افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

جهان باید ایران را از دریچه میراث فرهنگی ببیند

  • کد خبر : 367708
جهان باید ایران را از دریچه میراث فرهنگی ببیند

به گزارش رکنا، سید رضا صالحی امیری در مراسم تجلیل و معارفه وزرای قدیم و جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که شب چهارشنبه بیست و هشتم شهریور ماه با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گفت: محمدرضا عارف. و در اتاق همایش های سازمان حج و زیارت گفت: وقتی میراث فرهنگی می […]

به گزارش رکنا، سید رضا صالحی امیری در مراسم تجلیل و معارفه وزرای قدیم و جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که شب چهارشنبه بیست و هشتم شهریور ماه با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گفت: محمدرضا عارف. و در اتاق همایش های سازمان حج و زیارت گفت: وقتی میراث فرهنگی می شویم اصولی فکر می کنیم و این مایه سربلندی مردم و ملت در سطح منطقه و جهان است. برای رسیدن به این سربلندی باید موانع را برداریم. باید کاری کنیم که از مهاجرت جوانان جلوگیری کنیم. ما باید طوری برنامه ریزی کنیم که مردم به فکر وطن خود باشند و باید طوری برنامه ریزی کنیم که جلوی این رفتار و مهاجرت را بگیریم. ظرفیت های زیادی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وجود دارد و می تواند احساس میهن دوستی را در بین جوانان ایجاد کند و از مهاجرت جلوگیری کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در ایران کرد، لر، بلوچ، عرب، فارس و ترک بختیاری همه یک قوم، یک خانواده و یک جامعه هستند. اقوام خانواده بزرگ ایران هستند. همه اقوام یک هویت دارند و آن هویت ایران است. بزرگترین جاذبه ما در دنیای امروز میراث ماست که هویت ماست. ما ملت بزرگی هستیم، تمدن بزرگی داریم، باید به دنیا نشان دهیم که ایران را از دریچه موشک نبینند. بلکه از دریچه میراث فرهنگی و تمدن به ایران نگاه کنید.

صالحی امیری افزود: گردشگری در کنار میراث فرهنگی ما که هویت و تمدن ماست، ضامن آرامش و امنیت و صنعتگری ضامن اشتغال و تولید ماست.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در برنامه هفتم توسعه تعهدات زیادی داریم. تا پایان برنامه هفتم باید به 15 میلیون گردشگر خارجی برسیم. ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا این امکان پذیر است؟ پاسخ من این است که با توجه به توانمندی هایی که در این وزارتخانه، در مردم و در جوانان می بینم، قطعاً می توانیم به این هدف برسیم.

عدم توجه به میراث فرهنگی عده ای را وسوسه می کند

معاون اول رئیس جمهور گفت: میراث فرهنگی نماد تمدن غنی ایران زمین و میراثی است در دست این نسل که باید با مرمت و مرمت به نسل آینده سپرده شود.

محمدرضا عارف در مراسم تکریم و معارفه وزرای قدیم و جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از زحمات و فعالیت‌های عزت الله ضرغامی در دوران وزارت قدردانی کرد و میراث فرهنگی را افتخار ملی و یکی از شاخص‌های برجسته فرهنگی کشور دانست. وی ادامه داد: میراث فرهنگی در ایران همواره در خارج از کشور مورد احترام بوده و این مرهون کار ارزنده کشورمان در این زمینه است.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کارهای انجام شده تاکنون در وزارت میراث فرهنگی ارزشمند است، تصریح کرد: پس از این باید آسیب شناسی ها و راهبردی عمیق در نظر گرفته شود چرا که همچنان در برخی موارد با چالش های اساسی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه تدوین راهبردها و سیاست های این بخش در ابتدای برنامه هفتم توسعه فرصتی است که باید از آن استفاده کرد، گفت: در دو حوزه صنایع دستی و گردشگری باید مدیریت دولتی کاهش یابد. اقدامات دولت باید تسهیل کننده و کمک کننده باشد و بار اصلی بر دوش بخش خصوصی باشد. امور باید بر اساس دو محور میراث فرهنگی و صنعتگری پیگیری و انجام شود. ما در حوزه گردشگری توانمندی های برجسته ای داریم، بر اساس تحلیل روشن دو دهه پیش، گردشگرانی که به ایران می آیند، گردشگران فرهنگی هستند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اگر به حوزه گردشگری توجه حداقلی داشته باشیم می توانیم سالانه 100 هزار فرصت اشتغال پایدار داشته باشیم که وظیفه مجلس کمتر از این رقم است.

وی گفت: ذهنیت ایران هراسی ایجاد کردند که این درست نیست. اگر دو روز در ایران بمانید و مهمان نوازی، امکانات و آرامش را ببینید، دلتان برای ایران تنگ خواهد شد و ذهنیتتان تغییر می کند.

عارف تصریح کرد: واقعیت این است که در حوزه زیرساختی مشکل جدی داریم، هیچ توقفی در جاده ها وجود ندارد. این نقاط در فاصله 50 کیلومتری دیده می شوند. پس آیا می خواهیم توریست بپذیریم؟ شروع کار دولت مصادف با شروع برنامه بود. این چیز خوبی است. تمرکز ما ایجاد اشتغال است. برای من سهم گردشگری و صنایع دستی در رشد دیپلماسی فرهنگی مهم است.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: یکی از اولویت های دیپلماسی در منطقه این است که شاید نتوانیم در خیلی جاها از این ابزار برای ارتباط با کشورها استفاده کنیم. اما صنعتگری یکی از افتخارات ایران است. بسیاری از کشورها حداقل قبل از انقلاب ایران را با صنایع دستی می شناختند.

وی افزود: آثار ثبت جهانی روند خوبی دارند، تا چهار سال آینده ده اثر دیگر باید اضافه شود. گزارش حفاری های غیرقانونی می گیریم، عدم توجه به میراث فرهنگی عده ای را وسوسه می کند که کنجکاوی را به معنای اقتصادی تبدیل کنند و بعد می دانیم چه می شود. بر اساس برنامه سالانه 950 اثر ملکی باید مرمت و مرمت شود.

وی خطاب به صالحی امیری گفت: در حوزه حاکمیتی تنها با کمک منابع دولتی نمی توان کار را پیش برد، باید از بخش خصوصی نیز کمک گرفت. انتظاری که بخش خصوصی از ما دارد این است که دولت مانع کار نشود، اگر جملات یا تبصره هایی مانع کار است باید اصلاح شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=367708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.