افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

پانداها چینی نیستند، اروپایی هستند! – اخبار آنلاین

  • کد خبر : 371003
پانداها چینی نیستند، اروپایی هستند! – اخبار آنلاین

غزل زیاری: اخیرا کشف فسیل پاندا در جنوب آلمان باعث شگفتی دانشمندان شده است. آنها با بررسی دندان های پانداهای باستانی شواهدی یافته اند که درک ما را از تاریخچه تکاملی این موجودات جذاب بازنویسی می کند. نکته جالب اینجاست که برخلاف پانداهای امروزی، پانداهای باستانی همه چیزخوار بودند. پانداهای امروزی به دلیل تنبلی و […]

غزل زیاری: اخیرا کشف فسیل پاندا در جنوب آلمان باعث شگفتی دانشمندان شده است. آنها با بررسی دندان های پانداهای باستانی شواهدی یافته اند که درک ما را از تاریخچه تکاملی این موجودات جذاب بازنویسی می کند.

نکته جالب اینجاست که برخلاف پانداهای امروزی، پانداهای باستانی همه چیزخوار بودند. پانداهای امروزی به دلیل تنبلی و رژیم غذایی سخت خود از شاخه ها، برگ ها و ساقه های بامبو تغذیه می کنند و با وجود داشتن سیستم گوارشی گوشتخواران، گیاهخوارترین گونه از کل راسته گوشتخواران هستند.

این باعث می شود عادات غذایی پانداهای مدرن کاملاً عجیب به نظر برسد و البته دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که آنها چه زمانی گیاهخوار شدند.

کشف فسیل های پاندا و یافتن پاسخ

اخیراً یک تیم بین المللی از هامبورگ، فرانکفورت، مادرید و والنسیا بقایای فسیل شده یک گونه منقرض شده پاندا به نام Kretzoiarchtos beatrix را در سایت Hammerschmiede در آلگو، آلمان کشف کردند. این فسیل متعلق به K. Beatrix، قدیمی ترین جد شناخته شده پانداهای غول پیکر مدرن است.

این پانداهای باستانی حدود 11 میلیون سال پیش زندگی می کردند و کمی کوچکتر از گونه های امروزی بودند. اما با وجود این وزن آن به بیش از 100 کیلوگرم می رسد. البته تا به امروز بیشتر فسیل های این پانداها در اسپانیا پیدا شده است که ثابت می کند منشا پانداها اروپا بوده و در گذشته به چین مهاجرت کرده اند.

بر خلاف پانداهای مدرن، K.beatrix همه چیزخوار بود و گوشت و همچنین گیاهان می خورد.

محققان با مقایسه فسیل های K. Beatrix با دندان های سایر گونه های خرس مانند خرس قطبی، خرس قهوه ای، خرس عینکی آمریکای جنوبی و پانداهای غول پیکر مدرن و اجداد منقرض شده آنها به نتایج جالبی دست یافتند.

آنها به این نتیجه رسیدند که پانداهای باستانی، برخلاف اجداد امروزی خود، کاملاً گیاهخوار نبودند. اما مانند خرس های قطبی، آنها فقط گوشت نمی خوردند و بنابراین رژیم غذایی آنها بسیار شبیه به رژیم غذایی خرس قهوه ای مدرن بود و حاوی مواد گیاهی و حیوانی بود.

پروفسور مادلین بومه از مرکز تکامل انسان و محیط دیرینه در دانشگاه توبینگن می گوید: «این نتایج برای درک ما از تکامل خرس و توسعه گیاه خواری در پانداهای غول پیکر مهم است. به نظر می رسد که K.beatrix همه چیزخوار بوده و تغییرات در رژیم غذایی پاندا در اواخر تکامل آن رخ داده است. »

دندان هایی که راز پانداها را فاش کردند

اعضای این تیم با تجزیه و تحلیل تجزیه و تحلیل ماکرو و میکرومورفولوژیکی دندان های فسیلی پانداهای اروپایی، دریافتند که در سطح کلان، دندان های این پانداها برای طیف وسیعی از انواع غذا مناسب است. اما در سطح خرد، دندان‌های آن‌ها دارای خراش‌ها و حفره‌هایی بر روی سطح است که نشان می‌دهد آنها مواد سخت‌تری مانند استخوان را می‌جوند و به این نتیجه می‌رسد که این پانداهای باستانی رژیم غذایی گسترده‌تری داشتند.

این محققان نتایج این تحقیق را در دو مطالعه منتشر کردند که بر اساس عادات غذایی و سبک زندگی 28 گونه شکارچی کشف شده در این منطقه از آلمان بود.

پانداها چینی نیستند، اروپایی هستند!

اکوسیستم باورنکردنی

در سال 2019، این مکان باستانی با کشف بقایای یک میمون بزرگ 11.5 میلیون ساله، معروف به Danuvius guggenmosi به شهرت رسید. طبق مطالعات انجام شده، این میمون متعلق به میوسن میانی و اواخر، اولین گونه ای است که با راه رفتن به صورت ایستاده سازگار شده است.

در حفاری اخیر در این سایت، تیم Boehme یک 166 گونه فسیل شده باورنکردنی را پیدا کرد. خود بومه در این باره می گوید: «چنین اکوسیستم شگفت انگیزی موقعیت های اکولوژیکی زیادی را برای گونه هایی که در آن زندگی می کردند ایجاد کرده بود؛ این بدان معناست که این گونه ها با چشم انداز رودخانه جنگلی که در آن زمان در منطقه بود، سازگار شدند.

علاوه بر پاندای باستانی، بقایای شکارچیان دیگری که در این منطقه زندگی می کردند، پیدا شد. از حیوانات کوچکتر، مانند راسوها که کمتر از یک کیلوگرم وزن دارند، تا کفتارهای بزرگ و ببرهای دندانه دار.

پانداها چینی نیستند، اروپایی هستند!

دکتر نیکولاس کارگوپولوس توضیح داد: منابع اصلی غذایی این حیوانات بسیار متنوع بود: گوشتخوارانی مانند ببرهای دندان شمشیر، ماهی هایی مانند سمورها و استخوان خواران مانند کفتارها در این منطقه زندگی می کردند و بسیاری از گونه های دیگر مانند پانداها غذا می خوردند. گیاهان و حیوانات به طور فرصت طلبانه در ابعاد مختلف، برخی از این حیوانات، مانند سمورها، شناگران خوبی در خشکی بودند و در لانه های خود تعداد قابل توجهی از گونه های درختی مانند سمورها و گربه ها زندگی می کردند.

تنوع باورنکردنی فسیل ها

کشف چنین تنوع شگفت انگیزی از فسیل ها بسیار نادر است. در حال حاضر، تعداد کمی از زیستگاه های مدرن وجود دارد که دارای چنین تنوع گونه ای باشد. این همچنین نشان می دهد که این منطقه از آلمان یک منطقه سالم بود که می توانست چنین اکوسیستم متنوعی داشته باشد و حتی گونه هایی که معمولاً برای یک جایگاه رقابت می کردند می توانستند با هم رشد کنند.

بومه در این رابطه گفت: به عنوان مثال، چهار حیوان سمور مانند با جثه و نوع رژیم غذایی تقریباً یکسان در این منطقه زندگی می کردند؛ به طور معمول، این گونه ها برای منابع طبیعی در محیط خود رقابت می کنند؛ اما به نظر می رسد که منابع غذایی در این منطقه وجود دارد. منطقه ای از آلمان به اندازه کافی غنی است که نیازهای غذایی هر گونه را برآورده کند.

فواره: iflscience

58321

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=371003

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.