افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
1

از ذخیره استراتژیک دارو غافل شده ایم. من نمی توانم برای انسولین صبر کنم

  • کد خبر : 354474
از ذخیره استراتژیک دارو غافل شده ایم. من نمی توانم برای انسولین صبر کنم

به گزارش بازار، هادی احمدی عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به ذخیره استراتژیک دارو گفت: همه چیز به مدیریت صحیح حوزه دارو برمی گردد و این مدیریت صحیح مستلزم آمار صحیح است. و ارقام و همچنین نقدینگی و عرضه ارز کافی. وی با عنوان این مقاله که حدود 12 میلیون بیمار دیابتی […]

به گزارش بازار، هادی احمدی عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به ذخیره استراتژیک دارو گفت: همه چیز به مدیریت صحیح حوزه دارو برمی گردد و این مدیریت صحیح مستلزم آمار صحیح است. و ارقام و همچنین نقدینگی و عرضه ارز کافی.

وی با عنوان این مقاله که حدود 12 میلیون بیمار دیابتی داریم و روز به روز بر این تعداد افزوده می شود، افزود: سال هاست که قلم های انسولین جایگزین ویال های انسولین شده است زیرا بیماران قدر قلم انسولین را می دانند.

احمدی ادامه داد: قلم های انسولین بر اساس عملکرد به چند دسته تقسیم می شوند که شامل انسولین های سریع الاثر، کوتاه اثر، طولانی اثر و مخلوط می شود.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران با اشاره به کمبود نوع وارداتی انسولین گفت: متاسفانه مدتی است که این انسولین سریع و متوسط ​​در کشور با کمبود مواجه شده است.

وی افزود: تولید انسولین در کشور داریم، دو شرکت تحت لیسانس انسولین قلمی تولید می کنند و دو شرکت دیگر نیز به زودی به آنها ملحق می شوند، اما پزشکان و بیماران به انسولین خارجی که ما کم داریم عادت کرده اند و به نتیجه رسیده اند.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: به طور متوسط ​​ماهانه 800 هزار قلم از این نوع انسولین در کشور نیاز است که سازمان غذا و دارو باید به هر حال برای واردات آن 800 هزار قلم فکر کند. بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان غذا و دارو در تیرماه، گفتند تامین کننده خارجی مشکل دارد و مبلغ اختصاص یافته به کشورمان یک چهارم کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: انسولین دارویی نیست که باید منتظر ماند بلکه باید مشکلاتی را پیش بینی کرد و سازمان غذا و دارو حداقل 6 ماه موجودی در کشور داشته باشد. من تعجب می کنم که چرا افراد در سازمان غذا و دارو این رزرو استراتژیک را نادیده گرفتند که حتی تولید کننده در صورت کمبود دارو دچار مشکل می شد.

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان غذا و دارو را مقصر اصلی عدم تخصیص و مدیریت صحیح می داند، گفت: بله، من کل سازمان غذا و دارو را مقصر می دانم زیرا باید تمهیداتی را انجام دهد و ذخیره داروی استراتژیک باید در کشور باشد. کشوری داشته باشیم که دچار کمبود نشود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پزشکان و بیماران انسولین کمیاب خارجی را ترجیح می دهند، افزود: انسولین ایرانی یکی دو سال است که تولید می شود و هنوز ناشناخته است. برخی از پزشکان هنوز با تولیدات داخلی آشنایی کامل ندارند و اغلب برندها را می نویسند. بیماران نیز به آن عادت کرده اند و تغییر ذائقه بیماران بسیار دشوار است. توضیح اثربخشی طب ایرانی برای بیماران و پزشکان زمان زیادی می برد، اثربخشی این محصول باید در کنگره ها و کنفرانس ها توضیح داده شود، اما زمان می برد. آنچه مسلم است این است که حداقل باید 50 درصد در داخل تولید کنیم و 50 درصد واردات داشته باشیم. 50 درصدی که باید وارد شود مشکلاتی دارد که متاسفانه عامل اصلی آن را در برنامه ریزی برای تامین دارو می دانم.

وی در پاسخ به این سوال که گفتید دو شرکت دیگر به تعداد شرکت های تولید کننده انسولین در کشور اضافه می شود، آیا در تامین مواد اولیه مشکلی نخواهیم داشت؟ احمدی گفت: قطعا در تامین مواد اولیه مشکل داریم. مشکل بزرگ ما در پزشکی نقدینگی است، بارها گفته ایم وقتی در صنعت دارو کمبود نقدینگی داریم این مشکلات را داریم. وقتی سازمان غذا و دارو تا سال 1403 125 طرح برای طرح دروار درخواست می کند و مجلس 75 طرح را می پذیرد، بالاخره یک جایی ظاهر می شود. کمبود نقدینگی بلای جان صنعت داروسازی کشور است، چه در تامین مواد اولیه، چه در تولید و چه در تامین. باید تلاش کنیم منابع مالی پایدار برای صنعت دارو ذخیره کنیم و حداقل شش ماه ذخیره استراتژیک داشته باشیم. متاسفانه این برنامه نیست و کمبود نقدینگی دلیل آن شده است.

وی ادامه داد: البته لازم به ذکر است که سازمان غذا و دارو تنها نهادی نیست که در فرآیند تامین منابع مالی پایدار برای تامین دارو دخالت دارد، سازمان های دیگری مانند سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی . نیز درگیر هستند. ما نمی توانیم تنها سازمان غذا و دارو را مقصر بدانیم، هرچند سازمان غذا و دارو باید تسهیلات لازم را فراهم کند.

احمدی افزود: باید پزشکان را متقاعد کنیم که از انسولین و تمام داروهای تولیدی در کشور استفاده کنند و این امر نیاز به زمان دارد. زمانی که یک دارو کم است، مصرف القایی افزایش می یابد و در بیماران، داروها در خانه ذخیره می شوند. زمانی که کمبود دارو وجود دارد باید دو یا سه برابر آن را تهیه کنیم تا مصرف القایی از بین برود و این یک بحث روانی است. باید فرهنگ سازی شود و مردم کمک کنند و مسئولان سازمان غذا و دارو مقدمات لازم را فراهم کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در پایان گفت: امیدواریم با روی کار آمدن رئیس جدید سازمان غذا و دارو شرایطی در این سازمان حاکم شود تا از این قبیل مشکلات کمتری داشته باشیم. .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=354474

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.