افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

آیا دوچرخه سواری به اندازه کاشت درخت برای حفظ محیط زیست موثر است؟

  • کد خبر : 371075
آیا دوچرخه سواری به اندازه کاشت درخت برای حفظ محیط زیست موثر است؟

رشد روزافزون استفاده از خودرو و تولید آلودگی‌های فراوان و پیامدهای مختلف زیست‌محیطی آن، باعث شد تا 22 سپتامبر به منظور توجه بیشتر به پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل نقلیه عمومی، «روز جهانی بدون خودرو» نامیده شود . در سال های اخیر دوچرخه های مشترک در تهران جمع آوری شده است. به گزارش ایسنا، […]

رشد روزافزون استفاده از خودرو و تولید آلودگی‌های فراوان و پیامدهای مختلف زیست‌محیطی آن، باعث شد تا 22 سپتامبر به منظور توجه بیشتر به پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل نقلیه عمومی، «روز جهانی بدون خودرو» نامیده شود . در سال های اخیر دوچرخه های مشترک در تهران جمع آوری شده است.

به گزارش ایسنا، هر سال در روز 22 سپتامبر مسئولان و فعالان محیط زیست در برخی از شهرهای بزرگ جهان با جشن گرفتن «روز جهانی بدون خودرو»، رانندگان را تشویق به رها کردن خودروها می‌کنند و مردم برای حفظ محیط زیست و کاهش هوا بدون خودرو و وسایل نقلیه خود پیاده روی یا دوچرخه سواری می‌کنند. آلاینده ها روز جهانی بدون خودرو حدود پنج سال برگزار شد تا اینکه این کمپین با حمایت سازمان ملل به طور جدی در کشورهای مختلف جهان راه خود را باز کرد و هم اکنون هر ساله 1500 شهر در سراسر جهان روز جهانی بدون خودرو را جشن می گیرند. بدون ماشین و هر سال تعداد شهرهایی که از این روز حمایت می کنند بیشتر می شود.

خودروها یکی از منابع اصلی آلودگی هوا در شهرها به عنوان منابع آلاینده متحرک هستند. اتومبیل ها مسئول انتشار مواد هیدروکربنی هستند – که مشتقات نفتی هستند – و این مواد وقتی با ذرات معلق در جو ترکیب می شوند و مستقیماً بر سیستم تنفسی فوقانی ما تأثیر می گذارند، تمایل دارند در هوا معلق بمانند. در واقع افزایش روزافزون استفاده از خودروها در دنیا باعث آلودگی هوا شده و آن ها را به یکی از مهم ترین منابع آلودگی تبدیل کرده است که پیامدهای زیست محیطی مختلفی دارد و سلامت انسان را تهدید می کند.

بیشتر بخوانید:

جشن روز جهانی بدون خودرو در 1500 شهر در سراسر جهان

با توجه به افزایش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، سالانه هفت میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. بر اساس آخرین لیست آلاینده های شهر تهران، سالانه بیش از 10 هزار تن ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون در تهران تولید می شود. مطالعات بانک جهانی در سال 2018 نیز نشان می دهد که آلودگی هوا سالانه 2.6 میلیارد دلار به تهران خسارت وارد می کند. این رقم برای کل کشور 7 میلیارد دلار برآورد شده است.

آیا دوچرخه سواری به اندازه کاشت درخت برای حفظ محیط زیست موثر است؟

دوچرخه سواری یکی از راه های جشن گرفتن روز جهانی بدون خودرو است که در دراز مدت باعث کاهش آلودگی هوا می شود. یکی از اقدامات تشویقی برای استفاده از این محیط پاک راه اندازی سرویس اشتراک دوچرخه است. اولین قدم برای حرکت به سمت استفاده از دوچرخه شخصی و مشترک، آماده سازی زیرساخت های لازم از جمله ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری ایمن و نظارت فرماندهی پلیس بر این مسیرها است.

شهرداری تهران با همکاری بخش خصوصی شرایط را برای استفاده شهروندان از دوچرخه مشترک فراهم کرد و این طرح در شهریور ماه سال 1396 اجرایی شد اما حدود یک سال بعد، شرکت اجرایی مربوطه اعلام کرد که دارای مشکلات مالی است. در آینده نیز این طرح با حمایت شهرداری به فعالیت خود ادامه داد. سرانجام در سال 1401 مسئولان شهری اعلام کردند که رویکرد قبلی جوابگو نیست و باید رویکردها نسبت به اجرای اشتراک دوچرخه تغییر کرد.

مجتبی شفیعی معاون اسبق حمل و نقل شهرداری تهران در خرداد 1401 در این باره گفت: «حداکثر نسبت دوچرخه در ایاب و ذهاب روزانه 10 تا 15 درصد بوده که زیر 0.1 درصد کل حمل و نقل شهر تهران است و این نشان می دهد که نسبت قبلی رویکردها موفقیت آمیز بود در حالی که در افق باید 190000 سفر با دوچرخه انجام می شد که انجام نشده است و مدل های قبلی باید تغییر می کردند.

آیا دوچرخه سواری به اندازه کاشت درخت برای حفظ محیط زیست موثر است؟

در عین حال نزدیک به دو سال از توقف اجرای طرح اشتراک دوچرخه می گذرد که همچنان در برخی از کشورهای پیشرفته استفاده می شود و حتی مقامات بلندپایه کشور نیز گاهی از این وسیله نقلیه استفاده می کنند و حتی در یک مناسبت پوینت پیروز حناچی، شهردار سابق تهران، هر هفته رکاب زد تا از مزایای استفاده از دوچرخه یاد کند.

محمد درویش – کارشناس محیط زیست – وی درباره مزایای استفاده از دوچرخه مشترک به ایسنا گفت: بر اساس تحقیقات اداره حمل و نقل و ترافیک تهران، 70 درصد معابر شهر تهران دارای شیب کمتر از 5 درصد هستند که برای استفاده از دوچرخه مشترک کاملاً مناسب است. دوچرخه ها. در اکثر شهرهای ایران شرایط دوچرخه سواری مناسب تر از تهران است. شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و یزد برای دوچرخه سواری مناسب هستند.

وی با بیان اینکه دوچرخه های اشتراکی یکی از متداول ترین روش های حمل و نقل در دنیاست، ادامه می دهد: پیش از این و در همین مدت استفاده از این دوچرخه ها در تهران حدود 8 هزار تن کاهش دی اکسید کربن گزارش شده بود. با اشتراک دوچرخه، شهروندان دیگر نگران پارکینگ و امنیت نبودند.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به مزایای زیست محیطی استفاده از دوچرخه بیان می کند: استفاده از یک دوچرخه برای هر نفر در طول سال معادل کاشت 57 اصله درخت و در ترسیب کربن و تولید اکسیژن موثر است. اگر شهرداری بتواند یک میلیون دوچرخه سوار را برای سفر ایمن و در یک مسیر ویژه دوچرخه سواری کند، معادل کاشت 57 میلیون درخت در سال است که می تواند مصرف گرما و آب را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این توازن قابل قبولی برای جمهوری اسلامی در اجلاس های جهانی موسوم به «جام» خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از از سرگیری دوچرخه مشترک خبر داد

به گزارش ایسنا، محسن هرمزی – معاون حمل و نقل شهرداری تهران – در خصوص مزایای استفاده از اشتراک دوچرخه پس از دو سال در جدیدترین اظهار نظر خود درباره احیای اشتراک دوچرخه گفت: فراخوانی برای این موضوع و احیای اشتراک دوچرخه اعلام شده است. ما قصد داریم دوباره از این ظرفیت استفاده کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=371075

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.