افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

پیش بینی جدید قیمت طلا و ارز در نیمه دوم سال 1403 / مقصد بعدی قیمت طلا کجاست؟

  • کد خبر : 371469
پیش بینی جدید قیمت طلا و ارز در نیمه دوم سال 1403 / مقصد بعدی قیمت طلا کجاست؟

مریم فخری: این در حالی است که اقتصاد ایران امروز وارد نیمه دوم سال 1403 شد و عملکرد بازارها در 186 روز گذشته متفاوت بود. بازار طلا و ارز تحت تاثیر بازارهای جهانی جهش کرد و سایر بازارهای موازی افت شدید قیمت را ثبت کردند. بررسی ها نشان می دهد قیمت طلا در نیمه اول […]

مریم فخری: این در حالی است که اقتصاد ایران امروز وارد نیمه دوم سال 1403 شد و عملکرد بازارها در 186 روز گذشته متفاوت بود. بازار طلا و ارز تحت تاثیر بازارهای جهانی جهش کرد و سایر بازارهای موازی افت شدید قیمت را ثبت کردند. بررسی ها نشان می دهد قیمت طلا در نیمه اول سال 14.8 درصد و ارزها 13.9 درصد رشد داشته است و با توجه به این وضعیت، این سوال مطرح است که روند بازار در ماه های آینده چگونه خواهد بود؟

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: بازارهای جهانی همیشه می توانند بر بازارهای جهانی تاثیرگذار باشند. از سال گذشته در سطح جهان تحلیل شده است که تا پایان سال 2024 اونس جهانی به 3 هزار دلار افزایش خواهد یافت. این مسیر قبلا تا حدودی طی شده و با افزایش حدود 400 دلاری طلا تاکنون این اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه اونس از 2900 دلار به بیش از 2600 دلار رسیده است، می افزاید: با این اتفاق بازارهای داخلی دنیا نیز واکنش نشان دادند و تحت تاثیر قرار گرفتند. در بازار ایران نیز باید دید بازار ارز و عرضه و تقاضا چگونه بوده است. ما شاهد شرایط نوسانی در بازار فارکس بوده ایم، اما در کل، پیش بینی ها به حقیقت می پیوندند.

آیا اونس طلا به 3000 دلار می رسد؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تصریح می کند: در حال حاضر در نیمه دوم سال قرار داریم و چند ماهی تا پایان سال باقی مانده است. اگر پیش بینی ها محقق شود و اونس جهانی طلا به 3000 دلار برسد، قطعا بازارهای داخلی ما تحت تاثیر قرار می گیرد.

بذرافشان تصریح می کند: جدا از این چیزی که در کشور ما وجود دارد این است که تورم هم داریم و نوسان بازار ارز هم زیاد است. به همین دلیل وضعیت بازار طلای ایران متفاوت است. در مقطعی با وجود اینکه بازارهای جهانی در حال افزایش بودند، اما کاهش قیمت ارز باعث شد که بازارهای داخلی تاثیر چندانی نداشته باشند. اما در مجموع بر اساس تحلیل های جهانی شاهد افزایش تدریجی در نیمه دوم سال هستیم.

وی با اشاره به تقویت ارزش یورو در اروپا و در عین حال دلار آمریکا می گوید: اینها همه عوامل تاثیرگذار در بازار طلا هستند. کشورهای جهان نیز در حال تقویت ذخایر طلای خود هستند و بر اساس پیش بینی ها قیمت طلا در نیمه دوم سال و تا پایان سال 1403 با توجه به بازارهای داخلی افزایش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر خاطرنشان می کند: از سوی دیگر اخبار سیاسی و اقتصادی جهانی عاملی است که می تواند بازارها را تحت تاثیر قرار دهد.

بازار روند عادی خود را طی می کند.

بذرافشان با اشاره به عرضه و تقاضا در بازار داخلی طلا می گوید: خوشبختانه امسال التهاب چندانی در بازار نداشتیم. یعنی با وجود چند سال اخیر که بازار روند صعودی را طی می کرد، به تدریج بازار داخلی ملتهب شد و تقاضا افزایش یافت، اما خوشبختانه از ابتدای امسال التهاب چندانی در بازار نداشتیم.

وی می افزاید: حتی یک بار رکود در ماه محرم و به ویژه در ماه صفر شدت گرفت. الان هم با وجود اینکه 15 روز است که وارد ماه ربیع الاول شده ایم، شرایط اشتعال چندانی نداشته ایم و تقاضا افزایش پیدا نکرده است. بازار به روال عادی خود ادامه می دهد اما متاسفانه رکود و کاهش تقاضا داریم.

بیشتر بخوانید: پیش بینی کارشناسان از قیمت طلا، سکه، ارز، بورس و خودرو در نیمه دوم سال 1403/ سرنوشت بازارها مشخص شد.

قیمت دلار نزدیک به 2 هزار تومان سقوط کرد/ پیش بینی معاون سابق بانک مرکزی از میزان دلار تا پایان سال

طلا گران می شود یا ارزان؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه می دهد: خیلی ها تعجب می کنند که آیا امکان کاهش قیمت وجود دارد؟ یا افزایش قیمت مستمر است یا موقت؟

بذرافشان می افزاید: به نظر من احتمال کاهش قیمت بسیار کم است و می توان گفت احتمال آن 5 درصد هم نیست، اما اگر پیش بینی ها و تحلیل ها در بازارهای جهانی محقق شود، قطعا بازار داخلی ما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. .

جهت حرکت ارز در نیمه دوم سال چگونه است؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به روند قیمت در بازار سکه می گوید: بازار سکه شرایطی مشابه بازار طلا دارد. اما موضوع این است که مردم یکی دو سال است که وارد بازار طلای مذاب شده اند، زیرا حباب ارز در چند سال اخیر بسیار رشد کرده است.

بذرافشان بیان می کند: دو سال پیش حباب پول 300 هزار تومان بود و اکنون به 8 میلیون و 800 هزار تومان افزایش یافته است. اکنون حباب پول 7 میلیون و 800 هزار تومان است.

وی بیان می کند: امروزه مردم خرید اجناس و سکه طلا را کاهش داده اند و نگاه مردم به سرمایه گذاری در طلا و سکه اقتصادی شده است. این موضوع باعث شده است که طی چند سال گذشته و به خصوص امسال رکود و کاهش تقاضا را در صنعت طلا تجربه کنیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر خاطرنشان می کند: واحدهای تولیدی و توزیعی به ویژه واحدهای تولیدی در 6 ماه گذشته وضعیت خوبی نداشتند.

223225

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=371469

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.