افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

کشاورزان باید استفاده از بذر مرغوب را در دستور کار خود قرار دهند

  • کد خبر : 367654
کشاورزان باید استفاده از بذر مرغوب را در دستور کار خود قرار دهند

به گزارش بازار، اکبر آهنگران با اشاره به سطوح مبارزه با عوامل مضر گندم گفت: در فصل زراعی جاری نسبت به سال های گذشته با تغییرات اقلیمی بزرگی مواجه هستیم که در نهایت منجر به تغییرات زیادی در سطح مبارزه گیاهی شد. بنابراین اگر کنترل کافی وجود نداشت، با افزایش جمعیت آفت و خسارت زیادی […]

به گزارش بازار، اکبر آهنگران با اشاره به سطوح مبارزه با عوامل مضر گندم گفت: در فصل زراعی جاری نسبت به سال های گذشته با تغییرات اقلیمی بزرگی مواجه هستیم که در نهایت منجر به تغییرات زیادی در سطح مبارزه گیاهی شد. بنابراین اگر کنترل کافی وجود نداشت، با افزایش جمعیت آفت و خسارت زیادی مواجه بودیم.

به گفته وی، با توجه به شروع بارندگی ها از اواخر بهمن ماه تا اردیبهشت، شرایط مساعدی برای شیوع و بروز بیماری ها ایجاد شد به همین دلیل سطح بیماری ها افزایش یافت.

مبارزه با علف های هرز گندم به 3 میلیون و 900 هزار هکتار رسید

مدیر کل دفتر پیشگیری و کنترل عوامل آسیب رسان سازمان گیاهپزشکی ادامه داد: طبق آمار امسال مبارزه با علف های هرز گندم در سطح 3 میلیون و 900 هزار هکتار انجام شد در حالی که آخرین طرح کشاورزی 3 میلیون و 300 هکتار بود. هزار هکتار نیز در زمینه آفات گندم به جز آفت سنا بیش از یک میلیون هکتار مبارزه انجام شد در حالی که در کمپین قبلی 490 هزار هکتار کنترل داشتیم.

وی با بیان اینکه در مزرعه ای حدود یک میلیون و 870 هزار هکتار با بیماری های گندم مبارزه شد، تصریح کرد: در سال گذشته مجموع بیماری ها 780 هزار هکتار بوده و با توجه به مساعد بودن شرایط جوی همواره رشد زیادی در مزرعه داشته ایم. از آفات، که اقدامات مناسبی از سوی همکاران برای حفاظت از گیاهان کشور انجام شد و خوشبختانه خسارتی از عوامل خسارت گیاهی وارد نشد که در نهایت عملکرد خرید به بیش از 11 میلیون و 900 هزار تن رسید.

آهنگران از آغاز کشت گندم در مناطق سردسیر خبر داد و گفت: توصیه ما در زمینه گندم استفاده از بذر استریل شده، گواهی شده و مرغوب برای کشت است و اگر کشاورزان از بذر برای خود مصرفی استفاده کنند، توصیه ما این است که . بذرها باید قبل از کاشت برای از بین بردن علف های هرز وجین شوند و پس از وجین همیشه لازم است بذرها را با قارچ مناسب ضدعفونی کرد.

وی ادامه داد: برای کنترل بیماری هایی مانند شته گندم در فصل رشد نمی توان اقداماتی انجام داد و تنها راه، ضدعفونی بذور سالم با قارچ کش است و موضوع بعدی مبارزه با علف های هرزی است که وارد مناطق معتدل و سرد می شود.

نیاز به مبارزه با آفات زودرس کلزا

مدیرکل دفتر پیشگیری و مبارزه با عوامل آسیب سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه زمان یکی از کلیدی ترین و مهم ترین موضوعات برای هر عامل خسارت زا است و زمان نیز در مورد علف های هرز مهم است، گفت: زمانی که علف های هرز در مزرعه رشد چندانی نداشته و به چهار برگی تبدیل می شوند، لازم است با توجه به توصیه متخصصان با علف های هرز مبارزه کرد و پس از انجام این زمان، کارایی مناسب مورد نظر کشاورز را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: بر این اساس باید به اطلاعیه های صادره از سوی همکاران در حوزه حفظ نباتات در استان ها توجه لازم شود و عوامل کنترلی و رزمی در زمان مناسب اجرایی شود.

آهنگران با بیان اینکه آفات زودرس در مزرعه کلزا اهمیت دارد، تصریح کرد: کنترل آن با ضد عفونی بذر آسان است، در مناطقی که آلودگی به تعدادی آفات زودرس وجود دارد، کشاورزان علاوه بر مبارزه با قارچ کش ها، بذرها را با حشره کش های مناسب نیز ضدعفونی کنند. که آفات فصل اول به محصول آسیبی نرسانند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و کنترل عوامل خسارت سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: با توجه به اینکه کنترل آفات زودرس مشکل است، ممکن است لازم باشد کشاورز چندین بار سمپاشی کند. در برخی استان ها مشاهده شده است و. راه حل کنترل در دستورالعمل حفظ نباتات ارائه شده است که در صورت توجه کشاورزان به راحتی قابل کنترل است تا کشاورزان به راحتی با رعایت دستورالعمل ها کنترل مناسب و موثری داشته باشند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=367654

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.