افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
1

پیش بینی بارندگی کم در پاییز و زمستان

  • کد خبر : 369708
پیش بینی بارندگی کم در پاییز و زمستان

آفتاب نیوز: احد تعزیفی درباره پیش بینی وضعیت اقلیمی پاییز گفت: بر اساس نظرات کارشناسی، تجربیات و نتایج مدل های جهانی، امسال با توجه به پیش بینی وقوع پدیده «لانینا» در اقیانوس آرام و ارتباط مهم بین ظهور این پدیده بارندگی کمتر از حد نرمال در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا، جنوب آمریکای شمالی و بخش […]

آفتاب نیوز:

احد تعزیفی درباره پیش بینی وضعیت اقلیمی پاییز گفت: بر اساس نظرات کارشناسی، تجربیات و نتایج مدل های جهانی، امسال با توجه به پیش بینی وقوع پدیده «لانینا» در اقیانوس آرام و ارتباط مهم بین ظهور این پدیده بارندگی کمتر از حد نرمال در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا، جنوب آمریکای شمالی و بخش هایی از آسیای مرکزی و چین است.

رئیس مرکز مدیریت بحران اقلیم و خطرات هواشناسی سازمان هواشناسی افزود: در نتیجه اکثر مدل‌های عددی پیش‌بینی فصلی حاکی از بارش کم از اوایل پاییز تا اواسط زمستان در منطقه خاورمیانه است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مناطق آبی مانند خلیج فارس، اقیانوس هند، دریای مدیترانه و بسیاری از آب‌های جهان به جز بخشی از غرب اقیانوس آرام با دمای بالاتر از حد نرمال مواجه هستند و گرمتر از شرایط عادی هستند. در نتیجه این شرایط آب و هوایی، به احتمال زیاد در نیمه اول زمستان آینده کشور، تجربه پاییز با هوای گرمتر و خشک تر از حالت عادی را انتظار داریم.

وظیفه تاکید کرد: بر اساس شبیه سازی ها و پیش بینی های عددی، احتمال “ضعیف لانینیا” یا فاز سرد غرب اقیانوس آرام بیشتر از سایر ایالت ها یعنی فاز خنثی یا فاز گرم (ال نینو) است. و امیدواریم از پاییز تا زمستان با توسعه یک لانینیا ضعیف روبرو شویم.

رئیس مرکز مدیریت بحران اقلیمی و خشکسالی همچنین تصریح کرد: «ال نینو» و «لا نینا» دو فاز «نسو» یا نوسان قطب جنوب هستند که در منطقه استوایی اقیانوس آرام و با وجود فاصله زیاد رخ می دهد. ، با ظهور هر یک از این دو کشور در آبهای اقیانوس آرام، بسیاری از مناطق جهان مانند آسیای مرکزی، خاورمیانه، جنوب آمریکای شمالی و شرق آفریقا و آسیای جنوب غربی تحت تاثیر قرار گرفته و باعث خشکسالی یا دمای قابل توجهی می شود. تفاوت با توجه به شرایط عادی در خاورمیانه با وقوع هر یک از این دو وضعیت، شاهد تغییرات قابل توجهی در الگوهای آب و هوایی هستیم.

رئیس مرکز مدیریت اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی اضافه کرد: «لا نینا» به معنای پایین‌تر از دمای نرمال آب در نواحی غربی و مرکزی است و دما بین منفی نیم درجه سانتی‌گراد تا بیش از 2.5 درجه سانتی‌گراد در نواحی غربی و مرکزی متغیر است. لا نینا ضعیف و بسیار قوی را شامل می شود. در این شرایط بارندگی کمتر و دما بالاتر از حد نرمال خواهد بود، اما زمانی که فاز گرم اقیانوس آرام (ال نینو) حاکم شود، خاورمیانه نرمال و بارندگی بیشتری را تجربه خواهد کرد و دما تا حدودی سردتر از حد نرمال خواهد بود. . عادی

وی ادامه داد: سال گذشته «ال نینو» غالب بود و میزان بارندگی در بیشتر نقاط کشور خوب بود، اما امسال آب غرب اقیانوس آرام در حال خنک شدن است و به سمت فاز سرد (لا نینا) پیش می رویم. بنابراین، ما انتظار بارندگی کمتر از حد نرمال را در منطقه خاورمیانه داریم، اما از آنجایی که امسال حرکت تدریجی و حرکت به سمت تسلط ضعیف لانینیا به احتمال زیاد، در کنار سایر شرایط، احتمال بسیار کمی وجود دارد. تغییرات دمایی بزرگ در سطح اقیانوس آرام. در نتیجه، ما اثرات معمول ال نینو یا لا نینا را تجربه نخواهیم کرد.

رئیس مرکز مدیریت اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی افزود: در این شرایط، شاخص‌های دور در مجاورت یا نزدیک به منطقه خاورمیانه، یعنی اقیانوس هند یا حوضه اطلس تأثیر بیشتری دارند، اگرچه در حال حاضر به دلیل عدم قطعیت موجود و پیش‌بینی نسبتاً ضعیف این پدیده‌ها، تأثیر سایر پدیده‌ها و اثرات توپوگرافی محلی در تعیین شرایط آب و هوایی پاییز فعلی اهمیت بیشتری خواهد داشت.

این کارگروه در پایان تاکید کرد: درست است که بارندگی کم با احتمال قوی پاییز و نیمه اول زمستان خواهد بود، اما پیش‌بینی‌های هفتگی و ماهانه برای مدیریت بهینه نیاز به به‌روزرسانی جدی در فصل دارد. منابع طبیعی و بخش آب و کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد و با توجه به آنها و شرایط حوزه تصمیم گیری شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=369708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.