افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
1

ایران و ترکیه باید بر سرمایه گذاری مشترک تمرکز کنند

  • کد خبر : 367705
ایران و ترکیه باید بر سرمایه گذاری مشترک تمرکز کنند

به گزارش بازار، صمد حسن زاده رئیس خانه ایران با تاکید بر اینکه حجم روابط ایران و ترکیه نامناسب است و باید تقویت شود، افزود: سفارت های دو کشور باید تلاش و برنامه ریزی کنند تا سطح روابط با ایران افزایش یابد. تلاش اتاق های بازرگانی وی خاطرنشان کرد: با وجود فشارها و محدودیت‌های ناشی […]

به گزارش بازار، صمد حسن زاده رئیس خانه ایران با تاکید بر اینکه حجم روابط ایران و ترکیه نامناسب است و باید تقویت شود، افزود: سفارت های دو کشور باید تلاش و برنامه ریزی کنند تا سطح روابط با ایران افزایش یابد. تلاش اتاق های بازرگانی

وی خاطرنشان کرد: با وجود فشارها و محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، تلاش می‌کنیم در مسیر تقویت روابط در همه زمینه‌ها چه در داخل و چه در رابطه با کشورهایی مانند ترکیه باقی بمانیم. به ویژه در دولت چهاردهم که سعی شد با رویکرد برقراری روابط تجاری و اجتماعی با همه کشورها پیش برود.

حسن زاده با توجه به توانمندی های موجود در ایران و ترکیه تصریح کرد: با تکیه بر توانمندی هایی که در هر دو کشور وجود دارد، می توانیم با همکاری اقداماتی در جهت ارتقای رفاه مردم خود انجام دهیم. امروز سرمایه گذاران ترک به منطقه آذربایجان ایران به ویژه منطقه ارس آزاد آمده اند و از دولت ایران هستند. از سوی دیگر شرایط به گونه ای است که سرمایه گذاران ترکیه ای می توانند به صورت مشترک در اجرای پروژه های پتروشیمی، نفت و صنایع غذایی ایران مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه دولت ایران حمایت های لازم را از سرمایه گذاران خارجی تعریف کرده است، صنایع مس، فولاد، دارو و … را ارزیابی کرد. را برای این منظور مناسب دانست و گفت: در این راستا 10 پروژه بزرگ در حوزه های مختلف با همکاری دولت ایجاد شده است. سرمایه گذاران خارجی را برای اجرای آن در نظر بگیرید و از آنها استفاده کنید. در حال حاضر چندین کشور اروپایی تمایل خود را برای مشارکت در این پروژه ها اعلام کرده اند زیرا می دانند فشار تحریم ها در آینده نزدیک کاهش خواهد یافت.

رئیس اتاق ایران ترکیه با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می تواند وسیله ارتباطی مناسبی بین ایران و اروپا باشد و از سوی دیگر حضور هیئت های تجاری ترکیه در ایران را موثر می داند تا بازرگانان، صنعتگران و فعالان اقتصادی ترکیه می توانند از نزدیک با توانایی های ایران آشنا شوند.

حسن زاده از اعمال برخی تعرفه ها بر واردات تعدادی از محصولات ایرانی به ترکیه و این رفتار تبعیض آمیز انتقاد کرد و خواستار بازنگری در این سیاست شد.

مهمترین توان ایران نیروی انسانی است.

علیرضا گونایی، مدیرکل وزارت امور خارجه ایران و عراق، سطح روابط ایران و ترکیه را متفاوت از سایر کشورها ارزیابی کرد و گفت: نوع روابط ایران و ترکیه با روابط ترکیه با سایر کشورها متفاوت است. کشورها با این حال، سطح روابط به دلیل مسائل بیرونی از ایده آل فاصله زیادی دارد. امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید در ایران این فاصله کمتر شود.

وی تصریح کرد: ایران از نظر معادن و ذخایر زیرزمینی غنی است. اما مهمترین پتانسیل ایران نیروی انسانی آن است و در صورت رفع فشارهای خارجی بر این کشور شاهد جهش اقتصادی در ایران خواهیم بود. در حال حاضر 2.5 تا 3 میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه سفر می کنند و برخی برای سکونت در ترکیه خانه می خرند، اما حجم مبادلات تجاری دو کشور راضی کننده نیست.

گونایی تصریح کرد: باید برای دورانی که تحریم ها علیه ایران برداشته می شود آماده شویم. اما قبل از آن باید کریدورهای حمل و نقل را متنوع کنیم و مرزهای دو کشور را به دروازه ای برای تجارت تبدیل کنیم و از ظرفیت همسایگان نهایت استفاده را ببریم.

به گفته مدیرکل ایران و عراق وزارت امور خارجه ترکیه، همکاری موثر ایران و ترکیه نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت، البته نباید به روابط دو کشور تنها از منظر تجاری نگاه کرد. در این بین باید روی سرمایه گذاری مشترک تمرکز کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در صورت ایجاد شرایط قابل پیش بینی، سرمایه گذاران ترکیه ای وارد بازار ایران می شوند که باعث ایجاد اشتغال و به نفع هر دو طرف خواهد شد. متاسفانه سرمایه گذاران ترک در ایران با چالش هایی روبرو هستند و امیدواریم اتاق ایران به عنوان مهمترین بازیگر در فضای کسب و کار ایران نقش سازنده ای ایفا کند.

سفارتخانه ها وظیفه تسهیل روابط بین کشورها را بر عهده دارند

حجابی کرلانگیچ سفیر ترکیه در تهران نیز نقش سفارت را به عنوان تسهیل کننده روابط دو کشور عنوان کرد و گفت: چشم انداز این سفارت تقویت روابط تجاری به عنوان یکی از اولویت هاست و امیدواریم در این زمینه موفق باشیم.

بسترهایی برای حضور سرمایه گذاران ترک در ایران آماده شده است

یوسف نجفی مشاور ارشد رئیس جمهور خانه ایران با اشاره به روابط تاریخی ایران و ترکیه، سطح روابط دو کشور را دیرینه و بسیار مستحکم توصیف کرد.

وی با تاکید بر پایین بودن سطح روابط تجاری ایران و ترکیه گفت: رئیس جمهور ایران رویکرد مثبتی برای تقویت روابط با ترکیه دارد. از سوی دیگر می دانیم که سرمایه گذاری نیازمند امنیت و اقتصاد پایدار است و این شرایط در سایه مبانی شکل گرفته مهیا است. امضای یادداشت تفاهم بین اتاقی نیز می تواند در ایجاد سرمایه گذاری مفید باشد.

همکاری مشترک ایران و ترکیه در زمینه استارت آپ ها

مرتضی میری، عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه، ایجاد ارتباط با انجمن های این کشور را از اولویت های اتاق مختلط عنوان کرد و گفت: معتقدم امکان همکاری مشترک وجود دارد. بین دو کشور در زمینه شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها. از طرفی می توانیم از نمایشگاه های تخصصی برای افزایش سطح روابط خود استفاده کنیم.

این فعال اقتصادی اعمال تعرفه های تجاری را راهکاری برای توسعه و تداوم روابط دانست و اعمال آن را ضروری ارزیابی کرد.

در پایان این نشست درباره تفاهم نامه ای که قرار است در حاشیه کمیسیون مشترک ایران و ترکیه بین اتاق ایران و اتحادیه اتاق های ترکیه (TOBB) امضا شود، بحث و تبادل نظر شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=367705

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.