افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

آنفولانزا یک بیماری جدی است و باید واکسینه شود

  • کد خبر : 372359
آنفولانزا یک بیماری جدی است و باید واکسینه شود

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، با بیان اینکه بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا با شروع فصل سرما شیوع بیشتری پیدا می کند، گفت: ممکن است آنفولانزا برای برخی افراد یک سرماخوردگی ساده به نظر برسد اما این بیماری می تواند عواقبی را به همراه داشته باشد. عوارض جدی و حتی کشنده». بنابراین مقایسه […]

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، با بیان اینکه بیماری های ویروسی مانند آنفولانزا با شروع فصل سرما شیوع بیشتری پیدا می کند، گفت: ممکن است آنفولانزا برای برخی افراد یک سرماخوردگی ساده به نظر برسد اما این بیماری می تواند عواقبی را به همراه داشته باشد. عوارض جدی و حتی کشنده». بنابراین مقایسه این بیماری با سرماخوردگی صحیح نیست.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه آنفولانزا یک بیماری حاد تنفسی است، خاطرنشان کرد: آنفولانزا معمولا در فصول سرد سال شیوع بیشتری دارد و می تواند سینوس ها، بینی، گلو، مجاری تنفسی و ریه ها را درگیر کند. این بیماری از طریق سرفه، عطسه و تماس مستقیم با ترشحات بینی و دهان فرد مبتلا به فرد دیگر منتقل می شود. با توجه به نحوه انتقال آنفولانزا، رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک برای پیشگیری از آنفولانزا بسیار مهم است.

علائم آنفولانزا

وی درباره علائم آنفولانزا توضیح داد: ابتدا بیمار با تب شدید ناگهانی ظاهر می شود. گاهی اوقات بیماران لحظه شروع ناگهانی تب را نیز به یاد می آورند. پس از تب، علائمی مانند درد شدید بدن، سردرد شدید، خارش گلو یا گلودرد شروع می شود که ممکن است با سرفه خشک، آبریزش یا گرفتگی بینی همراه باشد.

رضایی ادامه داد: بیماران در 3 روز اول بیماری خود برای رفع کسالت و خستگی نیاز به استراحت نسبی دارند. مصرف مایعات و سوپ همراه با استراحت می تواند روند بهبودی را تسریع کند. تهوع و اسهال ممکن است در برخی از بیماران مبتلا به آنفولانزا دیده شود که نیازی به آنتی بیوتیک ندارد.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه علائم آنفولانزا مانند آبریزش بینی و بدن درد را می توان با سرماخوردگی اشتباه گرفت، گفت: شدت علائم آنفولانزا معمولا به طور فزاینده ای ناگهانی است. ; به دلیل این شرایط، بیماران باید مراقب باشند که بیماری خود را به دیگران سرایت نکنند زیرا آنفولانزا می تواند باعث مرگ در برخی افراد مسن و گروه های پرخطر شود.

نیاز به واکسیناسیون

رضایی با بیان اینکه بسیاری از مردم از اهمیت واکسیناسیون آنفلوآنزا بی اطلاع هستند، گفت: اواخر شهریور و اوایل پاییز زمان مناسبی برای دریافت واکسن آنفولانزا در داروخانه ها است. واکسیناسیون به موقع آنفولانزا در آغاز فصل سرما می تواند از مرگ هزاران سالمند و کودک خردسال جلوگیری کند.

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه آنفولانزا یکی از بیماری های عفونی مهمی است که با واکسن قابل پیشگیری است، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون سالانه پس از شستن دست ها بهترین راه برای پیشگیری از آنفولانزا و عوارض آن است. ویروس آنفلوانزای انسانی به دلیل شرایط ژنتیکی خاص خود امکان جهش ژنتیکی سالانه را دارد. بسته به تغییرات ژنتیکی، این ویروس می تواند شدت بیماری را شدیدتر یا خفیف تر کند.

وی با بیان اینکه واکسن آنفولانزا در ابتدای فصل سرما وارد بازار دارویی می شود و ایمنی بدن را در برابر ویروس های رایج آنفلوانزای همان سال تقویت می کند، گفت: واکسیناسیون نه تنها توسط خود فرد بلکه توسط اطرافیان نیز قابل انجام است. او و همچنین از افراد آسیب پذیر مانند سالمندان، کودکان و بیماران مزمن محافظت می کند. افرادی که از سالمندان مبتلا به بیماری‌های ناتوان‌کننده مزمن در منزل مراقبت می‌کنند، نه تنها باید برای سالمندان واکسن تهیه کنند، بلکه برای جلوگیری از انتقال بیشتر این بیماری در خانواده و جامعه، اقدامات لازم را برای تزریق واکسن انجام دهند.

واکسیناسیون برای چه کسانی ضروری است؟

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درباره لزوم انجام واکسیناسیون گفت: لیست افرادی که حتما باید واکسن آنفولانزا بزنند طولانی است. سالمندان، کودکان زیر 5 سال، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری های مزمن (قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت و …)، کارکنان مراکز درمانی و افرادی که در مراکز سالمندان زندگی و کار می کنند، حتماً باید واکسن را تزریق کنند.

راه های پیشگیری از آنفولانزا

این متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه «شستشوی منظم دست ها با آب و صابون در طول روز» مهمترین رفتار برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزا در جامعه است، اظهار داشت: ویروس آنفلوانزای انسانی برای مدتی روی نوک انگشتان و کف دست ها باقی می ماند. و ویروس از طریق دست های آلوده منتقل می شود.” با مالیدن چشم و بینی وارد بدن می شود.

وی ادامه داد: استفاده از ماسک در اماکن عمومی و شلوغ یکی از توصیه های مهم در هنگام ابتلا به آنفولانزا مانند بسیاری از بیماری های تنفسی است. ما اثربخشی استفاده از ماسک را در دوران کرونا تجربه کردیم. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند می‌توانند با استفاده از ماسک تا حدی از خود در برابر ویروس آنفولانزا محافظت کنند.

رضایی با اشاره به لزوم رعایت فاصله از بیمار گفت: پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار همواره مورد تاکید است. حفظ فاصله یک تا دو متری از بیمار آنفلوانزا می تواند از انتشار قطرات تنفسی آلوده به افراد دیگر جلوگیری کند، اما سرفه و عطسه می تواند قطرات آلوده را به فواصل طولانی تری ارسال کند.

وی ادامه داد: پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال یا داخل آستین لباس در ناحیه آرنج از انتشار قطرات تنفسی آلوده جلوگیری می کند و یکی از آداب تنفسی محسوب می شود. ضدعفونی کردن سطوح و تجهیزاتی که بیمار با دست آلوده خود لمس می کند می تواند از آلودگی دست های دیگران جلوگیری کند. الکل را می توان برای ضد عفونی کردن سطوح استفاده کرد. ضدعفونی سطوح با اسپری الکل را در دوران کرونا تجربه کردیم و این کار نباید منجر به وسواس یا زیاده روی شود.

رضایی گفت: برخلاف تصور رایج، آنفولانزا یک بیماری جدی است که می تواند عوارض خطرناکی داشته باشد و با یک سرماخوردگی ساده متفاوت است. افراد می توانند از طریق واکسیناسیون سالانه و رعایت بهداشت فردی از خود و خانواده خود در برابر این بیماری محافظت کنند. مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور آماده ویزیت بیماران آنفلوانزا و ارائه توصیه های بهداشتی لازم به خانواده ها هستند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=372359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.