افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

گزارش هفتگی بورس؛ آیا بازار سهام به رشد خود ادامه خواهد داد؟ – خبرگزاری بیشتر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 371024
گزارش هفتگی بورس؛ آیا بازار سهام به رشد خود ادامه خواهد داد؟ – خبرگزاری بیشتر از ایران و جهان.

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته پایانی شهریورماه و پس از حمایت های مکرر وزیر اقتصاد و به ویژه رئیس جدید سازمان بورس در مراسم افتتاحیه و آشنایانش از یک سو افزایش 300 تومانی نرخ نیم دلار و در نهایت تعدیل قیمت خوراک و سوخت صنعتی از سوی دیگر […]

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در هفته پایانی شهریورماه و پس از حمایت های مکرر وزیر اقتصاد و به ویژه رئیس جدید سازمان بورس در مراسم افتتاحیه و آشنایانش از یک سو افزایش 300 تومانی نرخ نیم دلار و در نهایت تعدیل قیمت خوراک و سوخت صنعتی از سوی دیگر توانست با رشد به شاخص 2 میلیون و 100 هزار واحدی نزدیک شود. از 12411 واحد

کارشناسان بر این باورند که با افزایش تدریجی نرخ ارز نیم دلاری و کاهش فاصله آن با نرخ ارز بازار آزاد و همچنین حفظ و رشد ارزش معاملات که هفته گذشته شاهد افزایش چشمگیر آن بودیم، در صورت تضاد در منطقه تشدید نمی شود، وضعیت بازار سهام در هفته آینده ممکن است بهتر از هفته گذشته باشد. با این مقدمه به بررسی مهم ترین تغییرات رخ داده در تابلوی معاملات در هفته گذشته می پردازیم.

در آخرین روز معاملاتی تابستان 1403 (چهارشنبه 7 شهریور)، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و مختلط سهام و صندوق) 4.255 میلیون تومان ثبت شد، در حالی که میانگین ارزش هفتگی معاملات خرده فروشان در هفته گذشته شهریور به 3863 میلیون تومان رسید که بالاترین ارزش تجربه شده در 5 ماه گذشته پس از معاملات هفته سوم تیرماه است. از سوی دیگر هفته گذشته در مجموع شاهد سرازیر شدن 60 میلیارد تومان پول واقعی به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت بودیم.

خرید و فروش کالاهای واقعی در بازار.

در مجموع معاملات هفته گذشته گروه فلزات اساسی با 127 میلیارد تن، گروه دارویی با 67 میلیارد تن و صنعت حمل و نقل با 53 میلیارد تومبا بیشترین ورود پول واقعی را تجربه کردند. از سوی دیگر در گروه خودرویی، بانکی و شیمیایی نیز 81، 62 و 59 میلیارد تومان نقدینگی واقعی خریدار این صنایع بودند!

بالاترین و پایین ترین نمادها.

نمادها تاپردیس، دکوتسار و شرنگی با رشد 16، 15 و 15 درصدی بیشترین رشد را در هفته گذشته و سه نماد تجربه کردند. شجاعت، کچاده و شالیا آنها با افت به ترتیب 14، 11 و 11 درصدی، کمترین سودآوری را در هفته آخر تابستان در بورس ثبت کردند.

بهبود مستمر وضعیت بازار سرمایه و به تبع آن رشد بورس به چه چیزی بستگی دارد؟

اجرای حاکمیت شرکتی در شرکت های سهامی دولتی یکی از مهمترین عوامل رشد بازار است و رئیس جدید سازمان بورس وعده داد که نظام حاکمیت شرکتی یکی از اولویت های جدید خواهد بود. عصر بازار سهام کاهش نرخ سود در میان سایر محرک های بورس یکی از وعده های مهم وزارت اقتصاد است که در صورت تحقق آن شاهد رشد مستمر بورس خواهیم بود. کاهش مخاطرات سیاسی و اقتصادی به ویژه شرایط بحرانی منطقه یکی از عوامل تاثیرگذار است که نباید نادیده گرفته شود. اصلاح نرخ خوراک در هفته گذشته یکی از اقداماتی بود که سهامداران را نسبت به تغییرات مثبت بازار در ماه های آینده اندکی خوشبین کرد. بدون شک حذف قیمت های دستوری در تعیین نرخ ارز و محصولات تولیدی بنگاه ها و کاهش فاصله نرخ نیما با نرخ بازار آزاد در نهایت به بهبود وضعیت بازار سرمایه ها منجر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=371024

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.