افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
1

آریتمی؛ یک چالش جهانی

  • کد خبر : 366403
آریتمی؛ یک چالش جهانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آریتمی یا ضربان نامنظم قلب وضعیتی است که در آن ضربان قلب به طور غیر طبیعی سریع، کند یا نامنظم می شود. به طور معمول، ضربان قلب توسط سیگنال های الکتریکی تولید شده در قلب تنظیم می شود. هر گونه تغییر در این سیگنال ها می تواند باعث آریتمی شود. […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آریتمی یا ضربان نامنظم قلب وضعیتی است که در آن ضربان قلب به طور غیر طبیعی سریع، کند یا نامنظم می شود. به طور معمول، ضربان قلب توسط سیگنال های الکتریکی تولید شده در قلب تنظیم می شود. هر گونه تغییر در این سیگنال ها می تواند باعث آریتمی شود.

آریتمی می تواند خفیف و بی ضرر باشد، اما در برخی موارد می تواند خطرناک شود و منجر به بیماری های جدی تری شود. مهم ترین خطرات مرتبط با آریتمی شامل حمله قلبی، سکته مغزی و ایست قلبی ناگهانی است.

طبق برآوردها سازمان بهداشت جهانی حدود 1 تا 2 درصد از جمعیت جهان با انواع مختلف آریتمی قلبی مواجه هستند. در برخی از کشورهای پیشرفته این مشکل بیشتر دیده می شود و در کشورهای در حال توسعه به دلیل کمبود امکانات پزشکی ممکن است به درستی تشخیص داده نشود.

بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا نارسایی قلبی، اختلالات الکتریکی قلب، فشار خون بالا و یا دیابت عوامل ژنتیکی و ارثی، استرس، مصرف بیش از حد کافئین یا الکل و مصرف برخی داروها؛ علاوه بر این، اختلالات هورمونی مانند پرکاری تیروئید از جمله دلایلی است که می تواند باعث آریتمی قلبی شود.

تحقیقات نشان داده است که انواع خاصی از آریتمی‌ها، مانند فیبریلاسیون دهلیزی، در مردان شایع‌تر است، اما زنان نیز در برخی موارد با خطر بیشتری برای ابتلا به آریتمی‌های دیگر مواجه هستند. به طور کلی می توان گفت که مردان بیشتر از زنان از ضربان نامنظم قلب رنج می برند.

آریتمی قلبی معمولاً در سنین بالاتر رخ می دهد، اما می تواند تا سن 40 سالگی شروع شود. با این حال، برخی از افراد ممکن است در سنین پایین‌تر به دلایل ژنتیکی یا بیماری‌های قلبی خاص دچار این مشکل شوند.

منطقه جغرافیایی ممکن است بر بروز آریتمی تأثیر بگذارد. در کشورهایی با سطوح بالای آلودگی هوا، استرس محیطی یا دسترسی محدود به مراقبت های پزشکی، شیوع آریتمی بیشتر مشاهده می شود. علاوه بر این، در مناطقی که مصرف غذاهای فرآوری شده و چربی های اشباع شده زیاد است، خطر ابتلا به آریتمی افزایش می یابد.

در ایران به دلیل شیوع روزافزون بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا و سبک زندگی ناسالم، آریتمی های قلبی در حال افزایش است. بر اساس گزارش وزارت بهداشت، بین 1 تا 2 درصد از جمعیت ایران از نوعی آریتمی رنج می برند. این مشکل در شهرهای بزرگ که استرس و آلودگی هوا بیشتر است بیشتر دیده می شود.

برای جلوگیری از آریتمی قلبی، پیروی از یک سبک زندگی سالم بسیار مهم است. کاهش مصرف کافئین، ترک سیگار و نوشیدن الکل، مدیریت استرس و ورزش منظم از جمله راه های موثر برای کاهش خطر آریتمی است. علاوه بر این، افراد با سابقه بیماری قلبی یا افرادی که در معرض خطر هستند باید به طور دوره ای توسط پزشک معاینه شوند و در صورت لزوم از داروهای تنظیم کننده ضربان قلب استفاده کنند.

سازمان و انجمن بهداشت جهانی قلب ایالات متحده بارها در مورد شیوع فزاینده آریتمی و خطرات آن هشدار داده است. این سازمان ها توصیه می کنند که افراد به علائم اولیه مانند تپش قلب، سرگیجه، خستگی مفرط و درد قفسه سینه توجه کنند و در صورت بروز این علائم به پزشک مراجعه کنند.

آریتمی قلبی یکی از مشکلات شایع قلبی است که می تواند عواقب جدی بر سلامت فرد داشته باشد. شناخت علل و علائم این مشکل و اتخاذ یک سبک زندگی سالم می تواند به پیشگیری و کنترل آن کمک کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=366403

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.