افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

آشنایی با 15 ماده غذایی که حتی بعد از تاریخ انقضا قابل مصرف هستند!

  • کد خبر : 366292
آشنایی با 15 ماده غذایی که حتی بعد از تاریخ انقضا قابل مصرف هستند!

آیا به تاریخ انقضای مواد غذایی حساس هستید؟ تو تنها نیستی! بسیاری از افراد به تاریخ انقضای محصولات غذایی حساس هستند. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم تاریخ انقضایی که روی محصولات درج شده است در واقع بازه زمانی است که کیفیت و تازگی محصول در بالاترین حد ممکن قرار دارد. با این حال، برخی از […]

آیا به تاریخ انقضای مواد غذایی حساس هستید؟ تو تنها نیستی! بسیاری از افراد به تاریخ انقضای محصولات غذایی حساس هستند. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم تاریخ انقضایی که روی محصولات درج شده است در واقع بازه زمانی است که کیفیت و تازگی محصول در بالاترین حد ممکن قرار دارد. با این حال، برخی از این تاریخ ها گاهی اوقات می توانند گمراه کننده باشند. بسیاری از غذاها حتی پس از تاریخ انقضای ذکر شده تازه و قابل استفاده می مانند.

حال اگر شما هم از همان افرادی هستید که به تاریخ انقضای محصولات حساس هستید، بد نیست بدانید حتی بعد از تاریخ انقضا چه غذاهایی را می توان مصرف کرد. با دانستن این موضوع، می توانید از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری کنید و هزینه های خود را در حین انجام کاری اخلاقی کاهش دهید. شما همچنین می توانید به حفظ محیط زیست کمک کنید. در این مقاله چگونه با ما همراه باشید.

1. نشاسته ذرت

اولین محصول خوراکی که در این لیست به شما ارائه می کنیم نشاسته ذرت است. تا زمانی که نشاسته ذرت را در مکان مناسب و در شرایط مناسب نگهداری کنید، هرگز خراب نمی شود. برای نگهداری نشاسته حتی پس از اتمام تاریخ انقضا، باید به دستورالعمل نگهداری در پشت بسته توجه کنید. بهترین روش نگهداری این غذا این است که آن را در ظرف در بسته و دور از حرارت و نور قرار دهید.

2. برنج سفید

مانند نشاسته، برنج را می توان در شرایط مناسب حتی پس از تاریخ انقضا مصرف کرد. تحقیقات نشان می دهد که اگر برنج در دمای زیر 5 اسمارتک نیوز سانتیگراد نگهداری شود بین 25 تا 30 سال ماندگاری دارد. در دمای اتاق، برنج را می توان حدود 10 سال بدون مشکل نگهداری کرد.

یک شرط مهم برای نگهداری برنج این است که باید در ظرفی بدون اکسیژن نگهداری شود. پس از خارج کردن برنج از ظرف وکیوم، باید ظرف 2 سال آن را مصرف کنیم. در نهایت، به یاد داشته باشید که برنج قهوه ای در این حالت فقط 6 ماه دوام می آورد. زیرا روغن لایه بیرونی به مرور زمان خراب می شود.

3. عصاره وانیل خالص

اگر عصاره وانیلی که استفاده می کنید واقعا خالص باشد، هرگز بد نمی شود. دلیل آن این است که این عصاره حاوی بیش از 40 درصد الکل است و این مقدار به عنوان یک نگهدارنده عمل خواهد کرد. اگرچه وانیل غیر خالص و اسانس وانیل نیز مقادیری الکل در ترکیب خود دارند، اما چون مواد شیمیایی دیگری در ترکیب آنها وجود دارد، ممکن است خیلی سریعتر از وانیل خالص فاسد شده و غیرقابل استفاده شوند.

4. محصولات غذایی کنسرو شده

به طور کلی، اکثر محصولات غذایی کنسرو شده دارای تاریخ انقضا بسیار طولانی هستند. بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه، اکثر کنسروها حتی پس از گذشت 24 ماه از تاریخ انقضا قابل مصرف هستند. البته باید در نظر داشته باشید که قبل از استفاده باید آنها را به مدت 20 دقیقه بجوشانید. این نکته به ویژه برای ماهی تن اهمیت دارد.

5. ماکارونی و ماکارونی خشک

برخلاف ماکارونی تازه، ماکارونی خشک را می توان برای مدت طولانی استفاده کرد. حتی پس از تاریخ انقضا چاپ شده روی بسته. به گفته محققان، ماکارونی خشک شده را می توان تا 12 ماه پس از تاریخ انقضا استفاده کرد. ما این موضوع را مدیون فرآیند ویژه تولید ماکارونی هستیم. در ضمن باید در نظر داشته باشید که ظرف ماکارونی باید در محیط خشک و خنک و دور از نور خورشید نگهداری شود.

6. سرکه

سرکه را نیز می توان از دیگر مواد غذایی نام برد که پس از تاریخ انقضا فاسد نمی شوند. سرکه هرگز خراب نمی شود و تاریخ انقضا ندارد. این غذا را تا زمانی که بخواهید می توانید نگهداری کنید. با گذشت زمان، سرکه ممکن است کمی کدر شود یا رسوب جمع کند. این رسوب یک ماده لزج و باکتریایی به نام “مادر سرکه” است. با صاف کردن سرکه می توان دوباره از آن استفاده کرد.

7. عزیزم

عسل نیز یکی از خوراکی های محبوبی است که در خانه اکثر ایرانی ها یافت می شود و البته هیچ وقت بد نمی شود. چگونه عسل را نگهداری کنیم؟ شرط بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که عسل همیشه در ظرف دربسته و به دور از رطوبت نگهداری شود. میزان آب موجود در ترکیب عسل کمتر از 20 درصد است و PH آن نیز از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. تنها عاملی که می تواند عسل را فاسد کند رطوبت است.

8. انواع سس تند.

مواد تشکیل دهنده سرکه و سس های تند معمولا بسیار شبیه به هم هستند. به همین دلیل می توان گفت که سس تند مانند سرکه تقریبا هیچ وقت بد نمی شود. البته کارشناسان توصیه می کنند از سس های تند تا 1 سال پس از تاریخ انقضا استفاده شود. پس از این مدت استفاده از آن توصیه نمی شود.

9. شکر و شکر

شکر و شکر از دیگر غذاهایی هستند که بعد از تاریخ انقضا فاسد نمی شوند. تقریباً می توان گفت که شکر همیشه سالم است و دقیقاً به همین دلیل است که از آن برای نگهداری طولانی مدت مربا و میوه های شیرین استفاده می شود. شکر فقط زمانی خراب می شود که با رطوبت یا مواد دیگر تماس پیدا کند. در این حالت گلوله می شود و در نهایت تبدیل به یک تکه سنگ می شود. برای نگهداری شکر به مدت طولانی بدون فاسد شدن باید آن را در ظروف در بسته و بدون هوا قرار داد.

10. نمک

نمک، مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر مانند عسل، هرگز بد نمی شود. البته به شرطی که نمک کاملا خالص باشد و هیچ افزودنی دیگری مانند ید نداشته باشد. از زمان های قدیم، نمک مهم ترین نگهدارنده مواد غذایی بوده است. زیرا خواص آن از رشد باکتری ها در غذا جلوگیری می کند.

11. شربت افرا و سایر شربت های غلیظ

این محصول خوراکی شاید در ایران زیاد رایج نباشد اما در کشورهای خارجی رایج است. می توانیم شربت های غلیظ خانگی خود را نمونه ای مشابه این شربت در نظر بگیریم. میزان شکر این شربت بسیار زیاد است. همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردیم، شکر یک نگهدارنده طبیعی است که می تواند از رشد باکتری ها و کپک ها در غذا جلوگیری کند.

این شربت ها علاوه بر شکر فراوانی که دارند، فرآیند تهیه آن از طریق افزایش ماندگاری آن ها نیز کمک می کند. با جوشاندن طولانی مدت شربت، رطوبت و آب موجود در مواد آن تا حد امکان تبخیر شده و محیط نامناسبی برای رشد میکروارگانیسم ها ایجاد می کند. با گذشت زمان، شربت ها می توانند قندی شوند یا رسوب کنند. در این صورت چگونه می توانیم دوباره از شربت استفاده کنیم؟ کافی است شربت را دوباره بجوشانید و صاف کنید.

12. لوبیا خشک

از دیگر غذاهایی که حتی پس از اتمام تاریخ مصرف قابل استفاده است می توان به حبوبات خشک اشاره کرد. دلیل اصلی ماندگاری این دسته از محصولات خوراکی در مراحل تهیه آن است. در این فرآیند تقریباً تمام آب موجود در دانه ها خشک شده و آنها را در فازی به نام «رکود» قرار می دهد.

بدون آب، باکتری ها، کپک ها و سایر میکروارگانیسم ها توانایی رشد خود را از دست خواهند داد. این به آنها اجازه می دهد تا برای مدت طولانی ذخیره شوند. در نهایت عدم وجود چربی در ترکیب حبوبات نیز می تواند ماندگاری آنها را برای مصرف افزایش دهد.

13. شیرخشک یا شیرخشک

یکی دیگر از مواد غذایی که پس از اتمام تاریخ مصرف می توان از آن استفاده کرد، شیرخشک است. اگر این ماده غذایی را به روش درست و در جای مناسب نگهداری کنید، می توانید برای مدت طولانی از آن استفاده کنید. مانند غذاهای قبلی که در این لیست نام بردیم، رطوبت شیرخشک نیز بسیار کم است و به همین دلیل باکتری ها نمی توانند در آن رشد کنند.

در حین تولید این محصول فرآیندی به نام آبگیری وجود دارد که تقریباً تمام آب ترکیبات شیر ​​را خشک کرده و به پودر تبدیل می کند. پس از تکمیل این فرآیند، محتوای آب در شیر تنها 3 تا 4 درصد می شود. وقتی رطوبت غذا بسیار کم باشد، میکروب ها در آن زنده نمی مانند.

14. شربت ذرت

شربت ذرت نیز مانند نشاسته ذرت پس از تاریخ انقضا قابل مصرف است. گلوکز و فروکتوز از ترکیبات قندی بسیار مهم در ترکیبات این شربت هستند و تقریباً غلظت بالایی دارند. همانطور که در قسمت های قبلی اشاره کردیم، مواد قندی می توانند به عنوان نگهدارنده عمل کرده و ماندگاری غذاها را افزایش دهند. فروکتوز و گلوکز موجود در شربت ذرت می تواند از رشد باکتری ها و کپک ها جلوگیری کند و این بدان معنی است که شربت ذرت می تواند ماندگاری بیشتری داشته باشد.

15. انواع قهوه های فوری

آیا می دانستید که قهوه فوری ماندگاری طولانی دارد؟ فرآیند تولید قهوه فوری بدین صورت است که ابتدا قهوه معمولی تهیه می شود، سپس این قهوه خشک شده و سپس دانه یا پودر قهوه فوری تولید می شود. (فرآیندی بسیار شبیه به تولید شیرخشک) در پایان این فرآیند، میزان آب موجود در ترکیبات قهوه فوری تنها 5-3 درصد خواهد بود.

همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردیم، خشک کردن غذا می تواند به افزایش ماندگاری و ماندگاری آن کمک کند. باکتری ها، کپک ها و سایر میکروارگانیسم هایی که باعث فساد غذا می شوند نمی توانند رشد کنند و بمیرند. به همین دلیل است که می توان قهوه فوری را حتی پس از اتمام تاریخ مصرف بدون نگرانی استفاده کرد.

نگران تاریخ انقضای محصولات غذایی نباشید.

بسیاری از مردم همیشه نگران تاریخ انقضای مواد غذایی هستند و دیگر قابل استفاده نیست! با توجه به این نگرانی باید گفت تاریخ درج شده روی بسیاری از غذاها در واقع تاریخی برای نشان دادن بهترین زمان مصرف آنهاست. به این ترتیب بعضی از انواع غذاها بعد از تاریخ انقضا لزوماً خراب نمی شوند.

در این مقاله از برخی مواد غذایی که حتی پس از اتمام تاریخ مصرف نیز می توان بدون نگرانی مصرف کرد، به شما گفته ایم. عسل، شکر، نمک و همچنین غذاهای خشک و کنسرو شده معمولا ماندگاری بسیار طولانی دارند. چه غذاهای دیگری را می شناسید که بعد از تاریخ انقضا سالم می مانند؟ تجربیات ارزشمند خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.


فروشگاه اسمارتک نیوز بود؟ مجموعه سلامت و زیبایی.

راه حل هایی برای زیبا و سالم ماندن


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=366292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.