افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
2

سوال تاریخی 51 ساله شد / چطور 6 خوردی؟ – قرمز نیوز – پرسپولیس نیوز

  • کد خبر : 353382
سوال تاریخی 51 ساله شد / چطور 6 خوردی؟ – قرمز نیوز – پرسپولیس نیوز

پرسپولیس درست 51 سال پیش به بزرگترین پیروزی تاریخ دربی پایتخت مقابل تاج (استقلال) دست یافت. دو تیم استقلال (تاج سابق) و پرسپولیس در چارچوب جام تخت جمشید در 25 شهریور 1352 زمانی که تب کشتی کشورمان را فرا گرفته بود به مصاف یکدیگر رفتند. دیداری که حتی خوشبین ترین هوادار پرسپولیس و بدبین ترین […]

پرسپولیس درست 51 سال پیش به بزرگترین پیروزی تاریخ دربی پایتخت مقابل تاج (استقلال) دست یافت.

دو تیم استقلال (تاج سابق) و پرسپولیس در چارچوب جام تخت جمشید در 25 شهریور 1352 زمانی که تب کشتی کشورمان را فرا گرفته بود به مصاف یکدیگر رفتند. دیداری که حتی خوشبین ترین هوادار پرسپولیس و بدبین ترین هوادار تاج هم قبل از شروع مسابقه فکر نمی کردند چنین نتیجه ای رقم بخورد.

پرسپولیس 6 بر صفر پیروز شد

در مورد نتیجه بازی نیازی به توضیح اضافی نیست. پرسپولیس شش، تاج یا صفر استقلال! دیداری که همایون بهزادی مهاجم فقید تیم ملی پرسپولیس هت تریک کرد، ایرج سلیمانی دو گل و البته حسین کلانی هم یک گل زد تا به چنین نتیجه تاریخی دست یابد.

بهرام مودت، مسیح مسیح نیا، ابراهیم آشتیانی، رضا وطن خواه، جعفر کاشانی، اصغر ادیبی، ایرج سلیمانی، علی پروین، اسماعیل حاجی رحیم پور، حسینعلی کلانی و همایون بهزادی بازیکنان پرسپولیس این شهر و استقلال با منشی‌الاسور بودند. ، محمدرضا عادلخانی، نصرالله عبداللهی، اکبر کارگر جم، علی جباری (کاپیتان)، کارو حق وردیان، عزت جانمالکی، حسن روشن (هادی نراقی)، جواد الله وردی، جواد قراب، غلامحسین مظلومی (مسعود مژدهی) به میدان رفتند.

چرا دربی شش نفره از تلویزیون پخش نشد؟

این مسابقه دقیقاً در زمان برگزاری مسابقات جهانی کشتی در سال 1352 در تهران و به پاس مدال های طلای منصور برزگر، محسن فره وشی و ابراهیم جوادی به همراه مدال برنز مرحوم محمدرضا نوایی قهرمان کشورمان برگزار شد. تیم این کشور توانست پس از اتحاد جماهیر شوروی به پایان برسد. اتحاد جماهیر شوروی باید در سکوی دوم قرار گیرد. اگرچه شایعات زیادی مبنی بر اینکه تیمسار خسروانی، رئیس وقت باشگاه تاج، فیلم های ساخته شده از آن مسابقه را گرفته و اجازه پخش آن را نداده است، بیشتر خبرنگاران قدیمی تاکید می کنند با توجه به اینکه در آن زمان تلویزیون ایران فقط یک واحد سیار و آن واحد هم قرار بود مسابقات کشتی را پوشش دهد، این بازی اصلا به صورت حرفه ای فیلمبرداری نشده بود.

درگیری درون رختکن استقلال پس از یک شکست سخت

جو رختکن تاج (استقلال) قبل از آن مسابقه کاملا متشنج بود و برخی از بازیکنان سابق این تیم به صراحت در این باره صحبت می کنند. معروف است که مرحوم رایکوف ابتدا می خواست منصور رشیدی را فیکس کند و به همین دلیل ناصر حجازی مرخصی گرفت و چند روزی سر تمرین نیامد. حجازی در روز مسابقه وارد کمپ شد و یوگسلاویایی ناگهان تصمیم گرفت به اسطوره فقید بازی بدهد. اتفاقی باعث ناراحتی منصور رشیدی شد و جو رختکن متشنج شد. بالاخره بعد از دقایقی تشنج تصمیم گرفته شد که خودش رشیدی فیکس را بازی کند. البته وقتی آبی پوستان پارسی با چهار گل از پرسپولیس عقب افتادند حجازی به میدان فرستاده شد!

اعتراف رایکوف، یک سند تاریخی

رایکوف سرمربی استقلال پیش از این دیدار در ترانه ای خطاب به همتای انگلیسی خود در پرسپولیس که دو هفته بعد از بازی در دنیای ورزش منتشر شد، اعترافی کرد که می توان آن را سندی تاریخی دانست.

او پیش از این دیدار گفته بود: اگر پرسپولیسی‌ها را داشتم با چهار گل این تیم و هر تیم دیگری را در تهران شکست می‌دادم.

این اظهار نظر تفاوت و غیرقابل مقایسه دو تیم از نظر محبوبیت و تعداد هواداران در بین مردم و علاقه مندان به فوتبال آن زمان را نشان می دهد.

یکی از معدود تصاویر باقی مانده از عجیب ترین دربی باشگاهی ایران، این عکس است که یادآور همایون بهزادی، کاپیتان پرسپولیس و علی جباری، کاپیتان استقلال در حضور نیکولای پتروچی آنو، داور رومانیایی دربی است. ، اجرای مراسم افتتاحیه مسابقه و بوسیدن.

شنیدن خاطره ای جالب از همایون بهزادی درباره دربی 6 نفره همچنان لذت بخش است. بهزادی درباره این دیدار تاریخی گفت: 4 گل با پیراهن پرسپولیس به استقلال زدم که سه گل آن مربوط به بازی معروف 6 تیمی بود. در برد 6 بر صفر استقلال و زمانی که گل ششم آخرین گل ناصر حجازی را به ثمر رساندم، او مرا در آغوش گرفت و بوسید. هرگز آن صحنه را فراموش نمی کنم. حجازی با آن حرکت درس بزرگی به من داد.

تصویری از تیم فوتبال پرسپولیس که قبل از شروع دربی تاریخی ثبت شده است را مشاهده می کنید:

ایستاده از راست: اسماعیل حجرهیمی پور، مهراب شاهرخی، هادی طاووسی، ابراهیم آشتیانی، جعفر کاشانی، رضا وطن خواه، بهرام مودت و همایون بهزادی.
نشسته از راست: محمد دستجردی، ایرج سلیمانی، اصغر ادیبی، بویوک وطن خواه، علی پروین، حسین کلانی و مسیح مسیح نیا.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=353382

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.