افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
0

یک لیوان آب برای نجات سرو قدیمی اهدا کنید

  • کد خبر : 369589
یک لیوان آب برای نجات سرو قدیمی اهدا کنید

حمیدرضا اقبالی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: این خیر گرانقدر اهالی روستای حدک از توابع شهرستان بردسکن که نگران خشکی و تشنگی درخت سرو کهنسال این روستا بود، اقدام به اهدای آب کرد. وی از این درخت به عنوان میراثی گرانبها در روستای حدک یاد کرد و تصریح کرد: همه می دانیم که […]

حمیدرضا اقبالی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: این خیر گرانقدر اهالی روستای حدک از توابع شهرستان بردسکن که نگران خشکی و تشنگی درخت سرو کهنسال این روستا بود، اقدام به اهدای آب کرد.

وی از این درخت به عنوان میراثی گرانبها در روستای حدک یاد کرد و تصریح کرد: همه می دانیم که عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست با مشارکت مردم پایدار است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن تصریح کرد: اگر مردم دست به کار شوند و نگهداری کنند، آب و هرس درختان، فضای سبز و درختان جنگل های طبیعی و دست کاشت پایدار می ماند و در صورت عدم نگهداری، با مشکل مواجه می شوند. مشکلات به خشکسالی و کمبود آب، بنابراین با مشورت یک لیوان آب از قنات همان شهر به این درخت اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه مکاتبات لازم انجام شده و این سند همزمان با روز افتتاحیه منتشر می شود، گفت: همه سرو، چنار و… را شناسایی کرده ایم.

اقبالی بیشتر اعلام کرد درختان کهنسال شهرستان در کوهپایه است، گفت: تاکنون در همه کارهایی که مردم با منابع طبیعی مشارکت داشته اند، اتفاقات خوبی را دیده ایم.

وی افزود: حوزه منابع طبیعی بسیار گسترده است، اکنون 11.5 میلیون هکتار زمین در خراسان رضوی داریم که 8.5 میلیون هکتار آن اراضی ملی است. برای حفاظت و احیای همه این مناطق قطعاً به مشارکت مردمی نیاز داریم.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن با بیان اینکه مردم و معادن بردسکن تاکنون همکاری بسیار خوبی در کارهای تعاونی داشته اند، گفت: بدون مشارکت مردم در هیچ حوزه ای موفقیت لازم حاصل نمی شود.

وی با اشاره به اینکه بردسکن 760 هزار هکتار زمین دارد که 690 هزار هکتار آن ملی است، افزود: اشاعه مسائل و مشکلات زیست محیطی و لزوم رفع آنها را می توان یکی از نیازهای امروز مردم دانست.

اقبالی بیان کرد: در این راستا با توجه به نیاز جامعه امروز باید از توانمندی های وقف به ویژه در روستاها و مناطق سرسبز بهره برداری و برنامه های پرورش وقف آبزیان برای بهبود طبیعت پیرامونی بشریت در جامعه ترویج شود.

وی با بیان اینکه چندین درخت کهنسال در شهرستان بردسکن وجود دارد که نیازمند مشارکت مردمی برای وقف و حفاظت از این گونه های کمیاب و ارزشمند موجود در مرکز شهر و نزدیک قنات است، گفت:

اقبالی همچنین از وجود درخت سرو 500 ساله دیگر در حاشیه روستا خبر داد و گفت: به دلیل خشکسالی و کم آبی زمین های مجاور این درخت چندین سال است که آبیاری نمی شود و از سوی دیگر با توجه به افزایش دما این درخت رو به زوال و خشک شدن است اما با تلاش این موسسه خیریه با وقف یک لیوان آب از قنات وضعیت این سرو که نمادی است را آبیاری می کند. نشاط و شادابی روستاییان بهبود یافته است.

وی خشکسالی و کم آبی را مهمترین مشکل و دغدغه منابع طبیعی شهرستان بردسکن دانست و گفت: متاسفانه تمامی چشمه ها و مسیل ها با مشکلات جدی مواجه شده اند که با اجرای طرح های آبخیزداری و کنترل آبدهی این مشکل قابل حل است . از آب و کار در بالادست کانال ها و چشمه ها برای تقویت جدول. بسیاری از مشکلات حل شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=369589

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.