افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
0

با «دولت ضعیف و چابک» و «ملت فعال و قوی» تضاد منافع پایان می یابد

  • کد خبر : 369213
با «دولت ضعیف و چابک» و «ملت فعال و قوی» تضاد منافع پایان می یابد

یکی از اعضای کمیسیون دهم ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل تضاد منافع دولت و بخش خصوصی وجود دیوار بلندی از شرکت های دولتی و خصوصی است. تا زمانی که سهم دولت و بنگاه های دولتی در اقتصاد بیشتر از سهم ملت باشد و تا زمانی که از سکوی «دولت چاق» و «ملت لاغر» […]

یکی از اعضای کمیسیون دهم ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی گفت: دلیل تضاد منافع دولت و بخش خصوصی وجود دیوار بلندی از شرکت های دولتی و خصوصی است. تا زمانی که سهم دولت و بنگاه های دولتی در اقتصاد بیشتر از سهم ملت باشد و تا زمانی که از سکوی «دولت چاق» و «ملت لاغر» استفاده شود، مشکلات ادامه خواهد داشت.

محمدعلی وکیلی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به نیت دولت برای مشارکت مردم و نخبگان در عرصه حاکمیت، اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور و ناامیدی بخشی از مردم که خود را در کاهش مشارکت مردم نشان داد. دو انتخابات مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم، بستر مشارکت مردم در دولت مهم ترین و کلیدی ترین موضوع روی میز رئیس جمهور است.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم ادامه داد: ما دولتمردان مشارکت مردم در دولت و اداره کشور را به شرکت در انتخابات تقلیل داده ایم و اصلا نگران نحوه استفاده از این نیستیم. ظرفیت و شایستگی بسیار زیاد

وی با تشریح ویژگی های منحصر به فرد بخش مردمی اقتصاد، گفت: مسئولان به عقلانیت، دانش، ظرفیت، تخصص، تجربه، بهره وری، کارایی و سرمایه بخش خصوصی و تعاونی، زمینه و بستر مشارکت آنها اهمیت می دهند. . اینکه فرهنگ سازی نکردند و مدام با بهانه های قانونی و فراقانونی از این کار طفره رفتند جای سوال است. شاید اگر چنین دیدگاهی وجود نداشت و حمایت نمی شد، امروز وضعیت کشور اینگونه نبود.

عضو هیأت رئیسه مجلس دهم در ادامه به تشریح مبانی قانونی مشارکت مردم در اداره و اداره کشور در بخش‌های مختلف پرداخت و گفت: ضمن قانون اساسی، سند چشم‌انداز، سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری رهبر اصل 44 قانون اساسی و دستورات سالانه رهبری مبنی بر مشارکت مردم در سرنوشت خود به ویژه در عرصه سیاسی و اقتصادی مصمم هستند اما برخی از مسئولان و مدیران مانع اجرای آن شدند و در دهه پنجم انقلاب کشور و مردم در چالش های مختلف گرفتار شدند. بخش خصوصی و تعاونی مظاهر بارز مشارکت مردم در حاکمیت و اقتصاد هستند، اما برنامه و راهکاری برای استفاده از تجربه و توان مردم وجود نداشت.

وکیلی بیان کرد: برخی مدیران با سوء استفاده از موقعیت و داشتن رانت های اطلاعاتی و قانونی و نفوذ در شرکت ها و نهادهای دولتی توانستند با انتصاب خود و همکاران خود زمینه را برای «خصولتی» و «شبه دولتی» فراهم کنند. این افراد خصوصی سازی را که می تواند نشانه خوبی برای مشارکت مردم در اقتصاد ملی باشد به نفع شوونیست ها و شبه دولت ها مصادره کردند و به اصل 44 قانون اساسی و شیوه خصوصی سازی در این قالب آسیب جدی وارد کردند. و بارها به حیثیت و اعتبار و اعتبار دولت ها لطمه زد. سیستم آسیب دیده بود.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم ادامه داد: خصوصی سازی که از مسیر قانونی خارج می شود، علاوه بر آسیب رساندن به مردم، به اقتصاد ملی نیز آسیب زد و بهره وری اقتصادی را بیش از پیش کاهش داد. یکی از اشکال و پنل های مشارکت مردمی در حکومت داری، مشارکت در عرصه های اقتصادی است. راه دوم این است که دولت سازوکاری را اجرا کند که به آرای عمومی در موضوعات مهمی مانند خصوصی سازی که به سرنوشت و منافع ملی مربوط می شود اشاره کند.

وکیلی تاکید کرد: برای ارتقای سطح مشارکت مردم در حکمرانی باید با دید باز به موضوع نگاه کرد و به حوزه های برون سیاسی و معیشتی و سیاست خارجی تعمیم داد. مبانی قانونی وجود دارد، آنچه که وجود ندارد «عزم» مقامات است. تا زمانی که عزم عمومی در مراجع کشور شکل نگیرد و رویه های ناکارآمد و زیان آور اصلاح نشود، نمی توان حضور و مشارکت مردم در حکومت داری را «نهادسازی» کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم، تکلیف «تعارض منافع» را یکی از بزرگترین موانع ایجاد عزم جدی در بین مسئولان دانست و گفت: علت تضاد منافع دولت و دولت خصوصی است. این بخش وجود دیوار بلندی از شرکت های دولتی و خصوصی است. تا زمانی که سهم دولت و بنگاه های دولتی در اقتصاد بیشتر از سهم ملت باشد و تا زمانی که بر سکوی «دولت چاق» و «ملت لاغر» فعالیت کند، این مشکل ادامه خواهد داشت. اما اگر روزی از این قالب و بستر خارج شویم و وارد سکوی «دولت ضعیف و چابک» و «ملت فعال و قوی» شویم، تضاد منافع پایان می یابد. نهادینه شدن «دولت داری» در حکمرانی در پنج دهه اخیر شرایط بسیار سختی را برای حل معضل تضاد منافع ایجاد کرده است که جز با عزم جدی دولت و حاکمیت امکان پذیر نیست.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=369213

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.