افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
0

فیلم غمگین علیرضا قربانی برای معدنچیان طبس

  • کد خبر : 374127
فیلم غمگین علیرضا قربانی برای معدنچیان طبس

علیرضا قربانی با انتشار ویدئویی برای قربانیان معدن طبس نوشت: برای دل داغدار خانواده های عزیز معدنچیان و مردم ایران. لحظه به لحظه با یک حادثه دردناک معدن طبس/ در ماندجو چه گذشت؟ این حادثه ساعت 21 در معدن زغال سنگ ماگانجو در 80 کیلومتری طبس رخ داد. در آن ساعت از شب ده ها […]

علیرضا قربانی با انتشار ویدئویی برای قربانیان معدن طبس نوشت: برای دل داغدار خانواده های عزیز معدنچیان و مردم ایران.

لحظه به لحظه با یک حادثه دردناک معدن طبس/ در ماندجو چه گذشت؟

این حادثه ساعت 21 در معدن زغال سنگ ماگانجو در 80 کیلومتری طبس رخ داد. در آن ساعت از شب ده ها معدنچی در 2 قسمت این معدن به نام بلوک C و B مشغول به کار بودند که این افراد شیفت سوم بودند و یک ساعت از شروع کارشان گذشته بود. بلوک ج پس از ورود از دهانه خود با شیب حدود 18 درجه به مدت 750 متر ادامه می یابد و به تونل بلوک B در عمق 250 متری زمین می رسد. دهانه این دو تونل با وجود اینکه حدود 2 کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند، اما برای تهویه به یکدیگر متصل هستند. شواهد نشان داد که انفجاری در انتهای بلوک C به دلیل نشت گاز متان رخ داده است. شدت این انفجار به حدی بود که قسمت بزرگی از کارگاه تونل فروریخت. از سوی دیگر دود و گازهای ناشی از این انفجار به سرعت به بلوک B منتقل شد و دقیقاً مشخص نشد که چه بلایی بر سر ده ها معدنچی که در این دو بلوک مشغول به کار بودند، آمده است. در این شرایط بود که عملیات نجات آغاز شد.

04:15 دقیقه; کشف اولین جسد

پس از این حادثه تیم های امدادی هلال احمر، اورژانس، مدیریت بحران و … در محل حاضر شدند. و عملیات جستجو بدون وقفه ادامه یافت. اگرچه حضور حداقل 57 معدنچی در معدن تایید شده است، اما هنوز مشخص نیست که در زمان وقوع انفجار چند نفر در آنجا بودند. ساعت 4:15 بامداد بود که خبر بیرون آوردن جسد اولین قربانی از معدن رسید. محمدعلی آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت: علاوه بر این قربانی تا کنون به 15 مصدوم نیز امدادرسانی شده است.

08:12 دقیقه; سفارش ویژه

صبح روز یکشنبه اخبار مربوط به معدن طبس یکی پس از دیگری در رسانه ها منتشر شد. حالا بسیاری از کسانی که صبح زود از خواب بیدار شده بودند تا فرزندان خود را به مدرسه برسانند، روز خود را با این خبر تلخ آغاز کرده بودند. هنوز از سرنوشت تعداد زیادی از کارگران معدن خبری نبود و حدود ساعت 8 صبح بود که وزیر کشور با استاندار خراسان جنوبی تماس گرفت و دستور ویژه رسیدگی به این حادثه را صادر کرد. اسکندر مومنی در خصوص آخرین وضعیت این حادثه جویا شد و دستور استفاده از تمامی امکانات برای تسریع عملیات امداد و نجات را صادر کرد.

9 صبح افزایش آمار کشته شدگان زمانی اعلام شد که عقربه های ساعت از 9 صبح گذشت که 19 نفر در این حادثه جان باختند. این قربانیان افرادی بودند که در تونل B بر اثر مسمومیت با گاز متان جان باختند. محمدعلی آخوندی مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت: تلفات حادثه معدن طبس به 19 نفر و مجروحان به 17 نفر افزایش یافته است و امدادرسانی در بلوک های B و B ادامه دارد. ج به گفته وی 12 دستگاه آمبولانس، 2 دستگاه اتوبوس پزشکی و 2 فروند بالگرد اورژانس هوایی به محل حادثه اعزام شدند.

09:23 دقیقه; 30 فوت

با گذشت زمان، امید به زنده ماندن مردمی که از شب گذشته در معدن دچار حادثه شده بودند و در آنجا گرفتار شده بودند کمتر و کمتر شد. با این حال، مقامات به مردم اطمینان دادند که عملیات نجات با قدرت کامل ادامه خواهد داشت. ساعت 9:23 علی اکبر رحیمی فرماندار طبس از افزایش تلفات این حادثه به 30 نفر خبر داد. وی درباره علت حادثه نیز گفت: انفجار معدن آتش سوزی یا تخریب دیواره ها نبوده است، بلکه انتشار گاز متان در تونل ها باعث خفگی کارگران معدن زغال سنگ شده است.

09:52 دقیقه; خطر گاز سمی

اگرچه چندین تیم امدادی در محل حادثه مشغول به کار بودند، امدادرسانی به کندی ادامه یافت. جواد زوانت استاندار خراسان جنوبی گفت: از گروه امداد و نجات SHD برای امداد و نجات که یک فرآیند تخصصی است کمک گرفته ایم. در این تونل ها گاز متان وجود دارد و همه نمی توانند این گازها را تخلیه کنند. بنابراین ابتدا گروه های تخصصی امداد و نجات نسبت به تخلیه گاز اقدام و پس از تخلیه گاز امداد رسانی می شود. در بلوک C غلظت گاز متان زیاد است و برای امداد رسانی به مجروحان گاز را رها می کنیم.

لحظه به لحظه با حادثه معدن طبس چه گذشت؟

10:55 دقیقه; تشکیل پرونده قضایی

در کنار اقدامات امدادی، پرونده قضایی نیز برای مقابله با عوامل این حادثه تشکیل شد. محمدجعفر عبداللهی رئیس دادگاه عالی خراسان جنوبی نیز با حضور در محل حادثه قول بررسی دقیق ابعاد حادثه و برخورد با عاملان این حادثه را داد. وی گفت: شناسایی عوامل دخیل در حادثه و مقصران در دستور کار دستگاه قضایی قرار دارد.

12:10 دقیقه; 32 فوت

بعد از ساعت 12 ظهر بود که عملیات جستجو ادامه یافت، تعداد قربانیان این حادثه به 32 نفر رسید. محمدعلی آخوندی مدیرکل بحران خراسان جنوبی گفت: پس از تکمیل جست و جو در بلوک B، گروه امداد و نجات جست و جو در بلوک ج را آغاز کردند و موفق به کشف جسد 2 نفر شدند که احتمال وجود آن 18 نفر دیگر وجود دارد. می تواند در این بلوک به دام بیفتد.

13:11 دقیقه; 3 روز عزای عمومی

حادثه انفجار معدن طبس به حدی بود که در استان خراسان جنوبی سه روز عزای عمومی اعلام شد. این در حالی بود که چند وزیر از جمله وزیر صنعت، معدن، تجارت و تعاون برای بررسی ابعاد حادثه معدن طبس وارد این شهرستان شده و به محل حادثه سفر کردند. نگرانی همه مسئولان وضعیت 18 نفری بود که همچنان در بلوک C محبوس بودند و عملیات دسترسی به آنها به کندی پیش می رفت.

لحظه به لحظه با حادثه معدن طبس چه گذشت؟

13:17 دقیقه; سی و سومین قربانی

ساعت 13 بود که جسد معدنچی دیگر کشف شد و تعداد قربانیان این حادثه به 33 نفر رسید. آنها در بلوک ج و 46 در بلوک ب. به گفته وی، تاکنون جسد 33 نفر از قربانیان این حادثه پیدا شده و تلاش برای رسیدن به دست بازداشت شدگان ادامه دارد.

15:35 دقیقه; کشف جسد دیگری

با ادامه جستجو در معدن، حوالی ساعت 15:35 اعلام شد که جسد معدنچی دیگری کشف شده است. در این شرایط بود که تعداد قربانیان به 34 نفر افزایش یافت. بر اساس این گزارش، از بعدازظهر دیروز (یکشنبه) تلاش ها برای رسیدن به سایر معدنچیان گرفتار شده در بلوک C در شرایطی که امید به زنده ماندن آنها از بین رفته است، بی نتیجه ماند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=374127

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.