افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

فروش محصولات دست دوم به جای نو در فروشگاه اینترنتی – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 372342
فروش محصولات دست دوم به جای نو در فروشگاه اینترنتی – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از افزایش نفوذ اینترنت در زندگی روزمره مردم، کم کم فروشگاه های اینترنتی نیز به وجود آمدند که یکی پس از دیگری به بستری برای خرید و فروش محصولات نو و کارکرده تبدیل شدند. در میان تمامی بسترهای خرید و فروش کالا، سایت دیجی کالا با توجه به قدمت آن […]

به گزارش خبرنگار مهر، پس از افزایش نفوذ اینترنت در زندگی روزمره مردم، کم کم فروشگاه های اینترنتی نیز به وجود آمدند که یکی پس از دیگری به بستری برای خرید و فروش محصولات نو و کارکرده تبدیل شدند.

در میان تمامی بسترهای خرید و فروش کالا، سایت دیجی کالا با توجه به قدمت آن شهرت بیشتری دارد به طوری که روزانه مشتریان زیادی برای خرید نیاز خود به این سایت مراجعه می کنند.

با توجه به حجم بالای خرید و فروش محصولات در این سایت، ابتدایی ترین انتظاری که می توان انتظار داشت رعایت حقوق مشتریان و ارائه محصولات با کیفیت می باشد. با این حال، مطالعات نشان می دهد که دیجی کالا با پنهان کردن این اصل اساسی، گاهی اوقات محصولات استفاده شده و باز شده را به مشتریان ارسال می کند، بدون اینکه اطلاعات قبلی در مورد جدید نبودن محصولات داده باشد.

این در حالی رخ می دهد که سایت های خارجی از جمله آمازون به طور کامل کیفیت محصول را به مشتری اطلاع می دهند. به عنوان مثال، در آمازون، برخی از محصولات با نام انبار آمازون فروخته می شوند و در توضیحات عبارت هایی مانند “محصولات جدید، بسته بندی آن باز است.” “مثل نو” است یا “توسط سازنده اصلی تعمیر شده و اکنون در وضعیت کارکرد کامل است.”

مشتری = خسارت; تولید کننده=خوب; دیجی کالا = سود

قابل ذکر است که در بسیاری از موارد، دی جی فروشنده بدون قبول مسئولیت در این خصوص، فروشندگان را مقصر اصلی می داند و اعلام می کند که فروشنده کالاهای دست دوم را ارسال کرده است. به عنوان نمونه این فروشگاه اخیرا در فضای مجازی خود نوشته است که «دی جی کالاها مطابق با ارزش سازمانی اصلی مشتری مداری و به منظور ایجاد فضای رقابتی سالم در بازار تا کنون با 312 فروشنده متخلف کالاهای خود را در وب سایت دی جی آنها محصولات را می فروشند و همکاری خود را متوقف کردند. این تخلفات شامل گران استاملاک غیر اصلیبدون تعهد به زمان تحویل و مواردی از این قبیل.

از طرفی دیگر امروزه دیجی کالا دیگر یک فروشگاه اینترنتی بزرگ نیست، بلکه به یک بازار بزرگ پلیس در زمینه تجارت الکترونیک تبدیل شده است. یعنی فروشندگان کوچک و بزرگ محصولات خود را از طریق این فروشگاه به فروش می رسانند و دیجی کالا به عنوان واسطه عمل می کند. این در حالی که مهلت عودت محصولات در این سایت 7 روز است، یعنی مشتری به هر دلیلی 7 روز فرصت دارد تا کالا را مرجوع کند. این به تنهایی مشکلات زیادی را برای فروشندگان در فروش ایجاد کرده است، زیرا وقتی کالایی باز می شود دیگر صفت «نو» را ندارد و دست دوم محسوب می شود.

در همین راستا یکی از مسئولان شرکت های تامین کننده دی جی محصولات در پاسخ به این سوال روند کار شما با دیجی کالا چگونه بود؟ دیجی کالا در ابتدا محصولات ما را بدون هیچ گونه کنترل کیفی دریافت می کرد و در انبار خود نگهداری می کرد.

و افزود: مشکل از اینجا شروع شد که کالای برگشتی را دریافت نکردیم، تنها چیزی که به ما دادند جریمه بود. وقتی دلایل برگشت را جویا شدیم، دلایل عجیبی مانند عدم پسندیدن آن پس از استفاده یا کم بودن تعداد توپ ها در صورتی که محصولات ما به طور کامل همراه دستگاه باشد ذکر شد. اما نکته جالب این است که به دلیل عدم کنترل کیفیت در محصولات دیجی ما، حتی نتوانستیم ببینیم چه مشکلی در محصولات ما وجود دارد. همان کالا به مشتری دیگری فروخته شد.

وی در پاسخ به این سوال که چه خسارتی دریافت کرده اید؟ وی گفت: کار به جایی رسید که کالای 100 میلیونی را به دیجی کالا تحویل دادیم، نه تنها سودی نداشتیم بلکه 100 میلیون هم جریمه شدیم. برای شرکتی که به دلیل صادرات بیش از 85 درصد محصولاتش به خارج از کشور کنترل کیفیت بالایی دارد، این حجم از ضرر و زیان ناشی از نارضایتی برای شرکت ما قابل قبول نیست، اصلاً نمی خواستیم به برندمان آسیب وارد شود، به طوری که ما همکاری را متوقف کردیم

این در شرایطی است که اساساً واسطه – که سایت مورد نظر دیجی کالا است – باید کنترل کیفیت محصولات را در اولویت قرار دهد، زیرا وقتی مشتریان با محصولات بی کیفیت و البته دست دوم مواجه می شوند، طبیعتا نه تنها آنها از آن فروشنده دیگر خرید نکنید، اما به برند آسیب می رسانند.

با توجه به اینکه روز به روز بر تعداد تخلفات در زمینه فروش محصولات افزوده می شود، مشتریان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می توانند با اتحادیه سراسری شرکت های مجازی تماس بگیرند.، وزارت امنیت (این ماده)، پلیس فتا و دادسرای جرایم رایانه ای باید وارد عمل شوند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=372342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.