افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
0

سهم آسیایی که استقلال و تراکتور حفظ کردند

  • کد خبر : 369539
سهم آسیایی که استقلال و تراکتور حفظ کردند

به گزارش رکنا، دور اول مرحله گروهی لیگ الیت و همچنین مرحله دوم لیگ قهرمانان آسیا با نتایج سینوسی برای نمایندگان ایران همراه بود. استقلال در تهران با نتیجه 3 بر صفر از سد الغرافه گذشت، پرسپولیس با یک گل مغلوب الاهلی عربستان شد، سپاهان نیز شکست غیرمنتظره ای را مقابل الوحدات اردن تجربه کرد […]

به گزارش رکنا، دور اول مرحله گروهی لیگ الیت و همچنین مرحله دوم لیگ قهرمانان آسیا با نتایج سینوسی برای نمایندگان ایران همراه بود. استقلال در تهران با نتیجه 3 بر صفر از سد الغرافه گذشت، پرسپولیس با یک گل مغلوب الاهلی عربستان شد، سپاهان نیز شکست غیرمنتظره ای را مقابل الوحدات اردن تجربه کرد و تراکتور با شکست الوکره. سه گل

مسابقات امسال تاثیر مستقیمی بر سهمیه کشور در دو دوره آینده مسابقات آسیایی دارد. ایران در لیگ فعلی سهمیه 1+2 در لیگ برتر داشت. استقلال و پرسپولیس مستقیماً به مرحله گروهی رفتند و سپاهان در مرحله پلی آف شرکت کرد که با شکست مقابل شباب الاهلی به مرحله دوم لیگ قهرمانان صعود کرد و به تراکتوری پیوست که تنها مقام ایران را در این مسابقات کسب کرده بود. نبردها

نتایج فصل گذشته نمایندگان امارات متحده عربی و قهرمانی العین در آخرین دوره لیگ قهرمانان باعث شد تا آنها از ایران پیشی بگیرند و با کسب امتیازهای بسیار بیشتر (25.5 امتیاز مثبت) بالاتر از نمایندگان کشورمان قرار بگیرند. کشور کسانی که فقط 9.3 داشتند امتیاز مثبت کسب کرده بودند. از آنجایی که قطر نیز در مجموع امتیاز بیشتری نسبت به ایران کسب کرد، سهمیه ایران برای فصل آینده لیگ برتر یعنی 2025-2026 به 1+1 کاهش یافت.

اکنون با توجه به اینکه اولین دوره لیگ برتر تاثیر مستقیم بر سهمیه های دو فصل آینده (یعنی 2026-2027) دارد، نتایج دور اول به طور موقت ایران را به رتبه پنجم قاره و سوم در قاره بازگردانده است. غرب آسیا، قرار دادن آن بالاتر از قطر. در واقع دو پیروزی مهم استقلال و تراکتورسازی مقابل نمایندگان قطر باعث شد تا فوتبال این کشور سهمیه 1+2 را برای دو فصل آینده حفظ کند.

روش کسب امتیاز در مرحله گروهی مسابقات لیگ الیت به این صورت است که با هر پیروزی تیم ها 6 امتیاز مثبت، هر تساوی 4 امتیاز و هر شکست با 3 امتیاز مثبت همراه خواهد بود. در دسته دوم لیگ قهرمانان اروپا شرایط متفاوت است. تیم برنده 4 امتیاز دیگر کسب می کند که در صورت تساوی 2667 امتیاز به باشگاه مربوطه تعلق می گیرد و هر شکست 2 امتیاز بیشتر خواهد داشت.

در نتیجه و با توجه به شرایط ذکر شده، پیروزی استقلال و تراکتور و شکست پرسپولیس و سپاهان در مجموع 15 امتیاز مثبت به همراه داشت که با تقسیم این امتیازها بر تعداد نمایندگان ایران (چهار باشگاه)، یک شما عدد 3.75 را دریافت می کنید. با احتساب 0.15 امتیاز مثبتی که سپاهان برای حضور در مرحله پلی آف لیگ برتر به دست آورد، در مجموع امتیازات تیم های ایرانی در پایان دور اول به 3.9 امتیاز می رسد.

لیگ قهرمانان آسیا

مجموع امتیازهای کسب شده توسط نمایندگان ایران در مرحله اول لیگ برتر و مرحله دوم لیگ قهرمانان، عدد 15 را به دست می‌دهد که بین تعداد باشگاه‌ها و مجموع تعداد کسب شده با 0 تقسیم می‌شود. 15 امتیاز سپاهان برای حضور در پلی آف. 3.9 را نشان می دهد که به جمع 7 سال گذشته فوتبال کشور اضافه می شود.

لازم به ذکر است نتایج هشت دوره اخیر کشورها در رقابت های آسیایی سهمیه آنها را مشخص می کند. به عنوان مثال، عملکرد تیم ها از سال 2015 تا 2024، شانس فصل بعد، 2025-2026 را تعیین کرد. اما برای دو فصل آینده یعنی 2026-2027، نتایج سال 2015 روی سهمیه کشوری تاثیری نخواهد داشت و مبنای محاسبه از سال 2016 خواهد بود، علاوه بر این، نتایج سال 2020 به دلیل اپیدمی کرونا تاثیری در امتیاز نداشت ویروس و لغو برخی از مسابقات و امتیازات آن سال به طور کلی حذف شده است.

لیگ قهرمانان آسیا

دو پیروزی مهم استقلال و تراکتور مقابل نمایندگان قطر باعث شد تا آنها کمی از ایران عقب باشند و در رده چهارم غرب آسیا قرار گیرند. تیم های قطری در پایان دور اول 3.3 امتیاز کسب کردند. راه زیادی تا پایان مسابقات باقی مانده است و باید دید در نهایت کدام دو کشور برای دو فصل آینده یعنی 2026-2027 مقام 2+1 را کسب خواهند کرد. رقابتی بین ایران، امارات و قطر وجود دارد و یک کشور باید به سهمیه 1+1 بسنده کند.

اما نتایج دور اول این امکان را به فوتبال ایران داده است که به طور کلی و برای دو فصل آینده یعنی 2026-2027 تعداد امتیازات خود را به 59533 برساند و از قطر 57925 امتیازی برتری داشته باشد. به نظر می رسد تا زمانی که نمایندگان ایران نتایج بسیار خوبی کسب نکنند و برعکس، تیم های اماراتی برای جبران این اختلاف عملکرد خوبی نداشته باشند، رسیدن به امارات 62715 امتیازی کمی سخت باشد.

البته هنوز راه زیادی در پیش است و هر تیم لیگ الیت حداقل 7 بازی دیگر باقی مانده است و در دسته دوم لیگ قهرمانان نیز پنج بازی دیگر تا پایان مرحله گروهی باقی مانده است. در نتیجه ممکن است این جدول بارها تغییر کند و موقعیت کشورها تغییر کند. اما با توجه به حضور چهار تیم قدرتمند فوتبال کشور در مسابقات آسیایی می توان انتظار داشت که سهمیه ایران برای دو فصل آینده لیگ برتر یک بار دیگر 2+1 شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=369539

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.