افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

تشدید تنش در جبهه شمالی؛ آیا “اسرائیل” به دنبال جنگ با حزب الله است؟ – خبرگزاری بیشتر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 372676
تشدید تنش در جبهه شمالی؛ آیا “اسرائیل” به دنبال جنگ با حزب الله است؟ – خبرگزاری بیشتر از ایران و جهان.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: یکی از پرتکرارترین اظهارات از زمان آغاز جنگ غزه، گمانه زنی ها درباره تشدید درگیری بین حزب الله و رژیم صهیونیستی و انتقال نوار مرزی از سوی آن است؛ موضوعی که در ساعات اخیر بیش از همه شنیده شده است. گروهی از تحلیلگران معتقدند رژیم صهیونیستی دیر یا زود برای […]

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: یکی از پرتکرارترین اظهارات از زمان آغاز جنگ غزه، گمانه زنی ها درباره تشدید درگیری بین حزب الله و رژیم صهیونیستی و انتقال نوار مرزی از سوی آن است؛ موضوعی که در ساعات اخیر بیش از همه شنیده شده است. گروهی از تحلیلگران معتقدند رژیم صهیونیستی دیر یا زود برای بازگرداندن تعادل به جنوب لبنان حمله خواهد کرد و بر اساس سیاست «گله داری» تلاش خواهد کرد تا توان نظامی مقاومت در این منطقه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. گروه دوم اما با اشاره به توسعه قدرت رزمی و ثروت ذخایر موشکی و پهپادی حزب الله، بر این باورند که نتانیاهو قصد حمله بی پروا به مقاومت و ورود به یک بازی پیچیده با نتیجه نامعلوم را ندارد. از این منظر، تل آویو لزوماً به دنبال جنگ نیست و با استفاده از ابزار تروریسم و ​​حملات هدفمند، به دنبال وادار کردن رهبری حزب الله به انتخاب گزینه «خروج» و کاهش تنش است. صرف نظر از صحت هر یک از ادعاهای فوق، به نظر می‌رسد که عوامل دیگری مانند منافع سیاسی نتانیاهو و متحدان راست‌گرای او یا عدم تمایل دولت بایدن به گسترش جنگ، یا مستقیماً در این که جنگ باشد یا نه مؤثر خواهد بود. گسترش می یابد – گسترش جنگ.

دیدگاه اسرائیل در مورد گسترش جنگ

برخلاف نوار غزه که محل اختلاف فرماندهان ارتش و نتانیاهو در زمینه‌های مختلف است. در جبهه شمالی فاصله کمتری بین ارتش و نیروهای دولتی و حتی مخالفان وجود دارد. در چند ماه گذشته، چهره‌های سرشناس مخالف مانند بنی گانتز و آویگدور لیبرمن بارها خواستار توجه بیشتر کابینه امنیتی به جبهه شمالی و فراهم کردن شرایط برای بازگشت بیش از ۸۰ هزار آواره به خانه‌های خود شده‌اند. با پایان یافتن مأموریت رزمی ارتش رژیم در جنوب غزه، هدف نتانیاهو مبنی بر «تأمین شرایط برای بازگشت آوارگان به خانه های خود در شمال فلسطین اشغالی» مورد تایید اعضای کابینه قرار گرفت و به یکی از اهداف جنگ تبدیل شد. در پی این تغییر استراتژیک، لشکرها و تیپ های زرهی رژیم به تدریج از جبهه جنوبی به سمت مرز مشترک با لبنان حرکت کردند. در ظاهر، مقامات اسرائیلی ادعا می کنند که آنها صرفاً در صدد ارسال یک سیگنال هشدار به مقاومت برای عقب نشینی بدون جنگ از مرز هستند، اما ماهیت حملات آنها و همچنین امتناع از پذیرش پیشنهادهای آتش بس در غزه نشان می دهد. تمایل نتانیاهو برای تداوم بحران برای بقای سیاسی.

بیانیه عربی ارتش اسرائیل خطاب به ساکنان روستاهای جنوب لبنان

انفجار پیجرها و دیگر وسایل ارتباطی الکترونیکی در کنار ترور شهید ابراهیم عقیل و حلقه فرماندهان یگان رضوان، نشان از خیزش نتانیاهو برای گسترش جنگ در میدان لبنان دارد. به گزارش کانال 12 اسرائیل، نتانیاهو و اعضای کابینه تصمیم گرفتند به تدریج جنگ را در جبهه شمالی گسترش دهند، بدون اینکه در مورد حمله ای تمام عیار صحبت کنند. انتظار می رود ارتش این رژیم پس از یک دوره بمباران مناطق نظامی – مسکونی در پایین دست رودخانه لیتانی، حملات گزینشی را برای اشغال برخی نقاط و ایجاد منطقه حائل در مرز مشترک حزب الله و رژیم صهیونیستی انجام دهد. برای رسیدن به این هدف، اسرائیل بیانیه ای به زبان عربی صادر کرد و از ساکنان روستاهای جنوب لبنان خواست تا از نیروهای حزب الله و سلاح های آن فاصله بگیرند تا از خطر در امان باشند. به نظر می رسد انتشار چنین بیانیه ای برای توجیه بمباران مناطق مسکونی در لبنان باشد.

دیدگاه لبنانی ها در مورد گسترش جنگ

با وجود اختلافات سیاسی و نظرات متفاوت برخی جریان های فعال در لبنان، نوعی اجماع ملی در خصوص مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی وجود دارد. از آغاز جنگ طوفان الاقصی، حزب الله لبنان به عنوان مهم ترین متحد جمهوری اسلامی ایران در منطقه شرق مدیترانه تصمیم گرفت بر اساس استراتژی «اتحاد» با ارتش رژیم وارد درگیری انتخابی شود. «اردوگاه‌ها» بر اساس منافع محلی در این راهبرد، هدف از تبادل آتش با دشمن، درگیر کردن بخشی از نیروهای مسلح و جابه‌جایی صهیونیست‌ها در جبهه شمالی، برای افزایش فشار بر کابینه نتانیاهو بود آتش بس در غزه از همان روزهای اول جنگ، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، این پیام را به دشمن اسرائیلی داد که تنش در شمال تنها با پایان جنگ در نوار غزه پایان خواهد یافت. به عبارت دیگر، تنها راه بازگشت آوارگان صهیونیست به کشور، توقف نسل کشی غیرنظامیان در نوار غزه است.

تشدید تنش در جبهه شمالی؛ این

حملات بی امان صهیونیست ها به جنوب لبنان

گسترش دامنه حملات تروریستی ارتش رژیم به فرماندهان ارشد سپاه و میدانی حزب الله را می توان اولین قیام دشمن صهیونیستی برای تغییر موازنه قوا در جبهه شمالی دانست. در پاسخ به این اقدامات «تاکتیکی»، حزب الله لبنان برای اولین بار با 140 موشک از جمله موشک های دوربرد «فادی-1» و «فادی-2» صنایع نظامی رافال، پایگاه هوایی رامات داوود را مورد حمله قرار داد. و مناطق اشغالی هدف حیفا در عمق 60 کیلومتری. پس از این حمله، مقامات امنیتی حزب الله اعلام کردند که مقاومت لبنان با هدف افزایش تنش نیست، اما اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست ها نیز بی پاسخ نخواهد ماند. آنچه مسلم به نظر می رسد این است که حزب الله در شرایط کنونی خواهان «جنگ بزرگ» با رژیم اشغالگر قدس نیست، اما بر اساس خواست نتانیاهو و کابینه رادیکال، برای هر سناریویی از جمله اسرائیل آماده است. تهاجم زمینی ارتش به جنوب لبنان

دیدگاه آمریکا در مورد گسترش جنگ

اخیرا برت مک گورک در جلسه شورای اسرائیلی-آمریکایی گفت که راه حل بحران لبنان لزوما جنگ نیست. این مقام ارشد کاخ سفید سال هاست در زمینه مسائل خاورمیانه در پرونده های مختلف مناقشه هسته ای با ایران، پیمان ابراهیم، ​​جنگ عراق، افغانستان و اخیراً غزه فعالیت می کند و اطلاعات نسبی از مسائل منطقه دارد. مشکلات بیان چنین اظهاراتی از سوی این فرد در میان حامیان اسرائیل نشان از بی میلی تیم سیاست خارجی و امنیت ملی بایدن برای گسترش جنگ به لبنان دارد، اما نتانیاهو توانست تا حد زیادی خواسته خود را به کاخ سفید دیکته کند.

تشدید تنش در جبهه شمالی؛ این

آمریکا؛ بزرگترین بازنده جنگ احتمالی در لبنان

یکی دیگر از بازندگان احتمالی جنگ لبنان، دولت بایدن و کمالا هریس در جریان انتخابات ریاست جمهوری است. 2024 jw.org j اگرچه برخی منابع امنیتی ادعا می‌کنند که واشنگتن حمله اسرائیل به جنوب لبنان را پذیرفته است، به شرطی که دامنه بحران به کل خاورمیانه تسری پیدا نکند، ممکن است نتیجه احتمالی این رویداد لزوماً همان چیزی نباشد که دموکرات‌ها را در برگیرد فکر کرد. به عبارت دیگر، آنچه برای نتانیاهو مهم است «ادامه بحران» با هدف بقای کابینه و جلوگیری از سقوط دولت است. علاوه بر این، نتانیاهو علاقه مند به نابودی یکی دیگر از دستاوردهای مهم دولت بایدن و آموس هوخشتاین است که کنترل تنش بین لبنان و رژیم صهیونیستی و تشدید بحران در منطقه است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا دموکرات ها می توانند جلوی گسترش تنش ها در جبهه شمالی به سایر نقاط منطقه را بگیرند یا اینکه نتانیاهو با تشدید تنش ها کمک زیادی به مبارزات انتخاباتی ترامپ خواهد کرد.

سود گفتاری

با توجه به دیدگاه بازیگران فعال در جبهه لبنان، آنچه مسلم به نظر می رسد، اجماع همه بازیگران برای مدیریت جنگ و پرهیز از تشدید تنش است، اما آنچه این معادله را در ذهن کارشناسان تغییر می دهد، تصمیمات یکجانبه و جنگ طلبانه نتانیاهو است. . در جبهه های مختلف نبرد به عنوان مثال، در حالی که تقریباً همه کشورهای جهان، نیروهای مخالف، مأموران امنیتی و حتی فرماندهان ارتش رژیم خواستار عدم حمله گسترده به رفح بودند، نتانیاهو و متحدان راست‌گرای او تصمیم گرفتند از «خط قرمز» بایدن عبور کنند و تبدیل شوند. در آخرین سنگر شهروندان عادی.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=372676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.