افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
1

انباشت مواد اولیه قطعه سازان در گمرکات کشور به دلیل عدم تخصیص ارز احتمال کاهش تولید خودرو وجود دارد.

  • کد خبر : 373450
انباشت مواد اولیه قطعه سازان در گمرکات کشور به دلیل عدم تخصیص ارز احتمال کاهش تولید خودرو وجود دارد.

امید محمدی; بازار: وضعیت تولید خودرو در دو ماه گذشته مسیر کاهش تیراژ را طی کرده است، وضعیتی که در صورت تداوم می تواند نیمه دوم سال را به بحرانی برای خودروسازان و وزارت امنیت تبدیل کند. برخی کاهش قیمت خودرو در بازار را شاخصی برای بهبود عرضه می دانند اما فراموش می کنند که […]

امید محمدی; بازار: وضعیت تولید خودرو در دو ماه گذشته مسیر کاهش تیراژ را طی کرده است، وضعیتی که در صورت تداوم می تواند نیمه دوم سال را به بحرانی برای خودروسازان و وزارت امنیت تبدیل کند. برخی کاهش قیمت خودرو در بازار را شاخصی برای بهبود عرضه می دانند اما فراموش می کنند که این اقدام موقت به دلیل کمبود عرضه چند خودرو وارداتی در بازار ایجاد شده است. در این مرحله باید به سیاستگذاران صنعتی یادآور شد که صنعت خودرو به دلیل بحران ارزی ناشی از عدم تخصیص تولید، با کاهش تیراژ و زیان قابل توجهی مواجه شد. برای بررسی این موضوع با محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن سازندگان نیرومحرکه و قطعات خودرو کشور گفت:

* وزیر صمت برای بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو چه سیاستی را باید دنبال کند؟

سید محمد اتابک وزیر صلح دولت چهاردهم باید دو تصمیم جدی را در وزارت متبوع خود دنبال کند. اولاً اولین سیاستگذار صنعتی باید مدیریت واحدهای تولیدی را واگذار کند. خصوصی‌سازی خودروسازان می‌تواند چالش‌های دولت را کاهش دهد. در این شرایط دولت باید برنامه ریز و ناظر باشد تا تاجر. دوم اینکه قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو در دولت چهاردهم حذف شود. انجام این دو مولفه مهم از مجرای ویژه ممکن است منجر به کاهش تماس وزیر صمت از شورای اسلامی شود. زیرا تاریخ نشان داده است که وزرای مخفی دولت های گذشته به دلیل وضعیت صنعت و بازار خودرو بارها به خانه ملت احضار و کارت قرمز دریافت کردند.

یکی از مزیت های مهم تشکیل شورای سیاسی صنعت خودرو کاهش مشکلات این صنعت و به تبع آن بازار خودرو است.

*بسیاری از فعالان صنعت خودرو معتقدند شورای سیاسی صنعت خودرو باید در دولت چهاردهم احیا شود. نظر شما در این مورد چیست؟

یکی از مزیت های مهم ایجاد شورای سیاسی صنعت خودرو کاهش مشکلات این صنعت و به تبع آن بازار خودرو است. زیرا تصمیماتی که دولت برای بازار خودرو می گیرد در این شورا با حضور همه عوامل بررسی می شود.

* چند تشکل در حوزه خودرو درخواست ملاقات با وزیر صمت را داشتند، درست است؟ آیا انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور نیز چنین درخواستی از وزیر صمت دارد؟

آره انجمن تخصصی صنایع همگن انرژی و قطعات یدکی خودرو کشور از وزیر صمت برای ارائه گزارشی از مشکلات صنعت خودرو و چالش های قطعه سازان درخواست تشکیل جلسه داد. اما هنوز زمان برگزاری این دیدار اعلام نشده است.

در حال حاضر وضعیت نقدینگی در زنجیره تامین اسفناک است، زیرا خودروسازان به دلیل قیمت گذاری دستوری نمی توانند مطالبات خود را به قطعه سازان پرداخت کنند.

* برخی کارشناسان معتقدند در نیمه دوم امسال نقدینگی صنعت خودرو افزایش می یابد. نظر شما در مورد آن چیست؟

در حال حاضر وضعیت نقدینگی در زنجیره تامین اسفناک است، زیرا خودروسازان به دلیل قیمت گذاری دستوری نمی توانند مطالبات خود را به قطعه سازان پرداخت کنند. بنابراین چالش نقدینگی فشار مالی بیشتری را بر زنجیره تامین وارد کرده است.

کمبود تامین مواد اولیه باعث کاهش تیراژ تولید واحدهای قطعه سازی و به تبع آن خودروسازان شده است.

*به عنوان آخرین سوال، وضعیت پولی زنجیره تامین در حال حاضر چگونه است و آیا شاهد افزایش تیراژ خودرو خواهیم بود؟

خیر، زیرا اکثر واحدهای بزرگ قطعه سازی کشور به دلیل عدم تخصیص ارز با انباشت مواد اولیه و عدم امکان ترخیص از گمرکات کشور مواجه بودند. بنابراین عدم تامین مواد اولیه باعث کاهش تیراژ واحدهای قطعه سازی و به تبع آن خودروسازان شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=373450

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.