افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

آیا فایل صوتی منتسب به فرشید سمیعی واقعی است یا ساخته هوش مصنوعی؟

  • کد خبر : 372851
آیا فایل صوتی منتسب به فرشید سمیعی واقعی است یا ساخته هوش مصنوعی؟

به گزارش رکنا، در ساعات اخیر یکی از عجیب ترین اتفاقات فوتبال ایران در سال های اخیر رخ داد و فایل صوتی حاوی گفتگوی فرشید سمیعی با فرد دیگری در فضای مجازی منتشر شد. اما نکته عجیب این فایل صوتی محتوای آن است. در این فایل صوتی سمیعی با ادبیاتی باورنکردنی تقریبا به تمام ارکان […]

به گزارش رکنا، در ساعات اخیر یکی از عجیب ترین اتفاقات فوتبال ایران در سال های اخیر رخ داد و فایل صوتی حاوی گفتگوی فرشید سمیعی با فرد دیگری در فضای مجازی منتشر شد. اما نکته عجیب این فایل صوتی محتوای آن است. در این فایل صوتی سمیعی با ادبیاتی باورنکردنی تقریبا به تمام ارکان باشگاه استقلال از جمله هلدینگ خلیج فارس، احمد شهریاری و البته جواد نکونام حمله کرده است.

ادبیات سامی در این فایل صوتی به قدری عجیب است که او در واکنشی فوری مدعی شد این فایل صوتی واقعی نیست و توسط هوش مصنوعی ساخته شده است. البته سامی هیچ مدرک و نشانه ای برای ادعای خود ارائه نکرده است و به همین دلیل به نظر می رسد سامی قصد دارد کاملا از زیر بار مسئولیت این فایل صوتی دوری کند و آن را نپذیرد.

در چند وقت اخیر، بسیاری از کسانی که فایل های صوتی یا تصویری آنها فاش شده است، ادعا کرده اند که هوش مصنوعی فایل های صوتی یا تصویری آنها را تولید کرده است. ادعاهایی که همگی توسط کارشناسان هوش مصنوعی رد شده اند. شاید معروف ترین پرونده ماجرای فایل صوتی جنجالی مرتضی فنونی زاده بازیکن سابق پرسپولیس علیه یحیی گل محمدی و عیسی آل کثیر بود که همچنان در حال پخش است. فنونی زاده در زمان انتشار این فایل گفت که این فایل تقلیدی از صدا است، اما بعدا برای یافتن راه فرار آن را به هوش مصنوعی مرتبط کرد. ماجرای فیلم های حضور رسول پناه، مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس در خودرویش که منجر به برکناری وی شد، یکی از مهم ترین اتفاقات در نوع خود بود.

چرا فایل صوتی کار هوش مصنوعی نیست؟

باشگاه استقلال مدعی شده است که این فایل صوتی واقعی نیست و از سازندگان آن شکایت خواهد کرد. در صورت رسیدگی جدی باشگاه استقلال به این موضوع، فایل صوتی به دست کارشناسان هوش مصنوعی می رسد. موضوع این است که در ماه های اخیر و با پیشرفت هایی که در زمینه هوش مصنوعی صورت گرفته، دیده شده که فیلم های جعلی و غیر واقعی ساخته شده و امکان تولید فایل صوتی جعلی وجود دارد، اما مشکل اینجاست که فایل صوتی ایجاد شده توسط هوش مصنوعی باید حداقل استانداردها را داشته باشد.

به نظر می رسد اگر قرار است چنین فایلی توسط هوش مصنوعی ساخته شود باید کیفیت بهتری داشته باشد و تنظیمات قابل قبول تری داشته باشد و حداقل از کلمات زشت و ناپسند به شکل اصلی استفاده نشود. به هر حال این که هوش مصنوعی بتواند با ادبیات بازاری از الفاظ رکیک استفاده کند و نفرین کند چندان قابل باور نیست. علاوه بر این، لحن سامی همان لحن صدایی است که او همیشه در تلویزیون، رادیو و رسانه ها استفاده کرده است.

در هر صورت این فایل صوتی فاکتورهای لازم برای تولید هوش مصنوعی را ندارد و کاملا واقعی به نظر می رسد. به عنوان مثال در قسمت های مختلف این فایل به نظر می رسد که محل قرارگیری دستگاه صدای سمیعی با تغییرات و حرکت هایی ضبط شده است. زیرا حجم صدای سامی در این فایل کم و زیاد می شود و کیفیت بالایی ندارد. حتی هوش مصنوعی هم نمی تواند چنین چیزی ایجاد کند.

چه کسی فایل صوتی را پخش کرد؟

نکته مهم این است که در حال حاضر دو فایل صوتی به هم متصل هستند. حال سوال اینجاست که این پرونده چه زمانی منتشر شده و در اختیار چه کسانی بوده است؟ این شبهه وجود داشت که فردی با این فایل صوتی به دنبال پستی در باشگاه استقلال است. در این باره روایات مختلفی وجود دارد.

ماجرای اول این است که فردی که دنبال پست بوده این فایل را به یکی از پیشکسوتان باشگاه استقلال داده و یکی از پیشکسوتان آن را پخش کرده است. از آنجایی که مدیریت استقلال به او قول سرمربیگری یا معاون ورزشی استقلال را داده بود اما او به وعده خود عمل نکرد، این پرونده توزیع شده است. مثل رفتار مدیریت با داوود حقدوست، آتیلا حجازی، فراز فاطمی و خیلی های دیگر.

ماجرای دوم اینکه صاحب این فایل صوتی خودش فایل صوتی را در اختیار صفحات و کانال هایی که با آن ها رابطه خوبی دارد داده تا جواد نکونام، سامی و احمد شهریاری را تحت فشار قرار دهد.

اما سومین گمانه زنی که قطعا تایید نمی شود و شب گذشته در شبکه ها مطرح شد این است که جواد نکونام یا نزدیکانش این پرونده را منتشر کرده اند. نکونام این فایل را از صاحب فایل صوتی گرفته است. این پرونده در زمانی به نکونام تحویل داده شد که آنها با یکدیگر روابط خوبی داشتند و پس از اخذ مجوز کسب و کار از نکونام.

حالا یا فایل اصلی به کونام تحویل داده شده یا به کونام و نزدیکانش مخابره شده و آن ها برای انتشار در فرصت مناسب ضبط کرده اند.

اگر به آخرین مصاحبه نکونام دقت کنید متوجه می شوید که نکونام در آخرین مصاحبه خود با خبرنگاران مدعی شده که سامی کاری کرده است و اگر نکونام او را لو داد، سامی باید برود! شاید منظور نکونام این فایل صوتی بوده است. در هر صورت فضا غبارآلود است و مشخص نیست کدام یک از سناریوهای ذکر شده صحت دارد.

در هر صورت اتفاقاتی که در یکی دو روز اخیر در باشگاه استقلال افتاده برای هواداران استقلال غافلگیرکننده، باورنکردنی و ناامیدکننده است. واقعاً نمی دانند کدام یک از مسئولین این باشگاه برای «استقلال» کار می کنند نه برای خودشان!

منبع: فوتبال

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=372851

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.