افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
2

مطالبات اربعینی از افغان ها درست است یا نادرست/ در مقابل خواسته های نادرست جایز نیست؟

  • کد خبر : 354002
مطالبات اربعینی از افغان ها درست است یا نادرست/ در مقابل خواسته های نادرست جایز نیست؟

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه جوان نوشت: در واقع حضور اتباع افغانستانی در مراسم اربعین کربلا و فراهم شدن امکانات برای شرکت در این مراسم از جمله اتفاقاتی است که ایران بخش بزرگی از مسئولیت شما را بر عهده گرفته است. . نه تنها از روی وظیفه، بلکه از روی نیت خیر. پذیرش این مسئولیت در […]

به گزارش خبرآنلاین، روزنامه جوان نوشت: در واقع حضور اتباع افغانستانی در مراسم اربعین کربلا و فراهم شدن امکانات برای شرکت در این مراسم از جمله اتفاقاتی است که ایران بخش بزرگی از مسئولیت شما را بر عهده گرفته است. . نه تنها از روی وظیفه، بلکه از روی نیت خیر. پذیرش این مسئولیت در حالی است که تغییر نظام سیاسی در افغانستان و پیامدهای آن کار را دشوارتر و سنگین تر می کرد. در اربعین حسینی که بهانه ای برای تجدید وفاداری به سرور و سالار شهیدان است، جمهوری اسلامی در کنار همه مشکلات و چالش هایی که به دلیل تعداد قابل توجه پناهندگان در کشور داشت، سعی کرد با برنامه ریزی وارد عمل شود. و بدون توجه به نگرانی های موجود، ساختارها را یکپارچه کنید. به عنوان مثال، هیئت های پنج گانه پس از ارائه دستورالعمل نحوه اخذ ویزای اربعین برای زائران افغانستانی، آمادگی خود را برای اعطای ویزای ویژه به مردم افغانستان اعلام کردند. ایران در اقدامی دیگر با بزرگان شیعه در افغانستان دیدار کرد. در این جلسه مشکلات زوار از جمله نبود وسایل حمل و نقل کافی، وضعیت بد مالی زوار، مسیر و ده ها موضوع دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
همچنین در هماهنگی‌هایی که سفارت ایران در افغانستان با ستاد اربعین انجام داد، از حداکثر خدمات ممکن در شرایط موجود برای تسهیل روند استفاده شد. این خدمات شامل تامین سوخت اتوبوس های افغانستان و تمدید زمان صدور ویزا با هماهنگی دولت عراق می باشد که می توان به بیش از 100 بار اشاره کرد.
این خدمات در شرایطی ارائه شد که علاقه به سفر به اربعین چهار برابر شد که طبیعی است، اگر سال گذشته 30 هزار نفر موفق به دریافت «ویزای رایگان» اربعین شدند، امسال انتظار 120 هزار نفر نه منطقی بود و نه ممکن. صادر شود؛ با این حال، در عین حال، پنج سفارت کشور در افغانستان تنها از روی حسن نیت و نه بر اساس وظایف در شیفت های مختلف، ویزا داده اند. رقم اعطایی دو برابر سال گذشته است و این در راستای تعهد اعلام شده از سوی دولت ایران است. نماینده در افغانستان
بر اساس آمار اولیه، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بیش از 60 هزار روادید برای زائران اربعین صادر کرده اند. همچنین ده ها هزار مهاجر افغانستانی مقیم ایران از تسهیلات حضور در مراسم اربعین بهره مند شده اند.
علیرغم دوبرابر شدن تقاضای ویزا از سوی ایران، جمهوری اسلامی امکان حضور بیشتر متقاضیان افغان در مراسم اربعین را تسهیل کرد و پنج دفتر کنسولی ایران در کابل، قندهار، هرات، مزارشریف و جلال آباد خدمات شبانه روزی را در این مکان ارائه کردند. ظرفیت کامل شامل صدور 66000 ویزا حتی بعد از اربعین، تسهیلات حمل و نقل و توافق با دولت عراق برای پذیرش زائران افغانستانی تا پایان ماه. علاوه بر این، جمهوری اسلامی به دنبال تمدید تاریخ صدور روادید برای اتباع افغانستان تا 30 صفر با مشورت دولت عراق بود.
سردار رضائیان رئیس سازمان اطلاعات فراجا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایراف گفت: به دنبال توافق با دولت محترم عراق هستیم تا اتباع خارجی بتوانند تا سی ام صفر به عراق سفر کنند. ما در تلاش هستیم تا این اتفاق بیفتد، اما هنوز توافقی حاصل نشده است.»
این در حالی است که جمهوری اسلامی با مدیریت صحیح و ارائه خدمات اربعین به زائران افغانستانی در تلاش بوده تا با کمترین چالش، زمین را برای حضور شهروندان افغانستانی فراهم کند.
همه اینها در شرایطی است که در روزهای اخیر اخبار ناعادلانه ای مبنی بر عدم همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با زائران جامانده اربعین منتشر شده است، در حالی که به نظر می رسد ادامه روند تمدنی است. در همدلی و سپاسگزاری؛ همانطور که در پایان مراسم اربعین، بازدیدکنندگان ایرانی به نشانه قدردانی از میزبانی دولت عراق، کمپین تشکر را راه اندازی کردند. عملی که دلالت بر فقدان نقص ندارد، بلکه با اعتقاد به لائن شاکارتوم لاازیدانناکم منطبق است.
همانطور که جمهوری اسلامی همواره با تروریسم افغانستان مبارزه کرده و سعی در ایجاد فضای امن و آرام داشته است، در مقابل خواسته های ناروا نیز جایز نیست که سکوت کند. هرگونه درخواست یا درخواست برای تسهیل روند حضور شهروندان افغانستان در مراسم اربعین، مانند صدور روادید هوایی، باید از سوی دولت افغانستان به عنوان مرجع اصلی باشد.

23302

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=354002

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.