افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

رئیس کمیسیون قضایی مجلس: نشر اکاذیب در فضای مجازی نیاز به رسیدگی جدی دارد

  • کد خبر : 373064
رئیس کمیسیون قضایی مجلس: نشر اکاذیب در فضای مجازی نیاز به رسیدگی جدی دارد

محمد سرگزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار آیرین وی تصریح کرد: هر چند افعال گفتاری غیرقانونی فراوانی وجود دارد که با جرایم زبانی قابل تلفیق است، اما شایع ترین این جرایم جرم نشر اکاذیب به معنای انتشار و نشر اخبار کذب و حقایق کذب به قصد آسیب رساندن به دیگران یا ایجاد […]

محمد سرگزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار آیرین وی تصریح کرد: هر چند افعال گفتاری غیرقانونی فراوانی وجود دارد که با جرایم زبانی قابل تلفیق است، اما شایع ترین این جرایم جرم نشر اکاذیب به معنای انتشار و نشر اخبار کذب و حقایق کذب به قصد آسیب رساندن به دیگران یا ایجاد مزاحمت است. دیگران ذهن هایی که با گسترش فضای مجازی و افزایش استفاده از رایانه و تلفن همراه در قالب جرایم رایانه ای تحقق یافته است.
و ادامه داد: نه تنها اشخاص حقیقی، بلکه اشخاص حقوقی نیز روزانه شکایات متعددی را از افراد، رسانه ها و روزنامه ها به اتهام نشر اکاذیب مطرح می کنند.
رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: چندی پیش در پی اخطار دادستانی کل کشور نسبت به مخلان امنیت روانی جامعه، دادستانی تهران تاکید کرد که با رصد فضای مجازی و شناسایی مجرمان، اقدام به انجام این کار خواهند کرد. برخورد با آن دسته از فعالان فضای مجازی که علیرغم هشدار دادستانی کل کشور تلاش کردند فضای روانی جامعه را ناامن کنند.
وی با اشاره به اقدامات دادسرای تهران گفت: برخی جرایم علیه حیثیت افراد از جمله نشر اکاذیب و تهمت در فضای مجازی جنبه عمومی دارد و تعقیب متهم نیاز به شکایت خصوصی ندارد.
سرگزی با بیان اینکه انتشار اخبار کذب و شایعات می تواند موجب تشویش اذهان عمومی شود، تصریح کرد: اقدام دادستانی تهران در تعقیب قضایی این افراد با توجه به التهاباتی که در جامعه ایجاد می کنند بسیار ارزشمند است، از این رو ایجاب می کند که سایر دادسراها نیز در این زمینه اقدام کنند. در سراسر کشور نیز باید اقدامات مقتضی بر اساس مقررات برای برخورد سریع، قاطع، مؤثر و بازدارنده با افرادی که با سوء استفاده از فضای مجازی در امور مختلف اقدام به برهم زدن امنیت روانی جامعه می کنند، اتخاذ شود. و با انتشار مطالب کذب، تهمت و توهین اذهان عمومی را تشویش کنند.
وی با تاکید بر اینکه گاهی ممکن است افراد ناخواسته اقدام کنند و به دلیل نداشتن سواد رسانه ای دچار مشکل شوند، ادامه داد: از دادستان ها می خواهد با رویکرد بازدارندگی ملموس و مستمر بر اساس درخواست مکرر بسیاری این موضوع را پیگیری کنند. . افراد فرآیند اقدامات مرتبط، نظارت مؤثر و قانونی را دارند.
نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در شورای اسلامی با بیان اینکه قانونگذار مجازات انتشار اخبار کذب را در نظر گرفته است، گفت: طبق ماده 746 قانون مجازات اسلامی، نشر اکاذیب در فضای مجازی مجازات حبس دارد از 91 روز تا 2 سال با احتساب این مجازات است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=373064

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.