افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

مسئولان جهاد کشاورزی استان های شمالی برکنار شوند شبهه ارتباط برخی مدیران با دلالان بازار برنج

  • کد خبر : 354370
مسئولان جهاد کشاورزی استان های شمالی برکنار شوند شبهه ارتباط برخی مدیران با دلالان بازار برنج

به گزارش بازار، مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران با بیان اینکه تاخیر 8 ماهه این شبهه را ایجاد می کند که ممکن است این مدیران در مسیر دلالی انتفاعی حرکت کنند، افزود: بر اساس در تفاهم نامه دولت و بخش مقرر شد مشمولان طرح خرید برنج ایرانی مشوق هایی دریافت […]

به گزارش بازار، مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران با بیان اینکه تاخیر 8 ماهه این شبهه را ایجاد می کند که ممکن است این مدیران در مسیر دلالی انتفاعی حرکت کنند، افزود: بر اساس در تفاهم نامه دولت و بخش مقرر شد مشمولان طرح خرید برنج ایرانی مشوق هایی دریافت کنند تا این طرح ادامه یابد و شرایط برای رونق و توسعه بازار و کمی و کیفی برنج ایرانی فراهم شود.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه امضا شده با استاندار مازندران و ابلاغ دستورالعمل نحوه مشارکت بخش خصوصی در خرید برنج ایرانی به روسای سازمان های جهاد کشاورزی سه استان شمالی و دستور وزیر جهاد کشاورزی در آن زمان مشمولان طرح خرید برنج ایرانی حق دریافت کمک برای واردات برنج را دارند.

کشاورز با تاکید بر اینکه میزان واردات برنج هر ساله با توجه به وضعیت تولید تعیین می شود، تصریح کرد: مشوقی که قرار بود به عنوان مشوق واردات برنج به شرکت ها داده شود، از محل واردات تعیین شده در نظر گرفته شد و قرار نبود این مشوق باشد. باعث افزایش واردات برنج می شود.

وی افزود: بر این اساس قرار شد سازمان های جهادکشاورزی سه استان شمالی گزارشی از میزان کل برنج خریداری شده هر شرکت تهیه و به معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ارائه کنند. این وزارتخانه بر اساس عملکرد شرکت ها به آنها برای واردات برنج کمک خواهد کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه از دی ماه سال 1402 تاکنون گزارشی ارائه نشده است. بیانیه: در این راستا جلسات متعددی با متولیان وزارت جهاد کشاورزی و آخرین بار در ابتدای شهریور ماه جاری با حضور معاون توسعه بازرگانی و این شخص برگزار شد. مسئول جهاد و كشاورزي استان هاي شمالي است و مصوب شد كه در اسرع وقت گزارش خود را ارائه دهند، اما هنوز 8 ماه از ارائه گزارش مي گذرد.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران و اعضای آن حمایت از تولید داخل را در اولویت می دانند اما معتقدیم حمایت از تولید داخلی و واردات برای حمایت از مصرف کننده باید منطقی باشد و اولویت ها را در نظر بگیرد.

کشاورز با بیان اینکه در اوایل سال 1402 به درخواست و دعوت وزارت جهاد کشاورزی و استانداری شمال کشور، شرکت های عضو انجمن در خرید برنج ایرانی مشارکت داشتند، تصریح کرد: از یک سو این مشارکت. از رسوب برنج تولیدی سال 1401 در انبارهای کشاورزان جلوگیری کرد و از یک سو قیمت برنج ایرانی را به میزان قابل توجهی تعدیل و کاهش داد و بازگشت آن به سفره های خانوارهای ایرانی را تضمین کرد.

وی گفت: با تصویب و ابلاغ این بخشنامه، با مشارکت شرکت های بزرگ و قدرتمند که امکان فرآوری و توزیع مستقیم در فروشگاه های زنجیره ای خود را دارند، در طرح خرید برنج ایرانی در ابتدای زمستان سال گذشته، بازار برنج ایران با شوک مثبت و رونق مواجه شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه انفعال متولیان جهادکشاورزی در سه استان شمالی آسیب جدی به بازار برنج کشور وارد کرده است، افرود گفت: از یک سو این تاخیر و این ضعیف بودن آموزش باعث شده شرکت ها تمایلی به شرکت مجدد در طرح خرید برنج ایرانی نداشته باشند و از یک سو باعث افزایش قیمت برنج ایرانی شود و تاخیر در واردات برنج برای جبران کسری بازار کشور به سفره بیشتر آسیب می رساند. بیش از 100 نفر 50 میلیون نفر در کشور که در دهک های پایین هستند.

وی با یادآوری اینکه گزارشی در خصوص این تاخیر و کوتاهی مدیران جهادکشاورزی در استان های شمالی به وزیر جهاد کشاورزی ارائه شده است، تاکید کرد: امروز پس از گذشت نزدیک به 8 ماه از ابلاغ بخشنامه و تاخیرهای مکرر به صراحت از وزیر جهادکشاورزی می خواهیم مدیران ناکارآمد و منفعل را برکنار کند.

کشاورز با بیان اینکه اعضای انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران همواره به درخواست دولت پاسخ داده و بدون هیچ گونه تردید، سهولت و ارزیابی سود وارد میدان شده اند، اظهار داشت: در این راستا، اعضای انجمن تولیدکنندگان و عرضه کنندگان برنج ایران همواره به درخواست دولت پاسخ دادند. نظر: به نظر می رسد اگر از مسئولان جهاد کشاورزی سه استان شمالی بخواهیم با توجه به وضعیت داخلی کشور در جهت حمایت از مصرف کننده و کمک به کشاورزان گامی در جهت منافع ملی کشور بردارند، امید چندانی نیست. مشکلات در صورت بحرانی شدن مجدد کسری تولید یا عرضه بازار از محل واردات، اقدامات لازم را انجام دهید.

وی با تاکید بر اینکه مشخص نیست چرا از ارائه گزارشی که آمار آن مشخص است خودداری می کنند، تاکید کرد: گزارش آنها نباید حجم واردات را تغییر دهد اما توجه به بخش خصوصی و اهمیت دادن به مطالبات آنها قطعا حمایت از آنها را ادامه خواهد داد. . تحت تاثیر برنج ایرانی است.

کشاورز با تاکید بر اینکه از وزیر جهاد کشاورزی می خواهیم مدیران شجاع و توانمند را جایگزین کسانی که منفعل و بی تفاوت نسبت به منافع کشور هستند، کند، خاطرنشان کرد: جای تاسف است که می خواهیم به این شبهه برسیم که این همه تعلل و حرف های ناپسند. متاثر از نفوذ گروه های واسطه دیده می شود و کریدوری است که در قیمت برنج حباب ایجاد می کند و به تولید و بازار برنج کشور آسیب می زند.

وی در پایان بار دیگر بر مطالبه بخش خصوصی از وزیر جهاد و کشاورزی دولت چهاردهم تاکید کرد و تاکید کرد: از وی می خواهیم از بازار برنج ایران حمایت کرده و کیفیت و کمیت تولید را ارتقاء داده و بازار برنج و برنج را تنظیم کند. سایر محصولات کشاورزی با ارائه مدیران توانمند، حامی و شجاع. آنها باید افرادی را منصوب کنند که مخالف بخش خصوصی نیستند و آنها را دوستان و همکاران دولت بدانند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=354370

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.