افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

عوامل مسخ شخصیت صنعت خودرو ایران; خودروساز هیچ انگیزه ای برای نوآوری ندارد

  • کد خبر : 363187
عوامل مسخ شخصیت صنعت خودرو ایران; خودروساز هیچ انگیزه ای برای نوآوری ندارد

به گزارش بازار، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به تحلیل آسیب شناسی ساختار نظارتی صنعت خودرو می پردازد. در این گزارش تاکید شده است که وضعیت فعلی صنعت خودروسازی کشور که در وضعیت نامناسبی قرار دارد، نتیجه ساختار حاکمیتی دولت در این صنعت و همچنین سیاست های اتخاذ شده از سوی نهادهای متولی است. […]

به گزارش بازار، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به تحلیل آسیب شناسی ساختار نظارتی صنعت خودرو می پردازد. در این گزارش تاکید شده است که وضعیت فعلی صنعت خودروسازی کشور که در وضعیت نامناسبی قرار دارد، نتیجه ساختار حاکمیتی دولت در این صنعت و همچنین سیاست های اتخاذ شده از سوی نهادهای متولی است. بنابراین هرگونه اقدامی برای بهبود و تحول خودرو قبل از تعیین هدف مشخص و در نتیجه بازسازی سیستم نظارتی و تغییر سیاست‌ها موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور از نظر کمی و کیفی شرایط مناسبی ندارد و چندین دهه از تکنولوژی روز دنیا عقب مانده است. این صنعت طی چند سال اخیر نه به نفع خود و نه برای مردم بوده است. بنابراین در حال حاضر زیان انباشته صنعت خودروسازی کشور به مرز 250 همات رسیده و بسیاری از محصولات با زیان در بازار به فروش می رسند.

این صنعت از مشکلات ساختاری رنج می برد و همین مشکلات باعث شده خودروسازی کشورمان پذیرای فناوری های روز نباشد و همچنین عقب ماندن از سایر رقبا در عرصه بین المللی و نقش آفرینی در زنجیره های ارزشی جهانی و منطقه ای نارضایتی را به همراه داشته است در کشور

مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید می‌کند که ماهیت سیاسی و اقتصادی شرکت‌های خودروسازی باعث شده است که معماری نظام نظارتی و سیاست‌های صنعتی حاکم بر این صنعت یکی از مهم‌ترین موضوعات تاریخی و ریشه‌دار این صنعت تلقی شود. نقش مهمی نقش در شکل گیری سیستم مسائل صنعت خودرو.

نظام نظارتی صنعت خودرو از ابعاد و لایه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مورد تحلیل قرار گرفته است. ابتدا باید تعریف خاصی از مقررات ارائه شود.

در رابطه با مفهوم مقررات، این گزارش تاکید می کند که مقررات به معنای اعمال قوانین و مقررات توسط دولت و تعیین ضمانت اجرایی برای این قوانین است. یا این کلمه به معنای نوعی حکمرانی برای نظارت و هدایت بازار توسط سازمان های دولتی است. بنابراین، به گفته کارشناسان معاونت پژوهشی مجلس، حکمرانی در این بخش دچار سوءتفاهم شده است.

نشانه های این حکومت بد چیست؟ در این مورد در گزارش مذکور هویت صنعت خودرو به دلیل تغییر سیاست های کلان دولت همواره در حال تغییر بوده و هرگز نتوانسته به یک هویت و چشم انداز واحد برای یک دوره بلندمدت دست یابد. این جمله به این معنا نیست که روند توسعه صنعت خودرو مستقل از سیاست های کلان دولت و حاکمیت تعیین شود، بلکه باید بر اساس دکترین جمهوری اسلامی برای مواجهه با جهان و تعریف هویت ایرانی باشد با توجه به موقعیت اقتصاد ایران در منطقه و جهان، می توان هویت و آینده روشنی را برای این صنعت ترسیم کرد که بر اساس آن می توان برای توسعه این صنعت برنامه ریزی و سیاست گذاری کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: لازمه وجود یک نظام نظارتی کارآمد در صنعت خودرو، وجود چشم انداز مشترکی است که بر اساس آن الگوی توسعه صنعت خودرو و تمامی ابزارها تدوین شود. در این راستا بسیج شدند. البته دخالت نهادهای مختلف در این زمینه باعث توزیع نامتعادل و ناهماهنگ قدرت تصمیم گیری در نظام نظارتی صنعت خودرو شده است و این توزیع بین نهادهایی با ساختارهای منافع گاها متناقض رخ داده است. از این رو سیستم اداری کشور امکان پیشبرد برنامه واحد برای توسعه صنعت خودرو را رد کرده و هر یک از نهادهای مختلف در مسیری متفاوت سیاست گذاری می کنند.

در ادامه این گزارش تاکید می شود که این موضوع در صورت نبود برنامه آینده در صنعت خودرو، وضعیت بحرانی این صنعت را به همراه داشته است. اما با توجه به ساختار سهام این شرکت ها، مدیریت دولتی یکی از مشکلات نظارتی در این صنعت تلقی شده است و بازوی پژوهشی مجلس در این خصوص اعلام کرده است که علاوه بر موارد مذکور، ساختار سهامداری شرکت های ایرانی خودرو و سایپا به گونه ای هستند که علیرغم واگذاری اکثریت سهام به دولت، مدیریت شرکت ها کاملاً در اختیار دولت است. در نتیجه، دولت یا هر نهادی که از امکان مذاکره با دولت یا بخش‌های مرتبط با صنعت خودرو بهره می‌برد، می‌تواند مستقیماً و بلافاصله در این شرکت‌ها دخالت کند. این مشکل باعث شده است که اولاً شرکت های خودروسازی و مدیران آنها بر اساس منافع اجزای مختلف دولت و حاکمیت تصمیم گیری کنند و لزوماً به منافع شرکت توجه نکنند، ثانیاً با تغییرات کلی و تغییرات جزئی در دولت ها (تغییر رئیس جمهور، وزیر و …) و حتی تغییرات در سایر نهادها، صنعت خودرو دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد. بنابراین از نظر ساختاری امکان سرمایه گذاری بلندمدت به ویژه در حوزه های فناوری – که به دلیل بازدهی دیرهنگام و طولانی مدت، امنیت سرمایه گذاری بالایی را می طلبد – در این صنعت از بین رفته و شرکت ها درگیر روال های زیادی شده اند. ثالثاً از آنجایی که دولت ظاهراً سهام خود را واگذار کرده است، نسبت به زمانی که رسماً سهامدار خودروسازان بود، مسئولیت کمتری از خود نشان می دهد.

در بخشی دیگر از گزارش بازوی پژوهشی مجلس، کارایی و اثرات اقتصادی ابزارهای نظارتی بر نوع تصمیم‌گیری اقتصادی شرکت‌ها بررسی شده است. آنچه مشخص است این است که دولت ابزارهای متعددی برای دیکته کردن مقررات در اختیار دارد. برای اتخاذ سیاست صنعتی مناسب برای توسعه صنعت خودرو، دولت باید با استفاده از ابزارهای نظارتی کارآمد و هماهنگ زمینه را برای توسعه صنعت خودرو هموار کند. اما این ابزارهای نظارتی چیست؟

ابزارهای نظارتی مورد استفاده، تعرفه واردات خودرو و قطعات یدکی، مکانیسم قیمت گذاری و تعیین مدل عرضه، استانداردهای اجباری، مشوق های مالی و مالیاتی از جمله ابزارهای ذکر شده است. اگرچه هر یک از این ابزارها به تنهایی هدف خاصی را دنبال می کنند، اما جامعه آنها در کل از نظر اقتصادی خودروسازان را تشویق کرده است که به سمت طراحی های جدید حرکت نکنند، پلتفرم های به روز طراحی و تولید نکنند، تولید داخلی را افزایش ندهند، کیفیت و کیفیت را افزایش ندهند. ایمنی است

سپس بیان می شود که حمایت از صنعت خودرو باید هوشمندانه باشد. هدف از پشتیبانی هوشمند برای رفع موانعی است که توسعه فناوری را تحریک می کند. در مقابل، موانعی که منجر به از دست دادن انگیزه برای نوآوری می شوند باید اصلاح شوند. به عنوان مثال، تنها حمایت عمده دولت ایران از صنعت خودروسازی داخلی، تعرفه های بالای واردات است. این حمایت بدون اتخاذ سیاست رقابت داخلی منجر به از بین رفتن انگیزه توسعه محصولات و نوآوری به روز می شود. از سوی دیگر، دولت می تواند از راه هایی حمایت کند که نوآوری و توسعه فناوری را تحریک کند. مثالی نیز در این زمینه بیان شده است: دولت می تواند درصدی از هزینه های تحقیق و توسعه خودروسازان را تقبل کند یا اعطای تسهیلات ارزان قیمت را منوط به توسعه فناوری پیشرانه کند. در نهایت، حمایت از صنایع باید به موقع باشد و دولت باید دائماً به فعالان فعال در آن صنعت در مورد چشم انداز کاهش حمایت ها هشدار دهد. بنابراین هدف از حمایت دولت، رقابتی شدن محصولات و توسعه فناوری در صنایع است تا از دوران نوزادی به بلوغ برسند.

نتیجه گیری بازوی پژوهشی مجلس در این بخش این است که هرگونه اقدامی برای بهبود و تحول صنعت خودرو بدون ایجاد تغییر در معماری سیستم نظارتی صنعت خودرو و محتوای تصمیمات آن موفقیت آمیز نخواهد بود. به عبارت دیگر تمرکز بر رویدادها و فرآیندهای شرکت های خودروسازی بدون توجه به فضای نهادی و ساختار نظارتی آنها قطعا با شکست مواجه خواهد شد و لازم است تغییراتی در ساختار و محتوای تصمیمات نظام نظارتی صنعت خودرو ایجاد شود. .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=363187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.