افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
1

فعال سازی بزرگترین گلخانه ایلام نیازمند توجه است رفع موانع تولید

  • کد خبر : 362857
فعال سازی بزرگترین گلخانه ایلام نیازمند توجه است رفع موانع تولید

بازار؛ گروه استان ها: امروزه با توجه به افزایش جمعیت، نیاز به تولید محصولات غذایی و تامین امنیت غذایی بسیار ضروری است. این در حالی است که در سال های اخیر در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان ایلام با مشکل جدی کم آبی مواجه بوده ایم و این امر قطعاً مشکلات فراوانی را […]

بازار؛ گروه استان ها: امروزه با توجه به افزایش جمعیت، نیاز به تولید محصولات غذایی و تامین امنیت غذایی بسیار ضروری است. این در حالی است که در سال های اخیر در بسیاری از نقاط کشور از جمله استان ایلام با مشکل جدی کم آبی مواجه بوده ایم و این امر قطعاً مشکلات فراوانی را در سراسر کشور به ویژه در حوزه کشاورزی به همراه دارد.

اما به تدریج با گسترش علم و دانش راهکارهایی برای تولید محصولات کشاورزی و همچنین صرفه جویی در مصرف بهینه آب پیش بینی شد که کمک زیادی به کشاورزان و تولید محصولات کشاورزی کرد. از جمله این راهکارها می توان به کشت گیاهان در گلخانه اشاره کرد، در این طرح گیاهان و فرآورده ها در محیطی محدود و کنترل شده به نام گلخانه کشت می شوند.

گفتنی است، کشت محصولات کشاورزی گلخانه‌ای در سال‌های اخیر در استان ایلام و به‌ویژه شهرستان هلیلان نیز رونق خوبی داشته است، به گونه‌ای که موجب اشتغال‌زایی، صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش تولید محصولات کشاورزی، درآمدزایی شده است. نسل و رونق اقتصادی استان شد. اما عمر کشت گیاهان گلخانه ای در استان ایلام و شهرستان هلیلان چندان طولانی نبود. زیرا پس از مدتی به دلایل نامعلومی گلخانه شهر هلیلان فعالیت خود را متوقف کرد. از این حیث وعده های زیادی برای راه اندازی مجدد این گلخانه داده شده که هنوز محقق نشده است.

تعطیلی گلخانه مدرن هولیلان پس از سه سال فعالیت

نیکی سلیمان نژاد کارشناس کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: گلخانه مدرن هیدروپونیک (کشت بدون خاک) هلیلان یکی از پروژه های مهم استان ایلام در حوزه کشاورزی است که در نهایت با محوریت اشتغال و تابستان خواهد بود. کشت. سال 2019 با تولید سالانه 1700 تن محصولات گلخانه ای.

فرماندار هلیلان: گلخانه هیدروپونیک هلیلان توسط هلدینگ کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران تأسیس شد که بعداً به دلیل نبود بازار هدف و عدم کشت درجه یک تعطیل شد.

و افزود: گلخانه مدرن هیدروپونیک هلیلان پس از سه سال بهره برداری و اشتغال بیش از 120 نفر در ماه های اخیر تعطیل و ده ها نفر از متخصصان آن بیکار شده اند.

سلیمان نژاد تصریح کرد: پرورش گیاهان گلخانه ای همواره منجر به حفاظت عالی از گیاهان در برابر تغییرات اقلیمی، پیشگیری از آفات، کشت بدون نیاز به سموم دفع آفات، افزایش تولید، استفاده چند منظوره و همچنین به حداقل رساندن خطرات تولید می شود که به همین دلیل اهمیت دارد.

این کارشناس ادامه داد: آب و هوای مساعد استان نعمت و ظرفیتی ایده آل برای توسعه گلخانه هاست که باید از آن برای اشتغال، صادرات، ارزآوری و افزایش تولید محصولات کشاورزی استفاده کرد.

بیکاری 124 نفر از نیروهای بومی منطقه مخ

کروش عیوضی فرماندار هلیلان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: گیاهان کشت شده در گلخانه ها مصرف آب خود را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند که با توجه به مشکل کم آبی در استان ما بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه گلخانه ها نیز نقش مهمی در اشتغال زایی دارند، افزود: گلخانه هیدروپونیک با 70 درصد ظرفیت برای 124 نفر از بومیان منطقه اشتغال مستقیم ایجاد کرد که تعدادی از این کارگران فصلی و 43 نفر دائمی بودند.

فرماندار هلیلان تصریح کرد: گلخانه هیدروپونیک هلیلان توسط هلدینگ کوثر وابسته به شهید و بنیاد امور ایثارگران راه اندازی شد که بعدا به دلیل نبود بازار هدف و عدم کشت درجه یک تعطیل شد.

راه اندازی مجدد گلخانه مدرن هلیلان

فریدون همتی نماینده مردم استان ایلام نیز در این خصوص اظهار داشت: این واحد تولیدی که محصولات گلخانه ای را با سیستم های هیدروپونیک و تکنولوژی روز تولید می کند به دلیل مشکلات صادراتی و در نتیجه کمبود نقدینگی برای پرداخت هزینه تسهیلات و مسائل مربوط به انتقال اسناد ملک از سال گذشته تعطیل شده است.

وی افزود: تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات و بازگشت گلخانه به فعالیت های تولیدی در اسرع وقت انجام خواهیم داد.

تعطیلی این گلخانه در حالی صورت می گیرد که محصولات گلخانه ای تاثیر بسزایی در راندمان مصرف آب دارد و با توجه به شرایط آبی استان باید به راه اندازی مجدد این طرح توجه ویژه ای شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=362857

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.