افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

9 عامل برای دستیابی به رشد نقدینگی هدف

  • کد خبر : 368698
9 عامل برای دستیابی به رشد نقدینگی هدف

به گزارش برنا، مهرداد حاجی زاده فلاح; این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: سال 1402 از معدود سال هایی بود که بانک مرکزی آن را سال تثبیت اقتصادی اعلام کرد. علت انتخاب رویکرد سیاسی مذکور این بود که طی چهار سال گذشته با مجموعه‌ای از حوادث در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی مواجه بودیم که منجر به […]

به گزارش برنا، مهرداد حاجی زاده فلاح; این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: سال 1402 از معدود سال هایی بود که بانک مرکزی آن را سال تثبیت اقتصادی اعلام کرد. علت انتخاب رویکرد سیاسی مذکور این بود که طی چهار سال گذشته با مجموعه‌ای از حوادث در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی مواجه بودیم که منجر به کاهش اعتماد و تشدید انتظارات منفی در بین عموم مردم و فعالان اقتصادی شد. بنابراین با یک سری تلاطم و بی ثباتی، متغیرهای کلان اقتصادی از روند بلندمدت فاصله گرفتند.

وی گفت: سیاست تثبیت اقتصادی در واقع سیاست نظام اقتصادی دولت است. این بدان معناست که مجموعه اقتصادی دولت با هدف ایجاد ثبات و مقابله موثر با نوسانات کوتاه مدت متغیرهای اقتصادی و پیش بینی بیشتر شرایط اقتصادی برای کارآفرینان به این نتیجه رسید که سیاست تثبیت برای روند متغیرهای اقتصادی به سمت روندهای بلندمدت

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: هدف نهایی از این اقدامات افزایش اعتماد فعالان اقتصادی و عموم مردم به سیاست‌های کلان اقتصادی کشور به‌ویژه سیاست‌های پولی اتخاذ شده توسط مرجع سیاست‌گذاری پولی و اختیارات و کارکردهای این نهاد است و باید بهبود بخشد. حاکمیت بانک مرکزی در ارتباط با سیاست ها و موسسات پولی، پولی و اعتباری کشور. بر این اساس سیاست تثبیت در یک دوره و چشم انداز دو ساله اتخاذ شد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست تثبیت اقتصادی چند محور اصلی دارد که به ترتیب شامل کنترل و مدیریت نقدینگی، ساماندهی و تقویت حاکمیت و تنظیم بانک مرکزی در بازار ارز، ساماندهی و ارتقای عزت قدرت نظارت و مقررات. بانک مرکزی در شبکه بانکی، روابط مالی بین دولت و بانک مرکزی را تنظیم می کند و در نهایت، محور تقویت سیاست های ارتباطی در حوزه سیاست پولی با عموم مردم و بهبود دیپلماسی سیاست های پولی مرکز است. بانک بانک

این استاد علوم بانکی بیان کرد: یکی از اهدافی که سال گذشته از سوی مرجع سیاست گذاری پولی تعیین شد، مربوط به نرخ رشد نقدینگی بود. بنابراین نرخ رشد نقدینگی هدف 25 درصد تعیین شد و با استفاده از مجموعه ابزارهای سیاست پولی، نرخ رشد نقدینگی در پایان سال گذشته به 24.3 درصد رسید که با آن نه تنها هدف محقق شد، بلکه نرخ رشد 0.7 درصد نیز بهتر از هدف بود. از سوی دیگر این متغیر نسبت به ابتدای سال گذشته 8.8 درصد کاهش داشته است. لازم به ذکر است که میانگین رشد نقدینگی کشور در دوره های 20، 25 و 60 ساله منتهی به سال 1402 به ترتیب 28.5، 28.2 و 25.7 درصد بوده است که این ارقام حاکی از رشد یافته تحقق نقدینگی در سال گذشته است. نسبت به میانگین بلندمدت بهبود قابل توجهی داشته است.

حاجی زاده تصریح کرد: در حوزه کنترل و مدیریت نقدینگی، بانک مرکزی از مجموعه ابزارهای سیاست پولی استفاده کرد و برخلاف تصور رایج، این بانک تنها از طریق ابزار سیاست کنترل برخی از ترازنامه های بانک ها، نقدینگی را کنترل کرده است. اینطور نبود و تنها یکی از مهمترین ابزارهای سیاست گذاری بانک مرکزی در سال گذشته بود.

وی یادآور شد: علاوه بر کنترل برخی مانده های ابزار سپرده قانونی، بررسی بردارهای نرخ سود، کریدور نرخ سود سیاسی و نرخ سود، تنظیم روابط مالی دولت و بانک مرکزی، استفاده از حساب واحد خزانه، تنظیم نقدینگی. مورد نیاز بازار بین بانکی از طریق عملیات رپو و بازپرداخت معکوس با هدف تعدیل نرخ سود بازار بین بانکی در کریدور تعیین شده و همچنین استفاده از ابزارهای نوین سیاست پولی مانند گواهی سپرده و اوراق سپرده ویژه. قادر به دستیابی به نرخ رشد نقدینگی در محدوده هدف تعیین شده است.

لزوم نظارت بر کیفیت توزیع نقدینگی

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: از آنجایی که وضعیت سرمایه شبکه بانکی کشور به طور کلی با نسبت کفایت سرمایه استاندارد و بهینه فاصله دارد، بانک مرکزی آگاه است که سیاست کنترل نقدینگی ممکن است تاثیراتی بر تامین مالی شرکت ها داشته باشد و به نوعی با مشکل مواجه شود. از این رو استفاده از ابزارهای جدید برای تامین مالی سرمایه در گردش و پروژه های عمرانی و ایجاد شرکت های اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: اگر چه سیاست کنترل مقدار معینی از ترازنامه بانکی منجر به کنترل خلق پول بانکی می شود، اما این سیاست راه دومی نیز دارد که دسترسی بنگاه های اقتصادی به نقدینگی را محدود می کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: بنابراین بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی بانک ها طی 12 ماهه سال 1402 بالغ بر 5646 میلیارد تومان و از کل تسهیلات، مبلغ 4612 میلیارد تومان بوده است. معادل 81.7 درصد به کارآفرینان حقوقی و غیرحقوقی تعلق گرفت.

حاجی زاده ادامه داد: این در حالی است که نسبت تسهیلات پرداختی به صورت سرمایه در گردش در تمامی بخش های اقتصادی طی 12 ماهه سال 1402 بالغ بر 3 هزار و 524 هزار میلیارد تومان معادل 76.4 درصد از کل تسهیلات پرداختی به صاحبان مشاغل بوده است. از این میزان، بخشی از سازوکار پرداخت برای تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن بالغ بر یک هزار و 373 میلیارد تومان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: کنترل نقدینگی با محدودیت ترازنامه بانک ها انجام شد که سیاست موفقی محسوب می شود. بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی 23 درصد به اضافه مثبت و منفی 2 درصد را تا سال 1403 هدف گذاری کرده است، اما در خصوص کنترل نقدینگی ملاحظاتی وجود دارد.

این استاد علوم بانکی تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از نیازهای بخش تولیدی در کنار سایر مولفه های محیطی مانند فضای کسب و کار، ثبات مبادلاتی، مقررات مالی، مالیات و بیمه، بحث نیاز به تامین مالی و نقدینگی است. وضعیت اقتصاد ایران نباید کنترل نقدینگی را فراتر از حد نرمال و استاندارد افزایش دهد، زیرا اثرات رکودی بر اقتصاد دارد و از سوی دیگر دسترسی شرکت ها به منابع مالی را محدود می کند.

حاجی زاده در پایان تاکید کرد: نکته دوم این است که علاوه بر اهمیت کنترل مقدار معینی از نقدینگی، نظارت بر کیفیت توزیع نقدینگی نیز به همان اندازه اهمیت دارد، به این معنا که نباید تنها به نقدینگی و موجودی بانکی توجه کرد. ورق ها، اما از نقدینگی غفلت می کنند که چه چیزی ایجاد شده و چه نیازهایی را تامین کرده است؟ اگر به بازارهای غیرمولد رفته اید، قطعا نیاز به بررسی و نظارت بیشتر است. در شرایطی که کمبود تامین مالی و کنترل رشد نقدینگی داریم، باید اطمینان حاصل کنیم که تنها شرکت های بزرگی که روابط و نفوذ بیشتری در بانک ها دارند به نقدینگی دسترسی نداشته باشند، بلکه شرکت های کوچک و متوسط ​​به نقدینگی دسترسی نداشته باشند. توجه به

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=368698

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.