افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
0

آیین نامه قانون الزام به ثبت معاملات ملکی چه زمانی ابلاغ می شود؟

  • کد خبر : 360331
آیین نامه قانون الزام به ثبت معاملات ملکی چه زمانی ابلاغ می شود؟

به گزارش خبرآنلاین، با گذشت 4 ماه از ابلاغ قانون الزام ثبت معاملات ملکی، آیین نامه اجرایی این قانون ابلاغ نشده است. صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این خصوص اعلام کرد: آیین نامه ماده 3 این قانون روز شنبه 4 شهریورماه ابلاغ می شود. صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد […]

به گزارش خبرآنلاین، با گذشت 4 ماه از ابلاغ قانون الزام ثبت معاملات ملکی، آیین نامه اجرایی این قانون ابلاغ نشده است. صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این خصوص اعلام کرد: آیین نامه ماده 3 این قانون روز شنبه 4 شهریورماه ابلاغ می شود.

صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه اولین آیین نامه قانون الزام ثبت معاملات ملکی از 4 شهریورماه ابلاغ می شود، گفت: در حال حاضر قانون شامل 14 مورد است. آیین نامه ای که 6 مورد آن به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده و 8 آیین نامه دیگر در حال بررسی و تصویب در هیئت وزیران است. برخی از این مقررات مهلت سه و شش ماهه دارند که باید به سرعت اجرا شوند. ماده 3 آیین نامه بلافاصله ابلاغ شده و شنبه هفته آینده ابلاغ خواهد شد. ضمناً پیش نویس سایر آیین نامه ها نیز توسط سازمان ثبت تهیه و تقدیم معاونت اول محترم قوه قضائیه گردید که مراحل اداری خود را طی می کند.

چالش اجرای گزارش تراکنش چیست؟

وی همچنین به چالش های موجود برای ثبت معاملات که وضعیت آن باید پس از ابلاغ آیین نامه مربوط مشخص می شد، پاسخ داد و گفت: به لطف ایجاد بستر الکترونیکی «کاتب» برای بنگاه های معاملات ملکی سراسر کشور. طبق برنامه ریزی های انجام شده از 24 شهریور می توانند از این بستر استفاده کنند، اما جزئیات فعالیت جدید بنگاه های معاملات ملکی پس از ابلاغ آیین نامه که در انتظار جلسه هیئت راهبردی است، با جزئیات بیشتری توضیح داده خواهد شد. مشاوره با بخش حقوقی و قوه قضاییه

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: روز شنبه هفته آینده یکی از مهم ترین اساسنامه ها یعنی اساسنامه مواد سه، هفت و دهم در نهایت تصویب می شود. این آیین نامه مربوط به اسناد نقل و انتقال ملک بوده و در حال حاضر در مراحل نهایی بررسی می باشد.

امکان ثبت معامله پس از ابلاغ آیین نامه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

کشاورز همچنین با اشاره به مشکلات مردم در ثبت ملک خود که قرار بود با ابلاغ آیین نامه مشخص شود، افزود: در این مورد سازمان ثبت در حال ارائه سامانه الکترونیکی است تا اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند به صورت مستقیم ملک شما را ثبت کنند. قانونگذار برای ارائه این بستر الکترونیکی به سازمان ثبت فرصت یکساله داده است. در نظر داریم ظرف مدت یک سال این سامانه الکترونیکی را برای استفاده در دسترس عموم قرار دهیم و حتی در خصوص مشاوره آنلاین نیز اقداماتی انجام شده است که منوط به ابلاغ مقررات مربوط به ماده 3 می باشد. پس از ابلاغ این آیین نامه، ثبت الکترونیکی سازمان در اولین فرصت مشاوره آنلاین را در اختیار متقاضیان محترم قرار خواهد داد. لازم به ذکر است سازمان های دیگری مانند وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و تامین اجتماعی نیز در این زمینه وظایفی دارند که پس از تکمیل آنها سوابق کامل و دقیق ارائه خواهد شد.

به کارگزاران املاک کمک کنید تا معاملات را ثبت کنند.

وی تاکید کرد: اجرای موفق این قانون مستلزم همکاری و هماهنگی نهادهای مختلف است و می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی و به طور کلی کاهش اختلافات ملکی در کشور منجر شود.

کشاورز همچنین به انتشار پرونده های الکترونیکی قراردادها اشاره کرد و گفت: این پرونده ها از طریق ثبت اسناد مکتوب به معاونت حقوقی ارسال شده است که پس از بررسی توسط معاونت حقوقی قوه قضائیه در آینده نزدیک منتشر خواهد شد. در هر زمان از طرف اداره حقوقی به شما اطلاع داده خواهد شد. ما آن را برای استفاده در دسترس عموم قرار خواهیم داد.

وی تاکید کرد: این پرونده ها می تواند به مشاوران املاک کمک کند تا معاملات را ثبت کنند و روند کاری خود را بهبود بخشند و رویه هایی را ارائه دهند که منجر به کاهش مطالبات ملکی شود.

47236

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=360331

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.