افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

وزیر باید نمایشگاه خودرو را برگزار کند. نمایشگاه خودرو محل فروش نیست.

  • کد خبر : 370487
وزیر باید نمایشگاه خودرو را برگزار کند. نمایشگاه خودرو محل فروش نیست.

امید محمدی; بازار: بیست و چهارمین نمایشگاه موتور مشهد امروز به کار خود پایان می دهد، تنها تفاوت این رویداد خودرویی در کشور با سایر نمایشگاه ها، معرفی برخی محصولات وارداتی است. تعدد برگزاری نمایشگاه های خودرو در کشور گاه باعث شده محصولات تکراری از شهری به شهر دیگر سرازیر شوند و شرکت ها فرصت […]

امید محمدی; بازار: بیست و چهارمین نمایشگاه موتور مشهد امروز به کار خود پایان می دهد، تنها تفاوت این رویداد خودرویی در کشور با سایر نمایشگاه ها، معرفی برخی محصولات وارداتی است. تعدد برگزاری نمایشگاه های خودرو در کشور گاه باعث شده محصولات تکراری از شهری به شهر دیگر سرازیر شوند و شرکت ها فرصت تنوع بخشیدن و توسعه سبد محصولات خود را از دست دهند. این در حالی است که رقابت برای ساماندهی و اصرار بر حضور شرکت ها نشان می دهد که عده ای با برگزاری این نوع نمایشگاه ها سود می برند، بنابراین برای بررسی شرایط برگزاری نمایشگاه خودرو در کشور، مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو. گفت و با هم صحبت کردیم.

کشورهای پیشرفته که دارای صنعت خودرو و نمایشگاه های حمل و نقل طولانی مدت هستند. آنها به این نتیجه رسیدند که مشتریان به دنبال انتخاب خودرویی با وضعیت ساخت فعلی نیستند، بنابراین باید این دیدگاه را به رویه برگزاری نمایشگاه خودرو در کشور تبدیل کنند.

* نمایشگاه خودرو مشهد امروز به کار خود پایان می دهد. آیا استانداردهای رویدادهای خودرویی در کشور با استانداردهای جهانی مطابقت دارد؟

اگر بخواهیم وضعیت خودرو در کشور را بر اساس استانداردهای جهانی بررسی کنیم، نقطه مشترکی بین صنعت خودرو، واردات، بازار و نمایشگاه در کشور و جهان وجود ندارد. در دهه اخیر نگاه جهانیان به برگزاری انواع نمایشگاه های خودرو تغییر کرده است. این تغییر نیز از نمایشگاه خودرو پاریس آغاز شد، پس از پاریس نمایشگاه خودرو فرانکفورت نیز تغییر کرد. نمایشگاه های ذکر شده رویدادهایی بودند که هر 2 سال یکبار برگزار می شد. امروزه پاریس هر چند فصل یکبار برگزار می شود و نمایشگاه فرانکفورت که پایگاه اقتصادی اروپا و مرکز IAA بود با نمایشگاه اتومبیل مونیخ جایگزین شد. در همین حال، چندین سال است که رویدادهای بزرگ اتومبیلرانی در شهرهایی مانند توکیو و لندن برگزار نمی شود. صنعت خودرو و برگزارکنندگان نمایشگاه خودرو به این نتیجه رسیدند که شیوه کنونی برگزاری نمایشگاه های خودرو پاسخگوی نیاز بازار و مشتریان نیست. این رویدادهای خودرویی برای شرکت های برگزار کننده و سازندگان خودرو گران تمام می شود. قبلاً به جایگزینی نمایشگاه مونیخ اشاره کردم، این نمایشگاه هرگز در مقیاس و کیفیت رویدادهای فرانکفورت برگزار نشده بود. زیرا فرانکفورت با معرفی محصولاتی که به بازارهای جهانی رفت، خط مشی صنعت و بازار خودرو را تعیین کرد. در این میان اگر سری به ژنو بزنید متوجه می شوید که برگزارکنندگان این نمایشگاه طی قراردادی با قطر مقر را به این کشور منتقل کردند و سال گذشته این نمایشگاه برای اولین بار در آن کشور برگزار شد. کشورهای پیشرفته که دارای صنعت خودرو و نمایشگاه های حمل و نقل طولانی مدت هستند. آنها به این نتیجه رسیدند که مشتریان به دنبال انتخاب خودرویی با وضعیت ساخت فعلی نیستند، بنابراین باید این دیدگاه را به رویه برگزاری نمایشگاه خودرو در کشور تبدیل کنند.

در دنیا رویدادهای خودرو مکانی برای نمایش و ارائه محصول است اما در کشور نمایشگاه خودرو، لوازم التحریر، پوشاک و …. آنها مکانی برای فروش کالا هستند.

* برگزاری نمایشگاه خودرو در کشور و دنیا چه تفاوت هایی دارد؟

در دنیا رویدادهای خودرویی مکانی برای نمایش و ارائه محصولات است اما در کشور نمایشگاه خودرو، لوازم التحریر، پوشاک و… آنها مکان هایی برای فروش محصولات هستند. شرکت های خودروسازی نیز عمدتا برای فروش محصولات خود در نمایشگاه ها حضور می یابند و مقایسه رویدادهای داخلی و خارجی با یکدیگر مقایسه متفاوتی است. در اینجا باید اشاره کنم که نمایشگاه های خودرو در دنیا به صورت مجازی برگزار می شود و بازدیدکنندگان حضور فیزیکی نخواهند داشت. یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی در زمان شیوع ویروس کرونا یک نمایشگاه مجازی خودرو برگزار کرد.

* با احتساب وضعیت تولید و واردات خودرو در کشور، آیا این تعداد نمایشگاه منطقی است؟

در کشور برگزاری چنین حجمی از نمایشگاه خودرو غیرمنطقی و غیرضروری است، در گذشته تنها یک نمایشگاه خودرو در کشور وجود داشت. این یک رویداد بین المللی در تهران نیز بود. نمایشگاه خودرو تهران یک رویداد جامع و با کیفیت بود. متأسفانه نمایشگاه های خودرو به مکان های تفریحی تبدیل شده اند. با توجه به اینکه تنوع زیادی در مونتاژ و تولید خودرو در کشور وجود ندارد، برگزاری چندین رویداد ضروری نیست. اگر نمایشگاه خودرو مشهد در بیست و چهارمین دوره خود کمی رونق داشت، اتفاقا و به لطف واردات برخی خودروها بود. در این مراسم اکثر شرکت های واردکننده خودرو حضور داشتند. منتظر تصمیم وزارت حراست دولت چهاردهم برای برگزاری نمایشگاه اجباری تحول صنعت خودرو هستیم. این نمایشگاه عجیب در سه سال گذشته ایجاد شد و سال گذشته خودروسازان به حضور در این رویداد اعتراض کردند. سید محمد اتابک وزیر صلح و رئیس سازمان توسعه تجارت به عنوان مجری نمایشگاه های خودرو باید به این موضوع رسیدگی کند زیرا حضور شرکت های خودروسازی به دلیل زیان انباشته آنها تحمیل هزینه را به دنبال دارد. رئیس یک شرکت خودروسازی خصوصی سال گذشته گفته بود که برای حضور در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 3 میلیارد تن هزینه کرده است. با توجه به اینکه در دولت چهاردهم نظر خرید و فروش خودرو تغییر کرد و سیاست نادرست فروش جمعی ایران خودرو نیز موید این مشکل بود، بنابراین نظر برپایی نمایشگاه خودرو نیز باید تغییر کند. اگر مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز را کلانشهر بدانیم از نظر حجم مصرف کننده و متقاضی قابل مقایسه با تهران و برگزاری نمایشگاه در پایتخت نیست. بنابراین لازم است وزارت حراست سیاست های برگزاری نمایشگاه های خودرو را در کشور بازنگری کند.

* چرا نمایشگاه های خودرو در کشور را بین المللی می نامند؟

متأسفانه واژه بین المللی طنز تلخی برای نمایشگاه های خودرو در کشور است که البته این دوره از نمایشگاه های خودرو در مشهد به لطف واردات خودرو از این معضل مستثنی است. از آنجایی که این تعداد خودرو وارداتی در رویدادهای گذشته حضور نداشتند، نمایشگاه های خودروی گذشته را می توان دستاورد چین دانست. او

وزارت حراست و سازمان توسعه تجارت باید برای بهبود و ارتقای ساماندهی نمایشگاه های خودرو در کشور تصمیم عاجل بگیرند تا حداقل نمایشگاه های خودروی کشور ساماندهی شود.

*به عنوان آخرین سوال، با توجه به رقابت دو برگزارکننده رویداد خودرویی در کشور، آیا نمایشگاه خودرو برای برخی افراد تبدیل به محل سود شده است؟

همانطور که بعداً اشاره کردم، نمایشگاه خودرو در کشور برای فروش است، تعدد برگزاری این رویدادها نیز باعث کاهش کیفیت شده است. بنابراین باز هم تاکید می کنم که وزارت حراست و سازمان توسعه تجارت باید تصمیم عاجل برای بهبود و ارتقای ساماندهی نمایشگاه های خودرو در کشور اتخاذ کنند تا حداقل نمایشگاه های خودرو در کشور برگزار شود. در اینجا شایسته است از متولیان این رویدادها بپرسیم که با برگزاری این همه نمایشگاه خودرو در شهرهای مختلف چه دستاوردی حاصل شده است؟

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370487

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.