته مسیر چندان آسانی را برای تصویب طی نکردند و با وجود اینکه پس از فراز و نشیب های فراوان رای مثبت مجلس را به دست آوردند اما با دستور مقام معظم رهبری مواجه شدند. هیئت شورای تشخیص تناسب؛ مصوبه ای که این دو لایحه مصوب مجلس را مغایر با قوانین بالاتر دانست و در نهایت سرنوشتی را برای این لوایح رقم زد که پس از رفت و آمدهای فراوان بین مجلس، شورای نگهبان و شورای تشخیص مسائل نظام، هرگز نخواهند شد. رنگ مهر تایید را ببینید. در نهایت بررسی این لوایح در مجمع تشخیص نیز منوط به مرور زمان شد و پس از گذشت بیش از یک سال از ارسال و بررسی نشدن آن به مجمع، خود به خود از دستور کار مجمع خارج شد.

بازگشت به لیست سیاه

خروج دو لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون‌های مذکور» از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرانجام تلاش چهار ساله دولت روحانی برای حذف کامل نام ایران از فهرست سیاه گروه اقدام ویژه مالی را بی‌اثر کرد. و گروه ویژه اقدام مالی با انتشار بیانیه ای در تاریخ 2 مارس 2018 نام ایران را پس از چند بار تعلیق متوالی به لیست سیاه FATF اضافه کرد و پس از حدود سه سال و نیم اقدامات متقابل علیه ایران را فعال کرد.

با این حال، بیانیه FATF در سال 2018 با وجود اعلام اقدامات متقابل علیه ایران، همچنان دارای پرتوهای امید بود. یک شرط مهم همچنان «تعلیق اقدامات متقابل در صورت الحاق به کنوانسیون های CFT و پالرمو» است. در عین حال کارشناسان معتقد بودند که «کشوری که به لیست سیاه بازمی‌گردد باید تمام مراحل خروج از این فهرست را آغاز کند و از ابتدا به کارگروه بپیوندد که اجرای آن زمان زیادی می‌برد». با این حال، طبق بیانیه گروه ویژه اقدام مالی، ایران در همه مراحل غیرضروری است و می‌تواند صرفاً با پیوستن به دو کنوانسیون «مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT)» و «مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو»، خروج را از سر بگیرد. حذف از لیست سیاه FATF

این مهم می تواند به این معنا باشد که دولت مسعود مزیکیان برای بازگشت به برنامه اقدام FATF ایران با مانع خارجی جدی مواجه نیست و به نظر می رسد تلاش های دولت چهاردهم علاوه بر رایزنی با گروه ویژه اقدام مالی، باید مبتنی بر این باشد. در مورد کسب رضایت نهادهای موثر ملی باید برای پذیرش پیش شرط FATF و در نتیجه خروج از لیست سیاه و تعلیق اقدامات متقابل اقدام کنند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=374278

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.