افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
0

حمله به سفیر ایران در لبنان نقض آشکار قوانین بین المللی است – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 369967
حمله به سفیر ایران در لبنان نقض آشکار قوانین بین المللی است – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سلسله انفجارها در لبنان به محل انتقادات گسترده از وحشیگری رژیم صهیونیستی تبدیل شد. نماینده ایران در این نشست از جمله کسانی بود که جنایات صهیونیست ها در منطقه را محکوم کرد. بر این اساس امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در […]

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سلسله انفجارها در لبنان به محل انتقادات گسترده از وحشیگری رژیم صهیونیستی تبدیل شد. نماینده ایران در این نشست از جمله کسانی بود که جنایات صهیونیست ها در منطقه را محکوم کرد.

بر این اساس امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت اعلام کرد: از برگزاری این نشست اضطراری قدردانی می کنم. ما از لبنان و الجزایر برای درخواست این دیدار تشکر می کنیم. همچنین از خانم دی کارلو معاون دبیرکل و آقای. ترکیما از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل به خاطر گزارش هایش تشکر می کنیم. از حضور آقای عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه و مهاجرین لبنان در این نشست استقبال می کنیم.

وی ادامه داد: این نشست با هدف رسیدگی به اقدامات تروریستی سیستماتیک و تحریک آمیز رژیم غاصب اسراییل در روزهای 17 و 18 سپتامبر در بیروت، لبنان و بخشی از سوریه انجام شد و به طور عمدی غیرنظامیان بی گناه از جمله کودکان را هدف قرار داده است. روش این حمله وحشیانه به همان اندازه که بزدلانه بود بی سابقه بود. وسایل ارتباطی قابل حمل عمداً منفجر شدند و حداقل 37 غیرنظامی کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شدند که اکثر آنها از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران آسیب دیدند. با وجود نگرانی های جامعه جهانی، این رژیم به تجاوزات خود علیه حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان و سوریه ادامه می دهد. صبح امروز یک حمله هوایی به مناطق مسکونی صورت گرفت. حومه شهریک حومه پرجمعیت بیروت را هدف قرار داد که باعث تلفات غیرنظامی و تلفات جانی شد.

عروانی در ادامه خاطرنشان کرد: حمله به هزاران نفر از گروه‌های سنی مختلف در مناطق پرجمعیت بیروت، چه در منازل، خیابان‌ها، محل‌های کار و مراکز خرید، یک اقدام تروریستی آشکار و نقض فاحش قوانین بین‌المللی به‌ویژه حقوق بشردوستانه بین‌المللی است. حقوق بشر و همچنین نقض آشکار قطعنامه های متعدد این شورا، به ویژه قطعنامه های مربوط به حمایت از غیرنظامیان. این جنایات گسترده و سیستماتیک با هدف کشتار جمعی و ایجاد رنج شدید و صدمات جدی به غیرنظامیان، جنایت علیه بشریت تلقی می شود. گزارش ها حاکی از آن است که رژیم اسرائیل قصد کشتن حداقل 5000 غیرنظامی را داشت و برخی از دستگاه ها توزیع یا غیرفعال نشدند. این حمله وحشیانه رژیم اسرائیل باعث شد بیمارستان‌ها و کادر درمانی لبنان به وضعیت اضطراری بی‌سابقه برسند و این حملات وحشت گسترده‌ای را در سراسر لبنان ایجاد کرده است.

سفیر ایران افزود: بدون شک رژیم اسرائیل مسئولیت کامل ارتکاب این جنایات هولناک را بر عهده دارد. پیامدهای این حمله فراتر از مرزهای لبنان است. حمله به دستگاه های ارتباطی در قلب بیروت پیامی روشن به جامعه بین المللی می دهد: رژیم اسرائیل حاضر به ارتکاب هر جنایتی هر چند افراطی برای نقض و حمله به حاکمیت و امنیت کشورهای منطقه و تهدید منطقه ای و منطقه ای است. صلح و صلح بین المللی امنیت جمهوری اسلامی ایران این حملات هولناک و وحشیانه را به شدت محکوم می کند. ما عمیق ترین تسلیت و همبستگی خود را به مردم و دولت لبنان و خانواده های قربانیان این حملات شنیع تروریستی ابراز می کنیم. ما همچنین برای مجروحان شفای عاجل و کامل آرزو می کنیم و حمایت بی قید و شرط خود را از برادران و خواهران لبنانی خود اعلام می کنیم.

وی با اشاره به وحشیگری رژیم صهیونیستی علیه ایران افزود: حمله به سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان نقض آشکار قوانین بین المللی و موازین دیپلماتیک است. حمایت از پرسنل دیپلماتیک یکی از اصول اساسی روابط بین الملل است. حمله تروریستی رژیم اسرائیل آشکارا ناقض کنوانسیون 1961 وین در مورد روابط دیپلماتیک و کنوانسیون 1973 در مورد پیشگیری و مجازات جنایات علیه افراد تحت حمایت بین المللی از جمله ماموران دیپلماتیک است. جمهوری اسلامی ایران به طور جدی به دنبال پذیرفتن مسئولیت این حمله علیه سفیر خود در لبنان خواهد بود و طبق قوانین بین‌المللی این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که تمام اقدامات لازم را برای پاسخ به این نقض جدی اتخاذ کند. متأسفانه شورای امنیت در برابر تجاوزات و اقدامات غیرقانونی مستمر رژیم اسرائیل از جمله حمله به تأسیسات دیپلماتیک ایران در سوریه در اول آوریل (2024) سکوت کرده است. اکنون بار دیگر این رژیم با حمله به سفیر ما از خطوط قرمز عبور کرده است.

سفیر ایران تاکید کرد: نباید فراموش کرد که این جنایات شنیع علیه مردم لبنان بخشی از الگوی گسترده‌تر سیاست‌های تهاجمی رژیم اسرائیل است. جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به عواقب جدی فعالیت های شیطانی رژیم اسرائیل در منطقه هشدار داده است. جمهوری اسلامی ایران برای حفظ صلح و امنیت منطقه ای و به اصطلاح مذاکرات آتش بس، حداکثر خویشتنداری را همواره از خود نشان داده است. اما جنایات رژیم اسرائیل از جنگ نسل کشی مداوم علیه مردم فلسطین و اشغال سرزمین های فلسطین گرفته تا حملات غیرقانونی در سوریه و لبنان، حمله به اماکن ایرانی در سوریه و قتل ناجوانمردانه فلسطینی سابق. نخست وزیر و رهبر سیاسی حماس در تهران تعهد خود را ادامه می دهند. رژیم اسرائیل در حال بی ثبات کردن منطقه و تهدید صلح و امنیت بین المللی است.

این مقام ارشد ایرانی تاکید کرد: اهمیت جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم لبنان را باید تهدیدی برای صلح و امنیت در کل منطقه دانست نه تنها به عنوان حمله به لبنان. باید از خود بپرسیم؛ تا کی جامعه بین المللی اجازه خواهد داد که چنین جنایات فجیعی بدون مجازات بمانند؟ رژیم اسرائیل برای چندین دهه درگیر الگوی مستمری از اقدامات تهاجمی با هدف بی ثبات کردن منطقه، چه از طریق عملیات نظامی، خرابکاری، یا حملات مستقیم علیه غیرنظامیان بوده است. این تجاوزات مداوم صلح و امنیت خاورمیانه را به خطر می اندازد و چرخه های خشونت را تشدید می کند و به تعمیق درگیری ها دامن می زند. متأسفانه شورای امنیت در انجام وظایف خود برای حفظ صلح و امنیت بین المللی کوتاهی کرده است. فعالیت های شیطانی رژیم اسرائیل اغلب توسط برخی از کشورهای غربی نادیده گرفته می شود یا به طور کامل از آنها حمایت می شود.

ایروانی با انتقاد از سیاست های آمریکا گفت: حمایت های بی قید و شرط سیاسی، نظامی و اقتصادی آمریکا و انگلیس از رژیم اسراییل، این رژیم را جسارت می کند تا بدون ترس از پاسخگویی به تخلفات خود ادامه دهد. این حمایت بی‌قید و شرط، همراه با جلوگیری عمدی از هرگونه تلاش بین‌المللی برای پاسخگویی به رژیم اسرائیل، محیطی از مجازات را ایجاد کرده است. جامعه بین المللی نباید نقش کشورهای غربی به ویژه آمریکا را در تجاوز رژیم اسرائیل نادیده بگیرد. این جنایات هولناک بار دیگر نشان می دهد که مقامات رژیم اسرائیل هیچ قصدی برای پایبندی به موازین بین المللی یا به اصطلاح مذاکرات آتش بس که ایالات متحده در این توصیه به آن اشاره می کند، ندارند. جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت وظیفه دارد نه تنها با عاملان مستقیم این جنایات، بلکه با کسانی که ابزار و پوشش سیاسی ارتکاب آن را فراهم می کنند، برخورد کند. ناکامی شورای امنیت در پاسخگویی به رژیم اسراییل تنها به این رژیم جسارت بخشیده و به آن اجازه داده است که به رفتار تهاجمی و غیرقانونی خود ادامه دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه از دولت و ملت لبنان حمایت می کند و تا زمانی که مسئولین این جنایات به دست عدالت سپرده نشوند، آرام نخواهد گرفت. ما تعهد خود را برای رعایت اصول حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد تکرار می کنیم. با این حال، این وظیفه شورای امنیت است که برای عدالت، صلح و حمایت از غیرنظامیان بی گناه اقدام کند. در خاتمه، آقای رئیس جمهور، اتهامات بی اساس نماینده رژیم اسرائیل علیه کشورم را قاطعانه رد می کنم. نماینده این رژیم تروریستی به رهبری نخست وزیر بدنام که توسط دادگاه کیفری بین المللی به جنایات جنگی در غزه متهم شده است، برای فرار از پاسخگویی و به آهستگی جابجایی مقصر، پیوسته بر دروغ و اطلاعات نادرست تکیه کرده است. پایه های این رژیم بر تجاوز، اشغال، ترور و نسل کشی استوار است. بنابراین هیچ کس این ادعاهای بی اساس را جدی نخواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=369967

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.