افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

سخنرانی رئیس جمهور در نشست بعدی سازمان ملل – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 373036
سخنرانی رئیس جمهور در نشست بعدی سازمان ملل – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرگزاری مهر، «جلسات آینده» روزهای یکشنبه و دوشنبه اول و دوم مهرماه سال جاری در سازمان ملل متحد برگزار می شود. در این اجلاس سران کشورهای شرکت کننده خواسته ها و انتظارات خود را در خصوص نظام بین المللی موجود و آینده همکاری های بین المللی در چارچوب نظام چندجانبه بیان می کنند. […]

به گزارش خبرگزاری مهر، «جلسات آینده» روزهای یکشنبه و دوشنبه اول و دوم مهرماه سال جاری در سازمان ملل متحد برگزار می شود. در این اجلاس سران کشورهای شرکت کننده خواسته ها و انتظارات خود را در خصوص نظام بین المللی موجود و آینده همکاری های بین المللی در چارچوب نظام چندجانبه بیان می کنند.

مسعود بهجیکیان رئیس جمهور کشورمان که در راس هیئتی برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به مقر این سازمان در نیویورک سفر کرد، ضمن برگزاری جلسات مختلف با سران کشورهای دیگر، در این نشست شرکت کرد. جلسه فوق الذکر و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران.

در این جلسه سندی به نام توافق آینده تصویب می شود. پنج فصل این سند عبارتند از: 1- توسعه پایدار و تأمین مالی برای توسعه، 2- امنیت و صلح بین المللی، 3- علم، فناوری و ابتکارات و همکاری های دیجیتال، 3-جوانان و نسل های آینده و 5- تغییر حکومت در جهان. توافق آتی محصول 18 ماه مذاکره بین کشورهای عضو سازمان ملل است.

جمهوری اسلامی ایران در تمامی فرآیندهای مذاکرات مربوط به این سند در ظرفیت ملی خود و با دو گروه 134 کشور در حال توسعه و 20 کشور عضو گروه همفکر، ضمن انجام رایزنی های مستمر با این سند، حضور فعال و موثری داشت. نهادهای داخلی مربوطه . سند معاهده آینده محصول مواضع مختلف 193 کشور و گروه های مختلف سازمان ملل است و نظرات و مواضع کشورهای مختلف را در بر می گیرد. کشور ما همواره بخش های مختلف این سند را به ویژه در چارچوب گروه همفکر زیر سوال برده و تا حدودی توانسته در ایجاد تعادل در آن سند نقش موثری ایفا کند.

پس از پایان مذاکرات و قبل از تصویب سند معاهده آینده، جمهوری اسلامی ایران نامه ای رسمی به امضای سفیر و نماینده دائم کشورمان ارسال کرد. رزرواسیون و مواضع کشورمان را در مورد متن سند رسماً به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد و خواستار ثبت مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد سند فوق به عنوان اسناد جلسه شد.

در این نامه که به تفصیل حاوی مواضع کشورمان است، ضمن تاکید بر الزام سند به رعایت اصل حاکمیت ملی کشورها، قوانین، مقررات و اولویت های ملی آنها و نیز نقش محوری حاکمیت ملی و حق هر کشوری باید مسیر توسعه خود را مشخص کند. به صراحت بیان شده است که سند توافق آینده از نظر جمهوری اسلامی ایران یک سند غیرالزام آور و داوطلبانه است و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه با اولویت ها، قوانین، مقررات و سیاست ها موافقت نخواهد کرد. حقوق ملي جمهوري اسلامي ايران و اصول و قواعد آن در صورت مغايرت با موازين، آموزه ها و آموزه هاي ديني و فرهنگي اسلامي و در اين موارد مباني اجرايي نخواهد شد. قوانین، مقررات و استانداردهای داخلی و اسناد قبلی آن است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=373036

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.