افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
0

سویی یا سولانا؟ انتخاب مناسب ترین شبکه برای پروژه های DePIN

  • کد خبر : 369772
سویی یا سولانا؟ انتخاب مناسب ترین شبکه برای پروژه های DePIN

در دنیای بلاک چین، انتخاب یک شبکه مناسب برای راه اندازی پروژه یکی از سخت ترین مراحل است. به خصوص اگر می خواهید یک پروژه DePIN را شروع کنید، انتخاب شما حتی دشوارتر می شود. زیرا برای پردازش حجم زیادی از داده ها، شبکه باید قدرت پردازش بالایی داشته باشد. تا کنون، انتخاب بسیاری از […]

در دنیای بلاک چین، انتخاب یک شبکه مناسب برای راه اندازی پروژه یکی از سخت ترین مراحل است. به خصوص اگر می خواهید یک پروژه DePIN را شروع کنید، انتخاب شما حتی دشوارتر می شود. زیرا برای پردازش حجم زیادی از داده ها، شبکه باید قدرت پردازش بالایی داشته باشد. تا کنون، انتخاب بسیاری از پروژه های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز شبکه سولانا بوده است اما این بدان معنا نیست که سولانا واقعا بهترین گزینه است.

شبکه سوئیبلاک چین لایه 1 نسبتا جدید است که با توجه به قابلیت هایش پلتفرم مناسب تری برای پروژه های دیپین به حساب می آید. با کشور بلاکچین بمانید مقایسه شبکه های سولانا و سوئی بیایید این راز را کشف کنیم و ببینیم مزایای شبکه Sui نسبت به Solana چیست

چرا شبکه Sui گزینه بهتری برای پروژه های Deepin است؟

اکثر پروژه‌های DePIN یا شبکه‌های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز، هنگام انتخاب پلتفرم مناسب برای استقرار پروتکل‌های خود بر اساس آنچه در فضای کریپتو شنیده‌اند، به Solana روی می‌آورند. پروژه هایی مانند Hivemapper، رقیب غیرمتمرکز Google Maps، و Helium، یک شبکه اینترنت بی سیم همتا به همتا، دو پروژه معروفی هستند که بر روی شبکه Solana ساخته شده اند. اما مدیر عامل پروژه Chirp، یک شبکه بی سیم یکپارچه برای اینترنت اشیا و پهنای باند، نظر کاملا متفاوتی دارد.

شبکه اصلی ارز دیجیتال SUI
چرا شبکه Sui گزینه بهتری برای پروژه های Deepin است؟

تیم کراوچونوفسکی معتقد است شبکه سوئی گزینه بهتری برای استقرار شبکه های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز. او با مقایسه شبکه های سوئی و سولانا دلایل متعددی برای این ادعا آورده است. در ادامه مدیر عامل پروژه چیرپ با بررسی معایب سولانا و مزایای جانبی او دلایل انتخاب خود را چنین توضیح می دهد:

معایب شبکه سولانا

ویژگی ETF Solanaویژگی ETF Solana
معایب شبکه سولانا
  • قطعی مکرر شبکه سولانا

اولین مشکل قطعی مکرر شبکه سولانا است. در سال 2022 که سال سختی برای کل صنعت ارزهای دیجیتال بود، شبکه سولانا تقریباً هر ماه با قطعی مواجه شد. حتی پس از راه اندازی کلاینت اعتبارسنجی شبکه آزمایشی Firedancer که قرار بود این مشکل را حل کند، شبکه در فوریه 2024 (بهمن 1402) به مدت پنج ساعت از کار افتاد. اگرچه ممکن است این یک اتفاق نادر باشد. اما اعتماد ما را سلب کرد.

  • ترافیک شبکه سولانا

محبوبیت روزافزون سولانا نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است. چندین بار در پدیده‌هایی مانند «شیدایی سولانا ممکوین» یا «محبوبیت و استخراج توکن سنگ معدن»، شبکه به دلیل ازدحام و افزایش تراکنش‌ها فلج شد. در چند ماه گذشته، شبکه اجتماعی X مملو از شکایات کاربران در مورد تراکنش های ناموفق Solana ناشی از هجوم معامله گران memecoin مانند BONK و WIF شده است. در حالی که این مشکلات آزمونی برای توانایی شبکه در مدیریت حجم بالای تراکنش است. اما این یک علامت خطر جدی برای تیم ما بود.

  • عملکرد ضعیف سولانا در شرایط واقعی

از آنجایی که پروژه های دیپین باید حجم زیادی از داده ها را در زمان واقعی پردازش کنند، دو ویژگی اصلی بلاک چین، قابلیت اطمینان و مقیاس پذیری، برای آن ها اهمیت بیشتری دارد. زمانی که سولانا برای اولین بار به عنوان “قاتل اتریوم” معرفی شد، با وعده پردازش بیش از 50000 تراکنش در ثانیه، توجه جامعه ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرد. اما حقیقت این است که عملکرد آن در شرایط واقعی به مراتب کمتر از این مقدار است و برای پروژه ای مانند Chirp کافی نیست.

به همین دلایل تصمیم گرفتیم به جای انتخاب سولانا گزینه های دیگر را بررسی کنیم. اگرچه Solana یک گزینه سریع و کم هزینه در بین بلاک چین های محبوب و شناخته شده بود. اما پاسخگوی نیازهای پروژه چیرپ نبود. این جستجو در نهایت ما را به بلاک چین لایه 1 سوئی رساند که در 3 می 2023 (13 می 1402) راه اندازی شد.

مزایای شبکه Sui

مزایای شبکه Sui در مقایسه با Solanaمزایای شبکه Sui در مقایسه با Solana
منبع: YouTube.Com
  • ساختار شبکه بهتر

شبکه Sui به طور قابل توجهی ساختار بلاک چین های قبلی را بهبود بخشیده است و نسبت به لایه های دیگر به حل «معمای سه گانه بلاک چین» نزدیک تر است. Sui یک شبکه مقرون به صرفه، غیر متمرکز و امن است. این شبکه با داشتن 100 اعتبار سنجی در سراسر جهان، توانایی پردازش 10871 تا 297000 تراکنش در ثانیه را دارد. اگرچه بالاترین سطح عملکرد همیشه ممکن نیست. اما حتی پایین ترین آستانه 10000 تراکنش در ثانیه نیز عدد قابل توجهی است.

  • بهبود شبکه جانبی و کاهش تاخیر

یکی دیگه مزایای جانبی نسبت به سولاناپیشرفت های جدید این شبکه ارتقاء Mysticeti که اخیراً در شبکه آزمایشی فعال شده است، تأخیر اجماع شبکه را تا 80 درصد کاهش داده و به 390 میلی‌ثانیه می‌رساند. این باعث می شود Sui سریع ترین بلاک چین در فضای DeFi باشد. تأخیر شبکه Solana در حال حاضر حدود 400 میلی ثانیه است. بنابراین از این نظر تفاوت جزئی بین این دو شبکه وجود دارد.

  • کارمزد پایین تر برای تراکنش ها در شبکه Sui

شبکه Sui مزایای دیگری نیز نسبت به Solana دارد، مانند هزینه تراکنش های کمتر و استفاده از یک زبان برنامه نویسی امن تر به نام “Move”. میانگین کارمزد گاز تراکنش‌های SUI در 30 روز گذشته 0.003932633 SUI است و قیمت ارز دیجیتال SUI در حال حاضر حدود 0.86 دلار است. در حالی که میانگین کارمزد تراکنش سولانا در ماه های اخیر به 0.03 دلار رسیده است.

البته باید به این نکته هم اشاره کنم که مقایسه سویی و سولانا کاملاً منصفانه نیست. زیرا سویی هنوز فشارهای شدید سولانا مانند هیجان معاملات ممکوین ها را تجربه نکرده است. بنابراین، تیم پروژه Chirp از حقایق موجود برای انتخاب شبکه Sui رضایت دارد.

  • ارائه ابزارهای مناسب برای پشتیبانی از شبکه اینترنت اشیا

آخرین اما نه کم اهمیت، Sui Networks مجموعه متنوعی از ابزارها را برای پشتیبانی از شبکه Chirp IoT ارائه می دهد. به عنوان مثال، Sui Name Service یک سیستم نامگذاری است که شناسه های منحصر به فردی را به آدرس های بلاک چین اختصاص می دهد. این ویژگی ارتباط بین دستگاه‌ها را شفاف‌تر و کارآمدتر می‌کند و ردیابی دستگاه‌های IoT روی زنجیره را آسان‌تر می‌کند. به این ترتیب می‌توانیم شبکه‌ای بسازیم که بدون در نظر گرفتن نوع دستگاه، تعداد زیادی دستگاه را به بلاک چین متصل کند.

خلاصه

سوئی یک شبکه لایه 1 است که با توجه به ویژگی ها و قابلیت هایی که دارد می تواند بستر مناسبی برای آن باشد پروژه های عمیق اگر چه تاکنون پروژه های زیرساختی فیزیکی مانند هلیوم و هایومپر به سولانا رفته اند. اما مقایسه شبکه سوئی و سولانا نشان می دهد که این زنجیره می تواند جایگزین بهتری باشد. هزینه گاز کمتر، کاهش تاخیربهبود ویژگی ها امنیت، مقیاس پذیری، عدم تمرکز و ارائه مجموعه ای از ابزارها برای پشتیبانی از شبکه اینترنت اشیا از جمله مزایای شبکه Sui در مقایسه با Solana است

البته نباید فراموش کرد که سولانا یکی از سریع ترین بلاک چین هاست و توانسته از بحران های گذشته سربلند بیرون بیاید. با این حال شبکه سوئی با توجه به ویژگی های پیشرفته ای که دارد می تواند سولانا را پشت سر بگذارد و به گزینه ای مناسب برای پروژه های فضایی دیپین تبدیل شود. آیا شما با این نظر موافقید؟ آیا شبکه سوئی می تواند جایگزین مناسبی برای سولانا در راه اندازی پروژه های زیرساخت فیزیکی غیرمتمرکز باشد؟

خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2024-09-20 20:00:00

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=369772

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.