افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

پزشکان و ایده شینگن اسلامی

  • کد خبر : 370971
پزشکان و ایده شینگن اسلامی

هدف امروز: پزشکان باید وجود تغییر واقعی در تصمیم گیری در ایران را به کشورهای منطقه و جهان نشان دهند زیرا در حال حاضر همه کشورهای جهان و منطقه سیاست خارجی ایران را دنبال می کنند تا ببینند آیا تغییری در آن حاصل شده است یا خیر. یا نهمسعود البادیشیان، رئیس جمهوری ایران در اولین […]

هدف امروز: پزشکان باید وجود تغییر واقعی در تصمیم گیری در ایران را به کشورهای منطقه و جهان نشان دهند زیرا در حال حاضر همه کشورهای جهان و منطقه سیاست خارجی ایران را دنبال می کنند تا ببینند آیا تغییری در آن حاصل شده است یا خیر. یا نه
مسعود البادیشیان، رئیس جمهوری ایران در اولین سفر خارج از کشور پس از تصدی ریاست جمهوری، خواستار حذف مرزهای بین کشورهای اسلامی یا به قول خودش «شنگن اسلامی» شد. این موضوع سوالاتی را درباره این دعوت و امکان تحقق آن ایجاد می کند.
بغداد مقصد اولین سفر خارجی پزشکان بود و وی در این سفر با عبداللطیف راشد رئیس جمهور عراق دیدار و خواستار رفع مرزهای بین کشورهای اسلامی مانند اتحادیه اروپا شد.
بر اساس بیانیه ریاست جمهوری ایران، پزشکان با اشاره به سابقه تداوم روابط دو کشور بر ضرورت ایجاد اتحادیه کشورهای اسلامی تاکید کردند. وی همچنین خواستار اقدام برای رفع مرزهای بین کشورهای اسلامی بر اساس تجربه اتحادیه اروپا (شنگن) شد و تصریح کرد: اتحاد کشورهای اسلامی می تواند همه تحریم های غرب را خنثی کند.
روزنامه روسی Nezavisimaya به پیشنهاد رئیس جمهور ایران پرداخت و در گزارشی اشاره کرد که هدف تهران خنثی کردن تحریم های غرب است و عراق تنها کشوری است که تهران می تواند این تجربه را با آن اجرا کند.
رئیس جمهور ایران در دیدار با محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق، عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق و دیگر رهبران سیاسی و رؤسای قبایل و عشایر، به موضوع حفظ وحدت ملت های اسلامی پرداخت. کشورهای در حال جنگ علیه قدرت های خارجی، غرب و اسرائیل.
این روزنامه در این گزارش خاطرنشان می کند که پیشنهاد پزشکان تنها یک ایده فعلا است و دلایلی را برای فکر کردن به مسیری که قصد دفاع از آن را دارد، ارائه کرده است.
بر این اساس، واثق السعدون، تحلیلگر سیاسی، در گفت و گو با الخلیج آنلاین، دعوت پزشکان برای حذف مرزها را در راستای سلسله اظهارات مثبتی است که وی از ابتدای ریاست جمهوری خود در خصوص بهبود وضعیت داشته است. روابط منطقه ای و روابط ایران با کشورهای منطقه. در این زمینه، السعدون به مقاله پزشکان در روزنامه تهران تایمز پس از ادای سوگند قانونی اشاره کرد که در آن پزشکان اعلام کردند ایران دست دوستی و برادری را به سوی همه همسایگان و کشورهای منطقه دراز می کند. وی خاطرنشان کرد: روابط بین کشورها اعم از کشورهای همسایه و یا سایر کشورها مبتنی بر نیت خیر یا بیانیه های زیبای دیپلماتیک نیست، بلکه بر اساس اراده سیاسی واقعی آن کشورها و اقدامات آنها و نگاه آن کشورها به منافع مشترک است. انتخاب عراق به عنوان اولین مقصد خارجی پزشکان بر این نظر تعداد زیادی از ناظران تاکید می کند که این کشور عربی که 8 سال است با ایران در جنگ بوده اکنون به عمق استراتژیک دشمن دیروز تبدیل شده است و این موضوع به دلیل برخی عوامل از جمله عوامل مذهبی می توان به رابطه نزدیک عراق و ایران از نظر اعتقادات مذهبی، اهمیت جایگاه عراق در منطقه و توانمندسازی آن در تامین منافع ژئوپلیتیک ایران و تقویت نظامی و امنیتی تهران و بغداد اشاره کرد.
السعدون گفت: موفقیت ایران در جلب اعتماد بغداد به معنای موفقیت در جلب اعتماد سایر کشورهای منطقه نیست، زیرا اصلاح طلب بودن پزشکان کافی نیست، بلکه باید این اصلاحات را به نمایش بگذارند. وی افزود: همه می دانند که بیشترین نفوذ سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایران بر کشورهای منطقه در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی از سال 2013 تا 2021 بوده است.
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: پزشکان باید وجود تغییر واقعی در تصمیم گیری در ایران را به کشورهای منطقه و جهان نشان دهند، زیرا در حال حاضر همه کشورهای جهان و منطقه سیاست خارجی ایران را دنبال می کنند تا ببینند آیا هر تغییری در آن وجود دارد آیا کار خواهد کرد یا نه؟ تهران در چند سال گذشته به ویژه پس از تحولات سیاسی و دیپلماتیک توانسته روابط خود را با برخی کشورهای منطقه بهبود بخشد. این تلاش ناشی از نیاز تهران به بهبود روابط منطقه ای پس از فشارهای اقتصادی و سیاسی است.
روابط ایران با عربستان سعودی در مارس 2023 با میانجیگری چین از سر گرفته شد و این یک دستاورد بزرگ برای تهران بود. ایران با قطر و عمان نیز روابط مستحکمی دارد و در مورد امارات هم همینطور است، اما دو کشور بر سر برخی جزایر در آب های منطقه نیز اختلاف دارند. ایران روابط نسبتاً پایداری با ترکیه دارد و دو کشور به دنبال تقویت شراکت‌های اقتصادی هستند، اما در برخی مسائل منطقه‌ای نیز اختلاف نظر دارند.
در سال‌های اخیر، ایران تمایل بیشتری برای گفت‌وگو با کشورهای منطقه پیدا کرده است و قصد دارد از بهبود روابط برای کاهش انزوای سیاسی و اقتصادی خود استقبال کند.
واثق السعدون درباره ماهیت روابط تهران با کشورهای منطقه توضیح داد که پزشکان ضمن تلاش شبانه روزی برای تکمیل دیوار مرزی با افغانستان در فاصله بیش از 900 کیلومتری، خواستار رفع مرزهای بین کشورهای اسلامی هستند.
السعدون تصریح کرد: دعوت از پزشکان بخشی از تلاش های ایران برای نشان دادن تغییر در سیاست های ایران در سطح منطقه ای و بین المللی است و تهران تصمیم دارد تفاهم و همکاری در روابط منطقه ای و بین المللی را ارتقا دهد.
وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی این تلاش‌ها بازگشت به میز مذاکره با آمریکا و غرب برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران است، اما تا زمانی که کشورهای منطقه به نیت پزشکان و اظهارات آنها اعتماد کنند، زمان زیادی می‌گذرد. /دیپلماسی ایرانی

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370971

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.