افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

موساد چگونه از حزب الله جاسوسی کرد؟

  • کد خبر : 372235
موساد چگونه از حزب الله جاسوسی کرد؟

به گزارش مانیبان به نقل از خبرآنلاین، در هفته‌های اخیر حزب‌الله و دستگاه امنیتی لبنان تلاش‌هایی را برای شناسایی و خنثی کردن شبکه‌هایی از مخبران انسانی انجام داده‌اند که اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ارتش اسرائیل قرار داده و به آنها اجازه شناسایی افسران نظامی حزب‌الله و شروع به قتل را داده‌اند. علاوه بر این، […]


به گزارش مانیبان به نقل از خبرآنلاین، در هفته‌های اخیر حزب‌الله و دستگاه امنیتی لبنان تلاش‌هایی را برای شناسایی و خنثی کردن شبکه‌هایی از مخبران انسانی انجام داده‌اند که اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ارتش اسرائیل قرار داده و به آنها اجازه شناسایی افسران نظامی حزب‌الله و شروع به قتل را داده‌اند. علاوه بر این، تلاش ها برای کشف روش های جاسوسی موساد علیه حزب الله بیش از هر زمان دیگری در سازمان آنها تشدید شده است. سید حسن نصرالله حادثه نفوذ به شبکه تامین پیجر و استفاده از مواد منفجره بر روی آنها را حمله به امنیت خواند و شناسایی افرادی که در این راه با اسرائیل همکاری کردند به اولویت بالایی برای حزب الله تبدیل شده است.

در همین راستا خبرگزاری رویترز از روش های جاسوسی موساد علیه حزب الله که متعاقباً منجر به قتل اعضای آن شد، گزارش داد: «در این حملات، فناوری های نظارت الکترونیکی نقش حیاتی داشتند. ارتش اسرائیل گفته است که مجهز به دوربین های امنیتی و سیستم های سنجش از راه دور که با کمک پهپادهای نظارتی که برای جاسوسی از دشمن خود به مرز می فرستد، به طور منظم اطلاعات دقیق و به روزی را در اختیار نیروهای این کشور قرار می دهد و رایانه ها، به طور گسترده توسط اسرائیل به عنوان یکی از پیچیده ترین شنودهای شنود در جهان برای این منظور استفاده می شود.

این در حالی بود که حزب الله پس از ترور فرماندهان ارشد خود با شنود تلفن همراه آنها، تصمیم گرفت از فناوری های قدیمی تر مانند پیجر و پیک استفاده کند که شخصاً پیام ها را به صورت شفاهی به مردم می رساند.

علاوه بر این، در استراتژی اسرائیل برای ترور هدفمند افسران ارشد نظامی حزب الله، این کشور از ترکیب فناوری های پیشرفته با منابع انسانی سنتی بهره می برد. پیش از این، بن باراک، معاون سابق موساد، در مصاحبه با شبکه 12 اسرائیل، درباره روش موساد برای جاسوسی از افرادی که قرار است کشته شوند، گفته بود: «ماموران میدانی که در حال جمع‌آوری اطلاعات هستند، نمی‌دانند چه کار می‌کنند». انجام دادن.” او گفت: “ما نمی خواهیم شرایطی داشته باشیم که یکی بیفتد و بعد همه آنها مانند دومینو بیفتند.”

بن باراک همچنین گفت: “مردان را می توان با چاپلوسی فریب داد تا موقعیت خود را به دست آورند.” “مردان تمایل دارند که توسط زنان احساس چاپلوسی کنند. حتی زمانی که هیچ ارتباطی بین مرد و زنی که او با او معاشقه می کند وجود ندارد، او هرگز فکر نمی کند چیزی اشتباه است. زیرا او همیشه احساس چاپلوسی می کند. “او این کار را انجام می دهد و اجازه می دهد. بنابراین در صورت لزوم از آن استفاده کنید.”

اما در سوی دیگر ماجرا، حزب الله لبنان بیکار ننشسته و از اصول حفاظت اطلاعات و ضد جاسوسی برای ناکام گذاشتن موساد استفاده کرده است. در همین راستا، در پایان ماه اوت، سرویس‌های امنیتی لبنان یک پرستار سابق بیمارستان الرسول اعظم متعلق به حزب‌الله را به اتهام ارائه اطلاعات درباره اعضای حزب و محل سکونت آنها به ارتش اسرائیل دستگیر کردند. بازجویی از او به درک بهتر روش های جذب همکاران، نوع ماموریت های محول شده و نحوه کار آنها کمک کرد. بسیاری دیگر از افراد مظنون به همکاری با ارتش اسرائیل نیز در ماه های اخیر دستگیر شده اند، از جمله شهروندان سوری مقیم لبنان.

در مثال دیگری که رویترز به آن اشاره کرد، «حزب‌الله و مقامات امنیتی لبنان متوجه شدند که اسرائیل در هنگام حمله به اهداف، از خبرچین‌های محلی نیز شنود کرده است». سه منبع به رویترز گفتند که بحران اقتصادی لبنان و رقابت بین جناح‌های سیاسی فرصت‌هایی را برای استخدام‌کنندگان اسرائیلی ایجاد کرده است، اما همه خبرچین‌ها نمی‌دانستند که با چه کسی صحبت می‌کنند. به عنوان مثال، در 22 نوامبر 2023، زنی در جنوب لبنان با تلفن همراه خود تماسی دریافت می کند و تماس گیرنده خود را یک مقام محلی معرفی می کند. این فرد که به طور کامل به زبان عربی صحبت می کند، از زن می پرسد که آیا اعضای خانواده در خانه هستند یا نه، که زن پاسخ می دهد که به شرق لبنان سفر کرده اند. دقایقی پس از این تماس، موشکی به خانه این زن در بیت یاحون اصابت کرد و پنج تن از مبارزان حزب الله از جمله عباس رعد، فرزند یکی از نمایندگان ارشد حزب الله، کشته شدند. این منابع گفتند که حزب‌الله معتقد است که اسرائیل جنگنده‌هایی را در سایت نظارتی آماده کرده است و تماس‌ها را برای تایید حضور غیرنظامیان قبل از انجام حمله آغاز کرده است.

نمونه دیگری از روش حزب الله برای جذب جاسوس در لبنان را یکی از جاسوسان دستگیر شده در لبنان توصیف می کند. به گزارش روزنامه الاخبار، حسن ع، فردی که توسط سازمان اطلاعات لبنان به عنوان جاسوس موساد دستگیر شده بود، در اعترافاتی که اخیرا در رسانه های لبنانی منتشر شده، اعتراف کرده است که به مبلغ 15000 دلار با دشمن همکاری داشته و اسامی یکی از آنها را به همراه داشته است. همکاران او شماره تماس، اخبار مربوط به مردم کشورش و مکان هایی که گفته می شود مواضع حزب الله است را در اختیار دشمن قرار داده است. این ماموریت در ژوئن 2020 با دریافت پیامی از طریق واتس اپ آغاز شد و در نهایت در جولای 2022 توسط نیروهای سازمان اطلاعات لبنان در منطقه قنا به پایان رسید.

ناظران سیاسی بر این باورند که شرایط اقتصادی و سیاسی لبنان نقش عمده ای در جذب جاسوسان به موساد داشته است. لبنان بیش از دو سال است که بدون رئیس جمهور بوده و گروه های لبنانی هنوز برای انتخاب رئیس جمهور به توافق نرسیده اند. اقتصاد لبنان نیز در شرایط سختی قرار دارد. کسری بودجه، تورم و کاهش ارزش پول ملی، اقتصاد کشور را فلج کرده و در نتیجه افزایش بیکاری و ناتوانی خانواده ها در تامین نیازهای اولیه معیشتی خود را به دنبال داشته است.

در همین راستا، یک مقام امنیتی لبنان به رادیو بین المللی فرانسه گفت: بحران اقتصادی لبنان را فراگرفته و باعث شده بسیاری از جوانان در شرایط سخت و بی ثباتی قرار گیرند. این وضعیت دشوار اقتصادی به تسهیل جذب افراد در موساد کمک کرده است که عمدتاً از طریق شبکه های اجتماعی انجام می شود. این مقام در ادامه نتیجه گیری می کند که «حتی اگر بتوانیم برخی از کسانی را که با اسرائیل همکاری می کردند خنثی کنیم، باز هم می دانیم که عوامل و شبکه های زیادی در سراسر لبنان فعال هستند».

ترورهای هدفمند این روزهای لبنان نشان می دهد که ارتش اسرائیل به خوبی هویت این افسران نظامی را که برای افکار عمومی لبنان ناشناخته هستند، می شناسد و از ظرفیت لازم برای شناسایی و مکان یابی آنها برخوردار است. کارشناسان نظامی و امنیتی لبنان در مصاحبه ای با رادیو بین المللی فرانسه اظهار داشتند که موفقیت عملیات اسرائیل به دلیل هماهنگی خوب بین اطلاعات میدانی به لطف منابع انسانی و فناوری های پیشرفته در سال های اخیر است. برای کاهش قدرت موساد، ثبات سیاسی و اقتصادی لبنان باید با رویکرد استراتژیک مورد توجه قرار گیرد.

منبع: خبرآنلاین


لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=372235

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.