افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
2

SpaceX تاریخ ساز شد. اولین پیاده روی فضایی تجاری با موفقیت انجام شد

  • کد خبر : 361036
SpaceX تاریخ ساز شد. اولین پیاده روی فضایی تجاری با موفقیت انجام شد

ماموریت Polaris Dawn اسپیس ایکس روز پنجشنبه با تکمیل اولین راهپیمایی تجاری فضایی تاریخ ساز شد. این دستاورد تاریخی که توسط ناسا به عنوان یک “جهش بزرگ به جلو” در صنعت فضایی مورد استقبال قرار گرفت، نقطه عطف جدیدی در اکتشافات تجاری فضایی است. با دی جی همراه باشید. ماموریت به رهبری جرد آیزاکمن این […]

ماموریت Polaris Dawn اسپیس ایکس روز پنجشنبه با تکمیل اولین راهپیمایی تجاری فضایی تاریخ ساز شد. این دستاورد تاریخی که توسط ناسا به عنوان یک “جهش بزرگ به جلو” در صنعت فضایی مورد استقبال قرار گرفت، نقطه عطف جدیدی در اکتشافات تجاری فضایی است. با دی جی همراه باشید.

ماموریت به رهبری جرد آیزاکمن

این ماموریت توسط میلیاردر فین تک جارد آیزاکمن هدایت شد. او به همراه سه خدمه دیگر روز سه شنبه از مرکز فضایی کندی در فلوریدا با فضاپیمای دراگون به فضا پرتاب شد. این ماموریت نه تنها برای راهپیمایی فضایی تجاری خود، بلکه برای ارتفاع بالای مدار که به 700 کیلومتر می رسید، منحصر به فرد بود.

روز پنجشنبه، خدمه فضاپیمای دراگون به مرحله‌ای رسیدند که جریان اکسیژن به لباس‌های فضایی‌شان آغاز شد و به طور رسمی شروع فعالیت برون‌خودی (EVA) را در ساعت 10:12 صبح به وقت گرینویچ اعلام کرد.

اولین پیاده روی فضایی تجاری

پس از مدتی جارد آیزاکمن دریچه سفینه فضایی را باز کرد و با کمک دسته ها و مهارهای ساختاری معروف به «اسکای واکر» از کشتی دراگون خارج شد. از این موقعیت منحصر به فرد، او می تواند منظره ای خیره کننده از زمین داشته باشد. وی در این لحظه تاریخی گفت:

از اینجا، زمین واقعاً مانند یک جهان کامل به نظر می رسد.

این راهپیمایی فضایی تنها یک ساعت و 46 دقیقه به طول انجامید و پس از تکمیل این فعالیت، خدمه به فضاپیما بازگشتند و کشتی دراگون تحت فشار قرار گرفت.

لباس های نسل بعدی اسپیس ایکس

آیزاکمن و هم تیمی‌اش، سارا گیلیس، مهندس اسپیس ایکس، چند دقیقه قبل از بازگشت به فضاپیما، آزمایش‌های حرکتی لباس‌های نسل بعدی اسپیس‌ایکس را انجام دادند. این لباس‌های فضایی دارای نمایشگرهای کلاه ایمنی پیشرفته، دوربین‌های کلاه ایمنی و سیستم‌های حرکتی تقویت‌شده هستند که همگی به افزایش کارایی خدمه در شرایط سخت فضا کمک می‌کنند.

این ماموریت در حالی انجام شد که فضاپیمای دراگون قفل هوایی نداشت. به همین دلیل، کل خدمه در معرض خلاء فضا قرار گرفتند. در این شرایط اسکات پوتیت، خلبان ماموریت و آنا منون، مهندس اسپیس ایکس، در داخل کشتی باقی ماندند و سیستم های حیاتی را زیر نظر گرفتند.

اولین پیاده روی فضایی تجاری

خطرات و آمادگی برای رویارویی با آنها

اگرچه این ماموریت موفقیت آمیز بود، اما همیشه خطراتی در ارتباط با پیاده روی فضایی وجود دارد. شان اوکیف، مدیر سابق ناسا، به خبرگزاری فرانسه گفت:

این ریسک قطعاً بیشتر از صفر و مطمئناً بیشتر از هر فعالیت تجاری دیگری است که تاکنون انجام شده است.

قبل از راهپیمایی فضایی، خدمه باید مراحل قبل از تنفس را برای حذف نیتروژن از خون و جلوگیری از مشکلات ناشی از بیماری رفع فشار طی می کردند. این فرآیند بسیار حساس و حیاتی بود تا خدمه بتوانند بدون مشکل فعالیت های خارج از فضاپیما را انجام دهند.

ارتفاع مدار تاریخی

فضاپیمای دراگون در طول ماموریت خود به ارتفاعی نزدیک به 870 مایل (بیش از 1400 کیلومتر) رسید که سه برابر ارتفاع مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بود (اگرچه پیاده‌روی فضایی در ارتفاع 738 کیلومتری انجام شد). این یک دستاورد قابل توجه برای ماموریت های Polaris و SpaceX است. برای این ماموریت، کل خدمه بیش از دو سال آموزش دیدند. این آموزش ها شامل صدها ساعت شبیه سازی، پریدن از هواپیما، غواصی و حتی بالا رفتن از آتشفشان در اکوادور بود!

اولین پیاده روی فضایی تجاری

برنامه پولاریس و آینده ای روشن برای صنعت فضایی

Polaris Down اولین ماموریت از سه ماموریت در برنامه Polaris است. این برنامه فضایی حاصل همکاری جارد آیزاکمن و اسپیس ایکس است. اگرچه جزئیات مالی این ماموریت به طور کامل فاش نشده است، گزارش ها نشان می دهد که ایزاکمن، 41 ساله، موسس و مدیر عامل Shift4Payments، حدود 200 میلیون دلار بودجه برای این ماموریت جمع آوری کرده است.

هدف نهایی این برنامه فضایی انجام اولین پرواز سرنشین دار با استفاده از Starship است که نمونه اولیه نسل جدیدی از موشک های فضایی محسوب می شود. این موشک‌ها بخش مهمی از برنامه‌های بلندمدت ایلان ماسک برای استعمار مریخ هستند.

خلاصه

ماموریت Polaris Dawn و اولین پیاده‌روی فضایی تجاری آن نقطه عطف مهمی در تاریخ اکتشافات تجاری و علمی فضایی است. این ماموریت نه تنها راه را برای آینده فضایی بشریت هموار می کند، بلکه قابلیت های جدیدی را برای استفاده از فناوری های پیشرفته در فضا نشان می دهد. با توجه به موفقیت همکاری بین SpaceX و Jared Isaacman، آینده روشنی برای ماموریت های فضایی تجاری پیش بینی می شود که می تواند بشریت را به مرزهای جدید اکتشاف فضایی ببرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=361036

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.