افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
1

بحران مهاجرت اصفهانی ها به شمال کشور؛ هزینه عدم احیای رودخانه حاصلخیز | نیمی از جهان منتظر فرماندار بعدی هستند

  • کد خبر : 366642
بحران مهاجرت اصفهانی ها به شمال کشور؛ هزینه عدم احیای رودخانه حاصلخیز | نیمی از جهان منتظر فرماندار بعدی هستند

بازارمجموعه استان ها; عاطفه علیان: در سال های اخیر مهاجرت به شمال ایران به ویژه از شهرهای بزرگ مرکزی مانند اصفهان به یکی از پدیده های رایج تبدیل شده است. اصفهانی ها سهم بسزایی در این مهاجرت داشته اند و حتی در برخی مناطق شمالی، گویش اصفهانی به گویش غالب تبدیل شده است. این روند […]

بازارمجموعه استان ها; عاطفه علیان: در سال های اخیر مهاجرت به شمال ایران به ویژه از شهرهای بزرگ مرکزی مانند اصفهان به یکی از پدیده های رایج تبدیل شده است. اصفهانی ها سهم بسزایی در این مهاجرت داشته اند و حتی در برخی مناطق شمالی، گویش اصفهانی به گویش غالب تبدیل شده است.

این روند که در دهه های اخیر به شدت تشدید شده است دلایل متعددی از جمله بحران های زیست محیطی مانند خشک شدن زاینده رود، فرونشست زمین و کاهش کیفیت زندگی در شهرهای مرکزی مانند اصفهان دارد.

خشکسالی زاینده رود و بحران آب اصفهان

زاینده رود که زمانی رگ حیات شهر اصفهان بود، طی دو دهه گذشته به دلیل خشکسالی های مکرر و مدیریت نامناسب منابع آبی تقریباً به طور کامل خشک شده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان آب و فاضلاب، از سال 1380 تا 1400 حجم آب جاری زاینده رود 80 درصد کاهش داشته است.

خشکسالی این رودخانه اثرات جدی اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی در اصفهان داشته است. بسیاری از کشاورزان شرق و جنوب اصفهان که وابسته به آب زاینده رود بودند، شغل خود را از دست دادند و مجبور به مهاجرت به شهرها و استان های دیگر شدند. این خشکسالی باعث افزایش فرونشست زمین در اصفهان نیز شده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط مرکز تحقیقات زمین شناسی، میزان فرونشست زمین در اصفهان به بیش از 17 سانتی متر در سال رسیده است که یکی از بالاترین نرخ ها در جهان است.

یک کارشناس اقتصادی در این خصوص به بازار می گوید: معضل فرونشست زمین به تدریج زیرساخت های شهری، ابنیه و حتی آثار تاریخی اصفهان را تهدید کرده و بسیاری از شهروندان را نگران آینده زندگی در این شهر کرده است، سایر سرمایه گذاران نیز حاضرند در این شهرستان سرمایه گذاری نمی کنند و اقتصاد استان در حوزه های مختلف کشاورزی، دامداری، گردشگری و میراث فرهنگی با بحران مواجه شده است.

زهرا بهاره آور می افزاید: این در حالی است که اصفهان همواره در تولید محصولات دامی و کشاورزی مقام اول را داشته و مشارکت استان در اقتصاد گردشگری همواره بالا بوده است چرا که این استان معمولا اولین مقصد گردشگران خارجی است. .

مهاجرت به شمال؛ از بحران های محیطی فرار کنید و به دنبال زندگی بهتر باشید

برترین ها: بر اساس آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران، طی دهه گذشته مهاجرت از استان های مرکزی و جنوبی ایران به استان های شمالی افزایش قابل توجهی داشته است. این در حالی است که استان اصفهان یکی از بالاترین نرخ های مهاجرت به شمال کشور را دارد.

بر اساس آخرین سرشماری در 10 سال گذشته بیش از 20 هزار خانوار اصفهانی به گیلان و مازندران مهاجرت کرده اند. دلیل اصلی این مهاجرت ها علاوه بر بحران اقتصادی و زیست محیطی در اصفهان، جستجوی کیفیت زندگی بهتر و هوای پاک در سواحل شمالی است.

آب و هوای معتدل و مرطوب شمال ایران در مقایسه با آب و هوای معتدل تا خشک، آلودگی هوا و شرایط اقتصادی امن‌تر اصفهان، یکی از دلایل جذاب مهاجرت از اصفهان است.

در بسیاری از محله های جدید که در رشت، انزلی و چمخاله ساخته شده است، اکثریت ساکنان اصفهانی هستند و حتی گویش اصفهانی زبان رایج این مناطق شده است. علاوه بر این، بسیاری از این محله ها، با توجه به تقاضای اهالی. مهاجران، به سبک معماری شهری اصفهان ساخته شده اند و به نوعی نواحی شهری محسوب می شوند.

بحرین به نام افزایش قیمت زمین و مسکن در شمال

با افزایش مهاجرت به شمال کشور، قیمت زمین و مسکن در این مناطق نیز افزایش قابل توجهی داشته است. بر اساس گزارش های رسمی، قیمت زمین در برخی مناطق ساحلی گیلان و مازندران در 10 سال گذشته بیش از 300 درصد افزایش یافته است. این رشد قیمت ها نشان دهنده افزایش تقاضا از سوی مهاجرانی است که به دنبال خرید ویلا یا آپارتمان مدرن هستند.

بحران مهاجرت اصفهانی ها به شمال کشور؛ هزینه عدم احیای رودخانه حاصلخیز | نیمی از جهان منتظر فرماندار بعدی هستند

زهرا روحانی که به تازگی به گیلان مهاجرت کرده است در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برای فرار از مشکلات زیست محیطی، ازدحام ناشی از مهاجرت از شهرهای دیگر کشور به اصفهان و خالی شدن نیمی از جهان از محلی به اینجا آمده ایم. جمعیت از طرف دیگر، در شمال هوا بسیار خوب است و ما زندگی اقتصادی بهتری در اینجا داریم، اما قیمت ها در اینجا نیز به سرعت در حال افزایش است.

کمبود زیرساخت؛ چالشی برای مهاجران و بومیان

این کارشناس اقتصادی از این حیث به بازار می گوید: با وجود اینکه شمال ایران به دلیل طبیعت زیبای خود به مقصدی جذاب برای مهاجران تبدیل شده است، اما زیرساخت های این مناطق برای پاسخگویی به رشد جمعیت و مهاجرت انبوه آماده نیست؛ چرا که در این مناطق به دلیل عدم توجه به رشد جمعیت و مهاجرت انبوه، زیرساخت های این مناطق آماده شده است. قطعی مکرر برق، کمبود آب آشامیدنی و شبکه های ضعیف حمل و نقل عمومی از جمله مشکلاتی است که هم مهاجران و هم بومیان با آن مواجه هستند.

بهرور می افزاید: یکی از چالش های مهم در این زمینه نبود پرواز مستقیم از شهرهای بزرگ مانند اصفهان به شهرهای شمالی است. این موضوع به ویژه برای مهاجرانی که خواهان دسترسی سریع به اصفهان یا تهران هستند، مشکل بزرگی محسوب می شود. نبود پرواز مستقیم از اصفهان به رشت باعث شده بسیاری از مسافران ساعاتی را در ترافیک سپری کنند.

چالش های آینده مهاجرت اصفهانی ها به شمال

وی ادامه می دهد: از یک سو با توجه به اینکه اصفهان یکی از قطب های مهم گردشگری و اقتصادی کشور است، این کمبود در حوزه حمل و نقل هوایی به شدت احساس می شود.

بهرور: مهاجرت گسترده مردم اصفهان به شمال علاوه بر اثرات اقتصادی و اجتماعی بر هر دو منطقه، مشکلات جدیدی را به دلیل ضعف زیرساخت ها و بحران های زیست محیطی به همراه داشته است.

بهرور تاکید می کند: مهاجرت گسترده اصفهانی ها به سمت شمال علاوه بر اثرات اقتصادی و اجتماعی بر هر دو منطقه، مشکلات جدیدی را به دلیل ضعف زیرساخت ها و بحران های زیست محیطی به همراه داشته است، زیرا اگرچه اقلیم شمال و کیفیت بهتر زندگی در این مناطق است. جاذبه های زیادی دارد، اما بدون سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل، مسکن و خدمات شهری، این مناطق نمی توانند این حجم از مهاجرت را بپذیرند.

این روزها موضوع انتخاب استاندار اصفهان بسیار چالش برانگیز شده است چرا که گمانه زنی ها درباره استانداری وجود دارد که در زمان تصدی این سمت در اصفهان در دولت دوازدهم تنها در حوزه احیای زاینده عمل نکرده است. رود و مشکلات مربوط به آن به ویژه حل بحران اشتغال در اصفهان، مهاجرت، احیای صنایع و تعامل با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان کمکی به حل مشکلات این حوزه نکرده است، اما تاکید کرد. رسانه ها بدون اجازه خود اجازه انتشار مطالب مرتبط با مهمترین معضل اصفهان یعنی خشکسالی زاینده رود را ندارند. و اکثر کارشناسان نیز عملکرد آن را در استان بزرگی مانند اصفهان بسیار ضعیف دانسته اند.

در همین رابطه علی ایرانپور رئیس نهمین دوره مجلس نمایندگان اصفهان و کارشناس محیط زیست به بازار می گوید: بسیاری از مشکلات کنونی اصفهان به ویژه در حوزه اقتصادی ناشی از زاینده است. خشکسالی رود اما متاسفانه به استثنای دولت سیزدهم اقدامات قابل توجهی انجام نشده است. هیچ کدام از استانداران اصفهان را در این زمینه شاهد نبوده ایم.

بحران مهاجرت اصفهانی ها به شمال کشور؛ هزینه عدم احیای رودخانه حاصلخیز | نیمی از جهان منتظر فرماندار بعدی هستند

وی ادامه می دهد: طبیعی است که پروژه های آبرسانی در یک یا دو سال آنلاین نمی شوند، اما یک پروسه چند ساله از برنامه ریزی مطالعاتی تا اجرا و بهره برداری زمان می برد و در این زمان لازم است که مدیر اداره کل امور اجرایی استان پایگری تصمیم گرفت که در همین حال در مصوبات 13 گانه شورای عالی آب مصوب شد که بارگیری جدیدی در حوضه زاینده رود انجام نشود اما بی کفایتی استاندار در آن زمان باعث شد تا بارگیری مجدد در حوضه آبریز زاینده رود انجام نشود. طرح بن بروج حتی در شرایطی که شورای عالی آب که مسئولیت مستقیم در سراسر کشور دارد و اختیارات آن بر وزارت نیرو برتری دارد.

ایرانپور با اشاره به موانع اجرای طرح های مختلف قانونی برای احیای زینده رود گفت: اکنون با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در دو پروژه انتقال آب از دریای عمان و پروژه شهید رئیسی پروژه باقی مانده)، احیای زینده رود چندان دور نیست. با این کار بسیاری از مشکلات استان از جمله فرونشست، مهاجرت و مشکلات اقتصادی استان حل خواهد شد.

ایرانپور: امیدواریم امید اصفهانی ها پس از گذشت دو دهه از احیای این رودخانه در فلات مرکزی محقق شود چرا که اصفهان بر اساس وجود زاینده رود و بدون آن مانند همه کارشناسان شکل گرفته است. اعتراف کردن . ، با توجه به پیامدهای خشکسالی، حتی یک دهه بدون آن خالی خواهد بود. هیچ فاصله ای بین اتاق و تخریب وجود ندارد.

وی گفت: اصفهان منابع آبی خوبی دارد که می تواند از آنها استفاده کند، به این ترتیب هزینه کمتری برای اجرای پروژه ها می شود و زمان اجرا کوتاه می شود، اما این موضوع نیازمند استانداری ویژه و واقعا دلسوز است که پیگیر اجرای این ها باشد. پروژه ها و با شکست مواجه شود.

یک کارشناس حوزه آب و محیط زیست تصریح کرد: امیدواریم امید مردم اصفهان پس از گذشت دو دهه از احیای این رودخانه در فلات مرکزی محقق شود چرا که اصفهان بر اساس وجود این رودخانه شکل گرفته است. زاینده رود. و بدون آن، همانطور که همه کارشناسان اذعان دارند، با توجه به پیامدهای خشکسالی از جمله فرونشست، آلودگی و مشکلات اقتصادی، حتی یک دهه با کاهش جمعیت و نابودی فاصله زیادی ندارد.

حل مشکلات زیست‌محیطی اصفهان از جمله احیای زاینده‌رود و کاهش فرونشست زمین به همراه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شمال به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل هوایی می‌تواند تا حدودی در مهاجرت‌ها تعادل ایجاد کند و فشار بیش از حد بر زیرساخت‌های شمال را کاهش دهد. تنها با یک چشم انداز بلند مدت و برنامه ریزی دقیق می توان به آینده ای امیدوار بود که در آن مهاجرت های اجباری ناشی از بحران های زیست محیطی کاهش یابد و زندگی در هر دو منطقه بهبود یابد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=366642

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.