افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
0

وضعیت مهم ترین پرونده ها و اقدامات قضایی از پرونده فساد فوتبال تا رفع فیلترها

  • کد خبر : 373880
وضعیت مهم ترین پرونده ها و اقدامات قضایی از پرونده فساد فوتبال تا رفع فیلترها

به گزارش بازار، اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه صبح روز سه شنبه 12 اردیبهشت 1403 در نشست مشترک با رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه گفت: امروز جلسه مشترکی با دادگاه اختلاف برگزار کردیم. شورای قطعنامه درباره مسئله صلح و سازش در دعاوی». پس از تصویب قانون جدید شورای حل اختلاف، با توجه به چالش […]

به گزارش بازار، اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضائیه صبح روز سه شنبه 12 اردیبهشت 1403 در نشست مشترک با رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه گفت: امروز جلسه مشترکی با دادگاه اختلاف برگزار کردیم. شورای قطعنامه درباره مسئله صلح و سازش در دعاوی». پس از تصویب قانون جدید شورای حل اختلاف، با توجه به چالش ها و مزایای محاکم صلح، فرصت را مغتنم شمرده و در این خصوص جلسه ای داشته ام.

جهانگیر گفت: حدود 5 هزار نفر از کارکنان شورا کاهش یافته اند، در حالی که در سال گذشته به 3 میلیون و 800 هزار پرونده رسیدگی می شد، اما اکنون با وجود کاهش تعداد کارکنان، تعداد پرونده های رسیدگی شده در سال به 5 میلیون رسیده است.

وی افزود: میزان رضایتمندی شوراهای حل تعارض به 69 درصد رسیده است که به عنوان یکی از بالاترین شاخص ها در حوزه قضایی شناخته می شود.

در ادامه سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که رسیدگی به دعاوی ملکی غیرمستند صلاحیت کدام دادگاه است، گفت: این موضوع از دو منظر شهرستانی و بخشداری قابل بررسی است. مسئولیت آن بر عهده دادگاه های منطقه و صلاحیت محلی دادگاهی است که ملک در آن واقع شده است. از نظر ثبتی، قانونی به نام قانون تعیین و تخصیص وضعیت اراضی فاقد سند داریم که در سال 1390 تصویب شده است که قانونگذار کمیسیونی متشکل از سه نفر را که یکی از آنها قاضی است، تعیین کرده است. نماینده ثبت و یکی دیگر از اعضا نماینده راه و شهرسازی در اراضی داخلی شهری و نماینده جهاد کشاورزی در امور کشاورزی است که رسیدگی به موضوع و رای کرامت می تواند منجر به صدور سند شود. یعنی هم از طریق دادگاه و هم از طریق قانون تکلیفی که سعی می شود راه های آسان تری برای تبدیل قراردادهای عادی به اسناد رسمی پیدا کند تا دغدغه مردم در این زمینه برطرف شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فعلی پرونده درج وایکینگ گفت: این پرونده در ارتباط با اقدامات یک شرکت تاسیس شده در سال 1398 با وعده کسب سود کلان در استان آذربایجان شرقی در حال رسیدگی است. .

وی تصریح کرد: یک هزار و 439 نفر از این شرکت شکایت خود را ثبت کرده اند و پرونده دارای 25 متهم شناخته شده است و اتهام رده اول فساد در کشور تشکیل گروه مجرمانه و کلاهبرداری است که هم اکنون بازداشت شده است. ضمناً برای هر 25 متهم احضاریه صادر شده و این پرونده در شرف صدور رأی قطعی و تنظیم کیفرخواست است.

جهانگیر با اشاره به ارسال پیامک به شکات مبنی بر مختومه شدن پرونده، افزود: با توجه به تجمیع پرونده و طی مراحل در دادگستری استان آذربایجان شرقی، ارسال پیامک به معنای مختومه شدن نیست، بلکه این پرونده مختومه است. در استان آذربایجان شرقی برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: در هفتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه پرونده دیگری به نام «سکه سگ» که در استان قزوین مطرح است و برخی آن را با پرونده مذکور به نام «دورج وایکینگ» اشتباه گرفته اند، زیر سوال رفت. فایل های جداگانه هستند

جهانگیر درباره آخرین وضعیت پرونده فساد فوتبال گفت: در این پرونده تمامی متهمان با پرداخت وثیقه از زندان آزاد می شوند. همچنین پرونده مسئولان سابق مس رفسنجان در حال پیگیری است و متهمان برای آخرین دفاع احضار شده اند. دو نفر از متهمان حاضر شدند و 5 نفر از آنها در جلسه حاضر نشدند و از این حق استفاده نکردند. علاوه بر این، دو نفر از افرادی که تحت فرمان رمال بودند، متهم شدند. دادستان مرکز استان همچنین گفت حداکثر ظرف یک ماه دستور نهایی پرونده را صادر خواهیم کرد.

جهانگیر درباره آخرین وضعیت پرونده کروز گفت: پرونده به هیأت کارشناسی ارجاع شده و در حال بررسی است. مهلت هنوز به پایان نرسیده است. در این مورد ملاک قاضی این است که وثیقه مربوطه بسته به نوع جرم و میزان جرم صادر شده باشد. متهمان در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد هستند و به محض تعیین تکلیف مراحل زیر انجام خواهد شد. نظریه کارشناسی دریافت شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره ایمنی بدنه خودروهای ملی و اینکه چند پرونده در این زمینه تشکیل شده است، گفت: ایمنی خودروها و توجه به سلامت مردم موضوع مهمی بوده است که مورد بحث قرار گرفته است . توسط قوه قضائیه و موضوع تصادفات با ضرب و جرح و فوت تنها به دلیل ناایمنی خودروها نیست، بلکه مسائلی مانند شرایط جوی، مهارت راننده و جاده از علل مختلف آن است که یکی از موارد کمبود امنیت ماشین؟

جهانگیر افزود: علاوه بر این، دادستانی و معاونت حقوقی دادستانی کل کشور اقداماتی را برای افزایش ایمنی خودروها انجام داده اند و برخی خودروسازان نیز برای ارتقای ایمنی خودروها تلاش می کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تبدیل زندان اوین به دانشگاه گفت: بحث تبدیل زندان ها به دانشگاه و انتقال زندان ها به خارج از شهرها بر اساس سیاست های اعلام شده از سوی قوه قضائیه در حال انجام است. ما موظف هستیم که زندان ها را به داخل کشور منتقل کنیم. شهر خارج از شهر است، بنابراین اوین از این تصمیم قانونی اطلاعی ندارد.

وی ادامه داد: در سال 1381 هیئت حاکمه تصویب کرد که زندان اوین به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واگذار شود و در مقابل، دولت متعهد شد یک سری بازداشتگاه بسازد و اقدامات تشکیلاتی و امنیتی برای زندان فراهم کند آموزش و پرورش کشور اما در همان سال به دلیل اجرا نشدن این مصوبه، این مصوبه در دیوان عدالت اداری ابطال شد، چون گفته شد یک مصوبه اجرایی از سال های قبل بوده که اجرا نشده، قسمت ابتدایی آن درست است. ، اما این مصوبه لغو شده است.

جهانگیر افزود: در عین حال دستگاه قضایی نیز از انتقال زندان ها استقبال می کند و نمونه آن زندان رجایی شهر بود که با دستور رئیس قوه قضائیه این زندان مهم پلمپ شد.

وی با اشاره به اینکه کاهش جمعیت کیفری سیاست نهایی دستگاه قضایی است، گفت: دستگاه قضایی به دنبال راه های جدیدی برای اجرای این سیاست بوده است که یکی از آن ها استفاده از محدودیت های الکترونیکی است.

جهانگیر در پاسخ به سوالی درباره هتل والنجک گفت: ساخت این سازه تا تعیین تکلیف قطعی متوقف شده است، در عین حال برای ایمن سازی فضا کم کاری می کنند زیرا ممکن است برای ساکنین خطر ایجاد کند. از محل

در ادامه نایب رئیس مرکز حل اختلاف قضایی در پاسخ به این سوال که آیا صلاحیت ترکیبی محاکم دادگستری در امور حقوقی، کیفری و مدنی به معنای نادیده گرفتن رسیدگی تخصصی به دعاوی نیست، اظهار داشت: قبل از تأسیس از دادگاه صلح، تمام رویه ها در دادگاه ها هیچ تخصصی وجود نداشت. بسیاری از دادگاه های عمومی هستند که به امور ارتکابی رسیدگی می کنند، مانند دادگاه های عمومی که دارای صلاحیت مختلط هستند و این بی سابقه است.

صادقی بیان کرد: در رسیدگی های قضایی امور ساده به قاضی واگذار می شود، اگرچه صلاحیت پیچیده ای دارد و رسیدگی به آن آسان است، اما این روند به مردم کمک می کند تا دسترسی سریعتر و راحت تری داشته باشند و در اموری که پیچیده است، دادگاه تخصصی وارد می شود. .

و افزود: در مکان های شلوغ و موارد زیاد می توان خود دادگاه صلح را تخصصی کرد. مثلاً تعدادی از محاکم قضائی به محاکمات خانوادگی و تعدادی از پرونده های کیفری رسیدگی می کنند و در صورت لزوم دانش تخصصی را اعمال می کنند و در ادارات و جاهایی که پرونده زیاد نباشد قاضی رسیدگی می کند.

در ادامه این نشست مشترک سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که پس از انتشار نامه فیضه هاشمی نامه هایی مبنی بر تبعیض در ارائه خدمات در زندان ها در صورت وجود تبعیض در این زمینه نوشته شده است. : در زمینه ارائه خدمات، ما بین زندانیان تبعیض قائل نمی شویم و کیفیت و خدمات ارائه شده در زندان های ما نسبت به سایر کشورها بهتر است.

جهانگیر افزود: مجوز بر اساس چارچوب ها و ضوابطی است که مرجع قضایی مشخص کرده است. اگر به نحوی تشخیص دهند که مجرم رفتار خوبی دارد، سازمان زندان به وظیفه خود عمل می کند. بنابراین در این بند تفاوت هایی وجود دارد و به معنای تبعیض نیست، بلکه اعمال قانون است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره ارزهای رمزنگاری شده گفت: ارزهای رمزپایه و تشکیلات آن یکی از مطالبات جدی قوه قضائیه بوده است. تاکید اخیر رئیس قوه قضائیه نیز در همین راستا بوده است. از سال 1401 معاونت پیشگیری از وقوع جرم شروع به کار جدی برای آگاه سازی مردم و شناسایی خلاءهای قانون و … کرد تا با اصلاح قانون از ضرر و زیان مردم و ایجاد دردسر برای آنها جلوگیری کند.

وی گفت: قوه قضاییه نیز باید به وظیفه نظارتی خود عمل کند و به موقع اقدام کند. نیاز به شناسایی خلاءهای قانونی مربوط به ارزهای دیجیتال و اصلاح قوانین مربوطه وجود دارد.

جهانگیر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از خواسته های مردم از دولت چهاردهم رفع فیلترینگ و تسهیل دسترسی به پیام رسان های اجتماعی است. رئیس جمهور در اولین نشست خبری خود از تدوین برنامه ای در این زمینه خبر داد. وی با توجه به اینکه کارگروه تعیین مصادیق کیفری در دادسرا مستقر است و دو نفر از اعضای قوه قضائیه نیز در این کارگروه عضویت دارند، نظر قوه قضاییه در خصوص پاکسازی چیست، گفت: این سوال به دو قسمت اشاره دارد. ; بخشی از موضوع، نظارت بر حاکمیت و سیاست های کلان در حوزه فضای مجازی است که بر عهده شورای عالی فضای مجازی است که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است و مصوبات آن ابلاغ می شود.

وی درباره اقدامات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی نیز گفت: این کارگروه متشکل از 12 نفر است که قوه قضائیه نیز در این کارگروه عضویت دارد و کارگروه ملی است که اقدامات قانونی آن بر اساس تصمیم اعضای کارگروه اتخاذ می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=373880

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.