افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

خوش بینی و بدبینی رویترز به سفر پزشکان به نیویورک

  • کد خبر : 372325
خوش بینی و بدبینی رویترز به سفر پزشکان به نیویورک

به گزارش خبرآنلاین روزنامه دنیای اختاز، مسعود بیزیکیان رئیس جمهور ایران در اولین سفر خود به غرب از زمان انتخابش در ماه ژوئیه، شش هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 5 نوامبر، که ممکن است مورد سوء استفاده دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا قرار گیرد. یکی از سرسخت ترین مخالفان آشتی با […]

به گزارش خبرآنلاین روزنامه دنیای اختاز، مسعود بیزیکیان رئیس جمهور ایران در اولین سفر خود به غرب از زمان انتخابش در ماه ژوئیه، شش هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 5 نوامبر، که ممکن است مورد سوء استفاده دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا قرار گیرد. یکی از سرسخت ترین مخالفان آشتی با ایران دوباره وارد کاخ سفید می شود و وارد خاک آمریکا می شود.

سه مقام ایرانی به رویترز گفتند که مدکیان به‌عنوان یک میانه‌رو این پیام را خواهد داد که «آغوش تهران به روی دیپلماسی باز است»، اما آنها همچنین تأکید کردند که جمهوری اسلامی در مقابل فشارها خم نخواهد شد.

تصمیم گیرندگان در تهران امیدوارند که شاهد کاهش تحریم های آمریکا علیه برنامه هسته ای کشورشان باشند. با این حال، به گزارش رویترز، روابط ایران با غرب از زمانی که حماس مورد حمایت ایران در 7 اکتبر به جنوب سرزمین های اشغالی حمله کرد و تهران حمایت خود را از جنگ روسیه در اوکراین افزایش داد، بدتر شده است.

انفجارهای هفته گذشته مرتبط با پیجرها و رادیوهای قابل حمل مورد استفاده حزب الله لبنان، این نشست مجمع عمومی را تحت الشعاع قرار داده و نگرانی از درگیری گسترده‌تر اعراب و اسرائیل را افزایش داده است.

مشخص نیست اروپایی‌ها و ایرانی‌ها می‌توانند دلایلی برای دستیابی به توافق در نیویورک بیابند یا خیر. به گزارش رویترز، ایران برنامه هسته ای خود را تسریع کرده و در عین حال توانایی آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای نظارت بر برنامه هسته ای خود محدود کرده است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان، موسوم به E3 و قدرت های اروپایی که توافق هسته ای ایران را در سال 2015 امضا کردند، سیاست سخت تری را با هدف فشار بر تهران برای بازگشت به مذاکرات اعمال کرده اند. این بازیگران نگران هستند که حواس‌پرتی‌های انتخاباتی واشنگتن، تهران را جسور کند و جایی برای دیپلماسی باقی نگذارد.

پزشکان ممکن است فضای کمی برای مانور داشته باشند

یک مقام ایرانی که نخواست نامش فاش شود، گفت: ایران معتقد است که بن‌بست تنش‌آمیز با غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران باید پایان یابد، اما از طریق مذاکره از موضع قدرت، نه فشار. کلسی داونپورت، مدیر سیاست عدم اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات، یک گروه مدافع، گفت که مذاکرات اساسی قبل از انتخابات ایالات متحده بعید است. اما ممکن است اقدامات موقتی مانند دریافت برخی معافیت های تحریمی در ازای نظارت گسترده آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تاسیسات هسته ای ایران انجام شود. تنش زدایی امکان پذیر است. فکر می کنم به نفع هر دو طرف باشد.

ایران تمایل به گفتگو نشان می دهد

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سخنانی در مردادماه، تمایل جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته ای را نشان دادند. انتصاب عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه ایران نیز سیگنال مثبتی را به همراه داشت: او یکی از معماران کلیدی توافق سال 2015 بود که توانایی ایران را برای غنی سازی اورانیوم بالا در ازای لغو تحریم های غرب محدود کرد.

اما در مورد آنچه که می توان با جلسات سازمان ملل به دست آورد. همچنین سوالاتی در مورد محل ملاقات پزشکان و عراقچی با مقامات اروپایی وجود دارد. برای اروپایی‌هایی که بخشی از توافق هسته‌ای 2015 هستند، توافقی که دونالد ترامپ آمریکا را در سال 2018 از آن خارج کرد، این حس وجود دارد که تهران مسیر خود را تغییر نخواهد داد و توافق گسترده‌تری که برنامه هسته‌ای و نقش ژئوپلیتیک ایران را پوشش می‌دهد در حال حاضر واقع بینانه نیست.

این امر به ویژه با توجه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در آوریل گذشته و ادعای انتقال موشک های بالستیک این کشور به روسیه صادق است. یکی از دیپلمات های اروپایی گفت: “من فکر می کنم ما به دنبال کمتر برای کمتر هستیم؛ شما کاری در مورد آن انجام دهید و ما کاری برای آن انجام می دهیم.” اگر مذاکرات از سر گرفته شود، این یک توافق خواهد بود، نه یک رویداد. یکی دیگر از مقامات ایرانی گفت تهران از “ایده کمتر برای کمتر استقبال می کند، زیرا وضعیت بسیار پیچیده تر از سال 2015 است.” ایالات متحده، متحدان اروپایی آن و اسرائیل؛ دشمن سرسخت ایران، این کشور را به استفاده از برنامه هسته ای خود به عنوان پوششی برای تلاش های خود برای توسعه ظرفیت تولید تسلیحات متهم می کند. اما ایران بارها تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای آن فقط برای اهداف صلح‌آمیز است.

ممنوعیت اسنپ بک

غرب اهرم های کمی برای تحت فشار قرار دادن تهران در میان نگرانی ها دارد. به خصوص که دولت بعدی ایالات متحده، چه به رهبری ترامپ و چه معاون رئیس جمهور فعلی کامالا هریس، برای بازنگری در سیاست های خود به زمان نیاز دارد. این می تواند زمان کمی را برای چکش یک برنامه اقدام مشترک قبل از اکتبر 2025، یعنی زمانی که قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود، با تصویب توافق هسته ای و اعطای قدرت برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل، باقی بگذارد.

یک مقام بلندپایه اروپایی گفت: این خطر ابزار اصلی فشار ما را بر ایران از بین می‌برد، بنابراین اکنون باید فشار وارد کنیم. E3 هنوز تصمیم نگرفته است که چه زمانی تحریم‌ها را بازگرداند، اما در ماه‌های اخیر احتمال تلاش برای اعمال فشار مجدد بر ایران قبل از مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید آمریکا در پایان ژانویه را مطرح کرده است.

E3 با تأکید بر ناامیدی خود از دولت بایدن، قطعنامه‌ای در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ژوئن ارائه کرد که در آن از ایران انتقاد کرد. دیپلمات‌های اروپایی و یک مقام آمریکایی گفته‌اند که دولت بایدن تلاش کرده پرونده ایران را از روی میز رئیس‌جمهور دور نگه دارد تا جایی برای اولویت‌های دیگر باز کند. عراقچی 24 شهریور به تلویزیون ایران گفت: با نزدیک شدن به انتخابات، آمریکایی ها آمادگی مذاکره جدی را ندارند، اما در صورت لزوم تماس با اروپایی ها را آغاز کرده و منتظر آمریکا نخواهیم بود. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که ایالات متحده از نزدیک با E3 در مورد رویکرد خود به ایران از جمله توسعه هسته ای این کشور هماهنگ است. توافق 2015 کاملا مرده است و اتحاد بین المللی در آن توافق، زمانی که روسیه و چین از قدرت های غربی حمایت کردند، دیگر وجود ندارد. علی واعظ، تحلیلگر گروه بین المللی بحران گفت: «با توجه به این پیشینه، دستیابی به توافق آینده احتمالاً برای مهار توانمندی های هسته ای ایران دشوارتر و کمتر مؤثر خواهد بود».

21302

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=372325

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.