افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

رمز پیروزی در دفاع مقدس مقاومت و موضع است/ 31 شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی

  • کد خبر : 370283
رمز پیروزی در دفاع مقدس مقاومت و موضع است/ 31 شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی

به گزارش رکنا، در شرایطی جنگ نابرابر بر ایران تحمیل شد که تحت فشار شدید استکبار جهانی به ویژه آمریکا قرار داشت و در داخل کشور نیز جناح های وابسته به غرب و شرق با ایجاد تلاش برای تضعیف نظام داشتند. تبلیغات و درگیری های نظامی به دلیل پیامدهای قهری انقلاب، نیروهای نظامی هنوز روند […]

به گزارش رکنا، در شرایطی جنگ نابرابر بر ایران تحمیل شد که تحت فشار شدید استکبار جهانی به ویژه آمریکا قرار داشت و در داخل کشور نیز جناح های وابسته به غرب و شرق با ایجاد تلاش برای تضعیف نظام داشتند. تبلیغات و درگیری های نظامی به دلیل پیامدهای قهری انقلاب، نیروهای نظامی هنوز روند بازسازی و سازماندهی مجدد را به پایان نرسانده بودند.

آمریکا برای توافق و در نهایت تسلیم شدن جمهوری اسلامی، حمایت های پنهان و آشکار خود را در تمامی عرصه های سیاسی، نظامی، اقتصادی و… از رژیم بعث عراق به اجرا گذاشت. از سوی دیگر، دیگر ابرقدرت جهان، شوروی که متحد عراق به شمار می رفت، دشمنی خود را با نظام اسلامی که شعار نه شرقی و نه غربی را در پیش گرفته بود، ابراز کرد و این تجاوز را در جنگ جهانی دوم محکوم کرد. اشغال افغانستان توسط شوروی از قبل.

ارتش عراق که بر اساس محاسبات خود از اوضاع داخلی و خارجی ایران، فتح تهران را به مدت یک هفته برنامه ریزی کرده بود، در نخستین روزهای تهاجم بدون مانع جدی تا دروازه های اهواز و خرمشهر پیشروی کرد.

در چنین شرایطی امام خمینی (رحمت الله علیه) غرید و ندای معظم له دل عاشقان انقلاب و نظام را به دفاع از هستی جمهوری اسلامی واداشت. پس نیروهای مردمی بدون امکانات و تجهیزات و حتی بدون آموزش نظامی مقاومت کردند.

با وجود ممانعت های رئیس جمهور در زمان بنی صدر، دفاع مقدس مردم مسلمان و انقلابی ایران شکل گرفت و نیروهای جوان و شهیدپرور به جبهه ها شتافتند. پس از شکل گیری وحدت و انسجام بین نیروهای انقلابی و طرد نیروهای وابسته، حماسه مقدسی شکل گرفت که در تاریخ ایران اسلامی بی سابقه بود.

حماسه دفاع مقدس که برکات و دستاوردهای بی پایانی را برای ملت ایران به ارمغان آورد. جهاد و شهادت مردم مؤمن و مخلص این دیار، ارکان نظام اسلامی را برای مدت طولانی استوار کرد.

ویژگی های دفاع مقدس.

در خصوص ویژگی های دفاع مقدس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در حالت دفاعی بودن

بدون شک مقدس ترین جهاد جهادی است که در دفاع از حقوق بشر انجام شد.

رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی جنگی ناخواسته را به کشورمان تحمیل کرد و با نادیده گرفتن استقلال سرزمینمان ایران اسلامی را زیر پا گذاشت. لذا مردم غیور ایران در دفاع مقدس از حق خود برای دفاع از استقلال سرزمین و هویت دینی خود دفاع می کنند. ملیتشان بود، دفاع کردند.

– معنویت جبهه های جنگ و دفاع مقدس.

یکی از مظاهر معنویت در دفاع مقدس، حالت دعا، مناجات و نیاز عرفانی رزمندگان اسلام است. دفاع مقدس این فرصت را به وجود آورد که صمیمانه ترین و زیباترین سرودها و مناجات را به نمایش بگذارد. نماز در کنار نماز و قرآن وسیله دیگری بود که یاد خدا را در دل رزمندگان زنده نگه می داشت و به آنان قوت روحی می بخشید و تحمل سختی های جنگ را برای آنان آسان می کرد.

– مقاومت رزمندگان و فرماندهان در نبرد.

فرماندهان در سخنان خود در دفاع مقدس به پایداری و ایستادگی رزمندگان در عملیات های مختلف اشاره کردند و آن را یکی از دلایل پیروزی ارتش اسلام برشمردند.

سردار شهید مهدی زین الدین در مورد مقاومت و ایستادگی و تأثیر آن در پیروزی می گوید: «تنها کسانی هستند که در صحنه نبرد قد علم می کنند و با توکل بر او پیش می روند، نه در سختی ها و نه در پیروزی ها. هیچ جا آن را فراموش نکنید، مانند کوه استوار و مقاوم باشید و دشمن را نابود کنید، و این ویژگی فقط برای رزمندگان اسلام نیست، کسانی که به خدا ایمان ندارند و به قیامت ایمان ندارند در روز قیامت می توانند چنین مقاومت و مقامی داشته باشند، راز پیروزی در صحنه نبرد و دفاع مقدس، یکی از ارزش هایی است که برای رزمندگان مقدس به چشم می خورد و مظاهر آن

– شجاعت فرماندهان در دوران دفاع مقدس.

رشادت های فرماندهان در دوران هشت سال دفاع مقدس مثال زدنی بود. یکی از رزمندگان از رشادت‌های شهید مهدی باکری در عملیات فتح المبین می‌گوید: «شب عملیات برای رسیدن به منطقه باید هفت ساعت پیاده‌روی می‌کردیم و دشمن را غافلگیر کردیم، پیاده‌روی می‌کردیم. حدوداً شش ساعت متوجه شدیم که ما خیلی نگران بودیم تا راه را پیدا کنیم، با خود گفتم: گفت: من باکری هستم، فوراً برگردید و لشکریان را بیاورید، شاید کسی باور نمی‌کرد که او جلوتر از ما رفت، از دشمن رد شد و به ما گفت: «نترسید نیروهای دشمن در خواب هستند.»

– عظمت و وقار در قدرت.

یکی از مصادیق بزرگواری رزمندگان در دفاع مقدس، خودداری از بمباران و گلوله باران مناطق مسکونی عراق بود. خلبانان و نیروهای توپخانه می‌توانستند به عنوان یک اقدام متقابل، مناطق مسکونی را ناامن کرده و دشمن را با مشکل جدی مواجه کنند، اما رعایت شئونات اخلاقی باعث شد که در طول هشت سال دفاع مقدس هرگز از این حربه استفاده نکنند.

– بی تفاوتی نسبت به دنیا

یکی از ارزش هایی که شاخصه رزمندگان اسلام در دفاع مقدس است، تحقیر دنیا و مظاهر فریبنده آن است. رزمندگان اسلام در دوران نوجوانی و جوانی و قبل از طغیان امیال بیشمار مادی به همه لذات دل فریبکار دنیا پشت کردند و حضور در جبهه و دفاع از میهن و اسلام را برتر دانستند. سیستم بدون شک رزمندگان بدون جدایی دل از دنیا و گره زدن دل به آخرت هرگز موفق به خلق حماسه های بزرگ و ماندگار دفاع مقدس نمی شوند.

– شهادت رزمندگان دفاع مقدس.

یکی از عوامل پیروزی در میدان جنگ، ریسک کردن و سرخ شدن در برابر مرگ است. ترس از مرگ و میل به زنده ماندن با روح جنگ ناسازگار است. یکی از ارزش هایی که رزمندگان اسلام برای رسیدن به پیروزی های بزرگ جبهه حق بر آن تکیه کردند، شهادت است. رزمندگان اسلام از آنجایی که دفاع در برابر تهاجم بعثی ها را مقدس می دانستند و کشته شدن در این راه را برای خود مرگی مبارک و افتخارآمیز می دانستند، نه تنها از دادن جان خود دریغ نکردند، بلکه مجذوب آن شدند. شهادت رزمندگان اسلام به عنوان یک عامل معنوی مؤثر از امتیازات جبهه حق بر جبهه باطل بود.

منبع:تابناک

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370283

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.