افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

چرا اثرات بی خوابی را دست کم می گیرید؟

  • کد خبر : 370672
چرا اثرات بی خوابی را دست کم می گیرید؟

آفتاب نیوز: شاید برای شما عجیب باشد اما باید بدانید که کم خوابی و کم خوابی به هر دلیلی برای سلامتی، فعالیت و ایمنی شما به شدت مضر است. امروزه عوارض کم خوابی یکی از مشکلات اساسی جوامع بشری است. دکتر محمدرضا شالبافان، روانپزشک می گوید: خواب یکی از مهمترین فرآیندهای بدن برای تنظیم عملکرد […]

آفتاب نیوز:

شاید برای شما عجیب باشد اما باید بدانید که کم خوابی و کم خوابی به هر دلیلی برای سلامتی، فعالیت و ایمنی شما به شدت مضر است. امروزه عوارض کم خوابی یکی از مشکلات اساسی جوامع بشری است.

دکتر محمدرضا شالبافان، روانپزشک می گوید:

خواب یکی از مهمترین فرآیندهای بدن برای تنظیم عملکرد و تجدید انرژی است که طبق آخرین کشفیات در همه موجودات زنده وجود دارد. در این فرآیند بسیار مهم، بدن به حداقل انرژی مورد نیاز خود می رسد و سلول ها، از جمله سلول های مغز، زمان کافی برای آماده شدن برای فعالیت های روزانه در حین استراحت دارند. اما اگر این روند به خوبی انجام نشود می تواند عوارض جدی ایجاد کند و این موضوع بی خوابی را به عنوان یکی از شایع ترین و مهم ترین مشکلات روانپزشکی مطرح می کند.

“بی خوابی” چیست؟

زمانی که فرد نمی تواند مدت زمان زیادی بخوابد به طوری که از خواب خود احساس رضایت کند و باعث ناراحتی و خستگی روزانه شود، دچار بی خوابی می شود. بی خوابی در هر دو جنس، سن و طبقات اجتماعی دیده می شود و می تواند عمیقا بر احساس شادی فرد تأثیر بگذارد.

به طور معمول چند ساعت می خوابید؟

خواب طبیعی افراد مختلف بسته به عملکرد مغز و مکانیسم هایی که بدن آنها با آن سازگار کرده است می تواند کاملاً متفاوت باشد. به طور متوسط، میزان طبیعی خواب برای اکثر افراد جامعه بین 6 تا 9 ساعت در طول 24 ساعت شبانه روز است.

برخی از افراد کمتر و برخی بیش از این مقدار می خوابند، اما مهم ترین نکته این است که افرادی که سال ها بدون مشکل کمتر از این مقدار می خوابند و از خواب خود راضی هستند و در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی نمی کنند. مشکل نداشته باشد در واقع مغز و بدن برخی افراد به گونه ای است که نسبت به دیگران به خواب کمتری نیاز دارند و این به معنای بیمار بودن آنها نیست.

دلایل بی خوابی چیست؟

مهم ترین و شایع ترین علل بی خوابی مشکلات روانپزشکی است. بسیاری از مشکلات روانپزشکی، از جمله افسردگی و اضطراب، می توانند باعث مشکلات خواب شوند.

یکی دیگر از مشکلات رایجی که می تواند باعث اختلالات خواب شود، مشکلات تنفسی است. بسیاری از افراد در طول خواب دچار وقفه های موقتی در تنفس (آپنه خواب) می شوند که ممکن است به صورت خروپف بلند یا احساس خفگی ظاهر شود. این مشکل به خصوص در مردان چاق که گردن کلفت و کوتاهی دارند، سیگاری ها یا افرادی که مشکلات تیروئیدی دارند بیشتر دیده می شود. مبتلایان به این اختلالات معمولاً نه تنها به دلیل مشغله های ذهنی با افکار مزاحم در به خواب رفتن مشکل دارند، بلکه شب ها خواب کم عمقی دارند، دائماً از خواب بیدار می شوند و گاهی اوقات خواب های آزاردهنده ای می بینند.

بسیاری از مشکلات دیگر نیز می توانند باعث اختلالات خواب شوند، اما افرادی نیز هستند که برای مدت طولانی بدون هیچ مشکل جسمی و روحی عمده ای از بی خوابی رنج می برند.

عوارض بی خوابی

آیت الله سید حسن ضیایی از علمای طب اسلامی درباره عوارض ناشی از بی خوابی می گوید:

بی خوابی مزمن باعث بروز بیماری ها و مشکلات مختلفی مانند حمله قلبی، فشار خون بالا، دیابت، کاهش توجه، کاهش تمرکز، اختلال حافظه کوتاه مدت، اضطراب، افسردگی، اختلال سیستم ایمنی، پذیرش زودهنگام شکست، ناهنجاری های رفتاری و خودکنترلی می شود. . و دیگران، برهم زدن زندگی خوب، دیوانه شدن، بی حوصلگی، عدم ارتباط صحیح با دیگران، بی قراری هنگام بیدار شدن و خوابیدن و رعایت نکردن الگوی بهداشت خواب (مثلاً هر بار که احساس خواب آلودگی می کنید، بخوابید). در همان زمان).

با دستگاه راحت بخوابید

یکی از دلایل مهم کم خوابی اختلالات تنفسی است. اگر این اختلال شدید باشد باید با دستگاه یا جراحی درمان شود. البته تجویز این نوع محلول‌ها باید توسط متخصص یا فوق‌متخصص اختلالات خواب انجام شود، اما خوب است بدانید که این روش‌ها و به‌ویژه استفاده از وسایل کمک تنفسی، راه‌های مناسبی برای بهبود خواب در این افراد محسوب می‌شوند. مردم . .

استفاده از این دستگاه نه تنها باعث بهبود خواب می شود، بلکه سایر عوارض مشکلات خواب این افراد از جمله خطر مرگ در هنگام خواب را کاهش می دهد.

درمان دارویی اختلالات خواب.

همانطور که گفته شد، در بسیاری از موارد اختلالات روانپزشکی می تواند در کنار عوامل دیگر باعث اختلالات خواب شود.

در مورد داروهای خواب‌آور، این بیماری‌ها معمولاً پس از یک دوره خواب در صورت درمان بهبود می‌یابند، اما در برخی موارد لازم است که فرد برای بهبود خواب خود حداقل برای مدت کوتاهی دارو دریافت کند. ، علاوه بر داروی اصلی. اما اگر فردی بدون مشکل جدی روانپزشکی مشکلات خواب داشته باشد و حتی با رعایت بهداشت خواب همچنان خوب نمی خوابد، مصرف قرص های خواب می تواند کمک کننده باشد.

بسیاری از مشتریان نگرانی هایی در مورد قرص های خواب دارند که مهم ترین آنها ترس از وابسته شدن به آن ها است. واقعیت این است که روانپزشکان و سایر پزشکان سال هاست که قرص های خواب آور تجویز می کنند، اما در این مدت داروها دستخوش تغییرات قابل توجهی شده اند.

قرص‌های خواب قدیمی‌تر می‌توانند خیلی سریع اثر خود را از دست بدهند و فرد باید بیشتر مصرف کند تا اثر صحیح را به دست آورد. اما اگر داروهای خواب آور فعلی زیر نظر روانپزشک و بر اساس نیاز فرد و به مقدار مناسب تجویز شوند، جای نگرانی در مورد مصرف بی رویه و وابستگی وجود ندارد. البته نمی توان همه داروها را با دوز درمانی به طور ناگهانی قطع کرد و در صورت لزوم باید تحت نظر پزشک کاهش یا قطع شود.

خوشبختانه در حال حاضر در بین داروهای روانپزشکی، قرص های خواب آور وجود دارد که تقریباً وجود ندارد، اما برای مردم بسیار مهم است که بدانند خوددرمانی در تمام زمینه های پزشکی، به ویژه در زمینه بی خوابی، می تواند عوارض ناخوشایندی ایجاد کند و باید از آنها استفاده کرد. برای شروع و ادامه درمان، با روانپزشک یا پزشک متخصص در زمینه اختلالات خواب مشورت کنید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370672

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.