افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

اگر امام موسی صدر امروز در قم بود چه می کرد؟

  • کد خبر : 373082
اگر امام موسی صدر امروز در قم بود چه می کرد؟

اطلاع رسانی کند مبانی اندیشه و فرهنگ تبلیغیاز طرفی مصلح اجتماعی و دینی بود و همت و زمان و عمر خود را وقف کارهای مهم می کرد و از سوی دیگر وقف امور زمینی می کرد نه کارها و امور تکراری و به دنبال شفای اجتماعی و اجتماعی بود. امور انسانی برای اینکه موقعیت خود […]

اطلاع رسانی کند مبانی اندیشه و فرهنگ تبلیغیاز طرفی مصلح اجتماعی و دینی بود و همت و زمان و عمر خود را وقف کارهای مهم می کرد و از سوی دیگر وقف امور زمینی می کرد نه کارها و امور تکراری و به دنبال شفای اجتماعی و اجتماعی بود. امور انسانی برای اینکه موقعیت خود را تثبیت نکنید و کسی را از این موقعیت استثمار نکنید. با توجه به این خصوصیات، به عقیده این فقیر، اگر امروز امام موسی صدر در سایت خود می‌نوشت: «آنها قم و حوزه بودند»، این سؤالات را در مورد داخل ایران مطرح می‌کرد:

وی همچنان که در مدت اقامت خود در لبنان به تمامی روستاهای محروم شیعه نشین سیستان و بلوچستان و سایر نقاط ایران سفر کرد و از نزدیک، عینی و عینی به بررسی مشکلات و نابسامانی ها، فقر و محرومیت های اقتصادی و فرهنگی آنان پرداخت و به ندای صدای استخوان‌های محرومان را که له می‌شدند، مستقیم، مستقیم و از نزدیک گوش می‌داد و به جای اینکه در قم بنشیند و نماینده‌ای بفرستد یا نفرستد، شخصاً به آن مناطق سفر می‌کرد و از آن‌ها بازدید می‌کرد و سخنرانی می‌کرد و جماعت می‌کرد. همانطور که در لبنان برای پیشرفت اقتصادی و فرهنگی خود راه حلی می یافت و عملی می کرد و به سخنان و سخنان بسنده نمی کرد.

ایشان به دلیل وجود سه یا چهار مرجع تقلید طراز اول (دامت برکاتهم) و وجود «من کفایت»، نیازی به فکر مرجعیت و راه اندازی دفتر و دفترچه و آیه جداگانه ندیدند. بلکه با انحرافات در این زمینه مبارزه کرد و ایجاد دفتری مجلل و گران قیمت را که در تاریخ قدرت شیعه بی سابقه بود و آن هم فقط برای گل رز دهه محرم در آن و تثبیت جایگاه خود را نپذیرفت. ایشان بر این عقیده بودند که در شهری مانند شهر مقدس قم با وجود فضاهای وسیع و حرم حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد و همه مساجد و مساجد، نیازی نیست و مشروع نیست. . بنای عظیم و گران قیمتی بسازد و در طول سال معلق و بلااستفاده بماند و فقط دهه محرم چند شب روضه خوانی بماند و بس! و با هر آنچه از او خواسته می شد، از توزیع و اهدای رساله های عملیه بین مبلغان و روحانیون به صورت بسته فرهنگی، تا ترجمه قرآن بدون آگاهی از ادبیات عربی و فارسی و استفاده از اجاره غرفه اش برای انتشار آن مبارزه کرد. . و با پرداخت هزینه، اهداء و فروش آن به تعداد زیاد آن را منتشر کنید و…

وی با تحقیق عمیق و کامل، علل و عوامل بی میلی و بی رغبتی بسیاری از مردم و جوانان به نماز جمعه و جماعت را کشف و به دست آورد و با آن علل و عوامل مبارزه کرد و آنها را ریشه کن کرد. از جمله اینکه به بسیاری از ائمه جمعه محترم نحوه گفتگو و تعامل با مردم و جذب آنان به دین را آموخت.

وی با توجه به شناخت جهان و انسان معاصر و روابط حاکم بر آن، ناحیه مقدس قم (شیدالله ارکنها) را برای رفع نیازهای علمی و فرهنگی انسان و نحوه تعامل شیعیان هدایت و برنامه ریزی کرد. منطقه و حوزه های علمی ادیان دیگر از جمله الازهر مصر را گشود و از محصور شدن تلاش علمی حوزه در قم و ایران جلوگیری کرد و علاوه بر اعزام هیئت به عتبات عالیات، هیئت هایی را به مراکز علمی جهان اعزام کرد. برای آشنایی با آنها، تبریک گفتن و تعامل علمی با آنها.

وی با توجه به توانایی خاصی که در ایجاد تفاهم، آشتی و آشتی داشت، علاوه بر تلاش برای نزدیک‌تر کردن ادیان، اما بسیار بیشتر از آن، سعی در نزدیک‌تر کردن روابط فرقه‌ها و گروه‌های شیعه داشت و بر تقریب درون دینی تأکید داشت. که نیاز بزرگ امروز ما در میان ادیان، اولویت داشت.

* حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری، مدیر مؤسسه کتابشناسی شیعه

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=373082

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.