افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

عدم تعادل الکتریکی 35 میلیارد دلار مصرف می کند حلقه باز به نام تنظیم کننده برق.

  • کد خبر : 370380
عدم تعادل الکتریکی 35 میلیارد دلار مصرف می کند حلقه باز به نام تنظیم کننده برق.

گروه بازار آب و انرژی: پیک مصرف برق رو به پایان است اما شرکت توانیر همچنان از مردم می خواهد از طریق پیامک مدیریت مصرف را جدی بگیرند. گزارش ها حاکی از آن است که این کشور حدود 18 هزار مگاوات کسری برق دارد که به گفته فعالان صنعت برق نتیجه سال ها سیاست های […]

گروه بازار آب و انرژی: پیک مصرف برق رو به پایان است اما شرکت توانیر همچنان از مردم می خواهد از طریق پیامک مدیریت مصرف را جدی بگیرند. گزارش ها حاکی از آن است که این کشور حدود 18 هزار مگاوات کسری برق دارد که به گفته فعالان صنعت برق نتیجه سال ها سیاست های نادرست است. حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در این باره می گوید: از سال 1383 همزمان با توقف برنامه سوم توسعه، سرمایه گذاری در صنعت برق صورت نگرفت.

وی در خصوص چرایی توقف سرمایه گذاری در این صنعت گفت: نگرش غالب در این سال ها این بود که دولت در این زمینه سرمایه گذاری نکرد، از سوی دیگر مشارکت و حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاران نیروگاهی با حمایت برنامه ریزی شد. . دولت های وقت در بخش برق و نه در انرژی های تجدیدپذیر.

آمار اعلام شده توسط شرکت توانیر نشان می دهد که رشد مصرف برق سالانه به چیزی حدود 6.5 درصد رسیده است. از سوی دیگر، بر اساس مفاد برنامه هفتم، در چهار سال آینده باید حدود 30 هزار مگاوات در حوزه برق سرمایه گذاری شود. در واقع اگر به این میزان رشد مصرف حدود 18 هزار مگاوات عدم تعادل اضافه کنیم، حل مشکل کسری برق به حدود 35 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

آمار اعلام شده توسط شرکت توانیر نشان می دهد که رشد مصرف برق سالانه به چیزی حدود 6.5 درصد رسیده است. از سوی دیگر، بر اساس مفاد برنامه هفتم، در چهار سال آینده باید حدود 30 هزار مگاوات در حوزه برق سرمایه گذاری شود. در واقع اگر به این میزان رشد مصرف حدود 18 هزار مگاوات عدم تعادل اضافه کنیم، حل مشکل کسری برق حدود 35 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد تا بتوانیم تا پایان برنامه هفتم عدم تعادل را مدیریت کنیم. این در حالی است که بسیاری از فعالان این صنعت می گویند اگر رویکردهای غلط گذشته ادامه یابد، وضعیت هر سال بدتر می شود.
این فعال صنعت برق با تاکید بر اینکه سیاست های فعلی متکی بر مداخله دولت در قیمت گذاری دستوری منجر به شکست در تامین انرژی مورد نیاز کشور شده است، ادامه داد: با توجه به رویکردهای گذشته تا به امروز، دولت چهاردهم با وضعیت حادی مواجه شده است که اختلافات زیادی در زمینه انرژی ایجاد کرد. متاسفانه در بخش برق و در مورد گاز در زمستان با کمبود جدی حدود 18 هزار مگاوات مواجه هستیم.

عدم تعادل برق در دست بخش خصوصی را حل کنید
وی در پاسخ به این سوال که دولت جدید باید چه اولویت هایی را در حوزه انرژی در دستور کار قرار دهد، گفت: اگر اراده قوی و جدی برای حل این مشکل وجود داشته باشد و دولت از بخش خصوصی در این راستا کمک بخواهد می توانیم امیدوار باشیم که این چالش بزرگ را حل کنیم. ایجاد شرایط برای سرمایه گذاری سودآور کافی است. سپس می توان با بخش خصوصی که قصد سرمایه گذاری در این زمینه را دارد به توافق رسید تا اختلاف سالانه کاهش یابد.
به گفته صالحی، در صورتی که دولت جدید در نظر دارد بخش خصوصی واجد شرایط سرمایه گذاری، ساخت و مدیریت نیروگاه ها را در این حوزه بکار گیرد و مطالبات لازم از جمله تعهد به ایجاد امنیت برای سرمایه گذاری ها را بپذیرد، امکان سرمایه گذاری در این زمینه فراهم می شود. صنعت برق، او امیدوار به حل مشکل عدم هماهنگی فعلی است.
وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی بیش از 60 درصد نیروگاه های کشور را در اختیار دارد، گفت: دولت می تواند با آنها در مورد نقشه راه عملی و توافقی که منجر به سرمایه گذاری در حوزه تولید برق می شود، توافق کند. عدم تعادل با این بخش ها کند است. مطمئناً مشکل عدم تعادل قدرت قابل حل است و فقط باید در اولویت قرار گیرد. امروزه صنایع کشور به دلیل مشکل عدم تعادل انرژی و کمبود برق متحمل خسارات فراوانی شده و علاوه بر این در زمینه اشتغال، صادرات، زنجیره ارزش تامین و… با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

دولت نباید در این زمینه رقیب بخش خصوصی شود، نباید مسئولیت پذیر باشد و خود را محدود به ایفای نقش نظارتی کند. دولت با داشتن 40 درصد نیروگاه هایی که در اختیار دارد، تنها می تواند تامین برق بخش های یارانه ای را دنبال کند و تامین برق این صنعت را در اکثر قراردادهای دوجانبه و با استفاده از ظرفیت تبادل انرژی به نیروگاه های غیردولتی واگذار کند. از این طریق دولت می تواند به لطف حق انتقال برق و ترافیک بین نیروگاه و سانیا درآمدزایی کند.

وی با تاکید بر اینکه دولت نباید در این زمینه رقیب بخش خصوصی شود و رقیب بخش خصوصی نشود و تجارت را رها کند و تنها نقش نظارتی را ایفا کند، تاکید کرد: با 40 درصد نیروگاه‌هایی که در اختیار دارد، فقط می‌تواند به بخش‌های یارانه‌ای، از جمله نظارت خانگی و واگذاری برق صنعت به نیروگاه‌های غیردولتی در اکثر قراردادهای دوجانبه و با استفاده از ظرفیت کیسه انرژی، برق تامین کند. . از این طریق دولت می تواند به لطف حق انتقال برق و ترافیک بین نیروگاه و سانیا درآمدزایی کند. یعنی با خروج دولت از رقابت با بخش خصوصی و ورود به چارچوب نظارتی، عملا سال به سال شاهد رفع نارضایتی ها خواهیم بود.

به گفته این کارشناس حوزه انرژی، زمانی که دولت خود را بر روی مقررات بگذارد و در عین حال شاهد حمایت کامل از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه باشیم، بخش خصوصی نیز برق بیشتری تولید کرده و مشکل را حل خواهد کرد. عدم تعادل برق

گفتنی است، قطعی برق در ماه های اخیر آسیب جدی به واحدهای تولیدی وارد کرده است به گونه ای که به گفته رئیس اجرایی انجمن فولاد کشور، کمبود برق و گاز در این منطقه حیاتی از کشور است. تولید 8 تا 10 میلیون تنی کلاد از برنامه تولید سالانه 37 تا 38 میلیون تنی عقب خواهد افتاد. همچنین به گفته محمود نجفی عرب، رئیس مجلس بخش خصوصی تهران، در مرداد ماه سال جاری، تمامی 12 بخش صنعتی به جز صنایع غذایی با افت شاخص کل مواجه بوده و عدد زیر 50 را به ثبت رساندند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370380

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.