افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

«درآمدی بر تفسیر اجتماعی قرآن بر اساس احادیث نبوی و اهل بیت» منتشر شد.

  • کد خبر : 370054
«درآمدی بر تفسیر اجتماعی قرآن بر اساس احادیث نبوی و اهل بیت» منتشر شد.

۳۱ / ۰۶ / ۱۴۰۳ – ۰۵:۳۰:۱۱ کتاب «درآمدی بر تفسیر اجتماعی قرآن بر اساس احادیث پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم السلام)» اثر فرج الله میرعرب منتشر شد. به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «درآمدی بر تفسیر اجتماعی قرآن بر اساس احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)» […]


۳۱ / ۰۶ / ۱۴۰۳ – ۰۵:۳۰:۱۱





کتاب «درآمدی بر تفسیر اجتماعی قرآن بر اساس احادیث پیامبر (ص) و اهل بیت (علیهم السلام)» اثر فرج الله میرعرب منتشر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «درآمدی بر تفسیر اجتماعی قرآن بر اساس احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)» منتشر شد. اثر فرج الله میرعرب است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم اسلامی و فرهنگ اسلامی در 308 صفحه توسط این پژوهشکده تهیه و منتشر شده است.

تفسیر اجتماعی قرآن یکی از گرایش های تفسیری این موضوع است که چارچوبی برای دلالت های اجتماعی کشف می کند و با روش شناسی جامع بر اساس اصول و قواعد خاص، مفاهیم نازل شده را برای تنظیم امور اجتماعی استنباط می کند.

پژوهش حاضر بر آن است تا با تکیه بر احادیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) به شناخت دقیق واقعیت های اجتماعی دست یابد.

این کتاب در شش فصل نوشته شده است. فصل اول با عنوان «مفاهيم و كليات» معناشناسي روش تفسير اجتماعي، جايگاه مسائل اجتماعي در قرآن و علت گسترش گرايش اجتماعي در تفسير و اهميت مسائل اجتماعي در قرآن. قرآن بر اساس مصادیق آیات، ویژگی های مفسر اجتماعی و نکاتی در خصوص ویژگی های تفسیر اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد.

فصل دوم با عنوان «دلائل وجوب رجوع به اهل بیت علیهم السلام در تفسیر» به تبیین ادله قرآنی و روایی (امر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ارجاع، برتری مطلق ) می پردازد. اهل بیت در علم تفسیر و حکومت اهل بیت برای زمانهای بعد).

«حوزه مسئولیت اجتماعی قرآن از دیدگاه اهل بیت علیهم السلام» عنوان فصل سوم کتاب حاضر است که در آن کمال در پاسخگویی به مشکلات جامعه، پاسخگویی است. گام به گام تا رسیدن به هدف و پاسخگویی تا حد اقناع توضیح داده می شود و بر پاسخگویی به جزئیات مشکلات تاکید می شود. پاسخگویی فرامدرن و ابدی و چگونگی استخراج پاسخ برای مشکلات مورد تاکید قرار گرفته است.

نویسنده در فصل چهارم با عنوان «مفاهیم اساسی تفسیر اجتماعی» مبانی انسان شناسی، مبانی قرآنی و مبانی جامعه شناختی را نوشته است.

فصل پنجم با عنوان «قواعد حاکم بر تفسیر اجتماعی» به موضوعاتی چون تغییر رفتار جامعه بر اساس الگوی سلطان، عدم جبر در مورد تغییرات جامعه، نیاز انسان ها به یکدیگر، حکومت منافع می پردازد. . و فساد واقعی در تعامل بین رهبری و مردم و ارزش گذاری و تعیین مقام بر اساس تقوا سودآور است.

فصل ششم و پایانی کتاب مذکور با عنوان «مراحل تفسیر آیات روابط اجتماعی» به بررسی تبیین ابعاد اجتماعی اجزای آیه و تشریح احکام، تعمیم قاعده خاص و تفسیر آیات عوامل تغییر اجتماعی

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به آدرس http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.


انتهای پیام/


تلگرام خبری

پروزاک

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370054

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.