افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

اسمارتک نیوز » 600 میلیارد در لیگ انگلیس، صفر ریال در لیگ ایران

  • کد خبر : 35312
اسمارتک نیوز » 600 میلیارد در لیگ انگلیس، صفر ریال در لیگ ایران

به گزارش اسمارتک نیوز، در حالی که تیم های ایرانی و لیگ ایران هیچ درآمدی از حق پخش تلویزیونی ندارند، لیگ برتر انگلیس به عنوان معتبرترین لیگ فوتبال جهان از این بخش درآمدی بالغ بر 600 میلیارد دارد. پرونده حق پخش فوتبال از تلویزیون بار دیگر روی میز گذاشته شد و این بار رئیس فدراسیون […]

به گزارش اسمارتک نیوز، در حالی که تیم های ایرانی و لیگ ایران هیچ درآمدی از حق پخش تلویزیونی ندارند، لیگ برتر انگلیس به عنوان معتبرترین لیگ فوتبال جهان از این بخش درآمدی بالغ بر 600 میلیارد دارد.

پرونده حق پخش فوتبال از تلویزیون بار دیگر روی میز گذاشته شد و این بار رئیس فدراسیون فوتبال هشدار داد در صورت عدم اعطای این حق فوتبال به باشگاه ها، فوتبال باشگاهی و ملی کشورمان برای حضور در مسابقات بین المللی دچار مشکل می شود. حقی که نزدیک به سه دهه است که فوتبالیست ها سعی در نقد آن دارند اما هنوز نتوانسته اند از این درآمد که بخش بزرگی از درآمد باشگاه های فوتبال دنیا را تشکیل می دهد استفاده کنند.

این بار اما به نظر می رسد تعویق اجرای این قانون چالش های زیادی را برای فوتبال ایران ایجاد کند. به همین دلیل مهدی تاج هفته گذشته در مراسم قرعه کشی فصل جدید لیگ اصلی فوتبال نسبت به بی تفاوتی دولت و مجلس نسبت به احیای حق فوتبال هشدار داد و گفت: امیدوارم امسال آخرین سالی باشد که ما در لیگ درباره حق پخش تلویزیونی صحبت می کنیم زیرا اطلاعاتی دارم که معتقدم در چند ماه آینده AFC و فیفا با صدور بخشنامه ای سندی را برای پخش حق پخش و اجبار آنها در لیگ صادر خواهند کرد.

وی ادامه داد: این مهم است و امیدوارم و درخواست می کنم دوستانی که در مجلس برنامه هفتم را می نویسند حتما این بند را در مطالبات خود ببینند که اگر نبینید همه با مشکل مواجه می شویم و نمی توانیم در جام باشگاه های آسیا و حتی در تیم ملی جایگاهی کسب کنیم. امیدوارم این اتفاق به گونه ای باشد که نه ما آسیب ببینیم و نه صداوسیما. ما هم روندی را انجام دادیم و برنامه منظمی را پیشنهاد دادیم که اگر اجرا شود، به کسی آسیبی نمی رسد.

رئیس فدراسیون فوتبال معتقد است که باشگاه ها باید با حق پخش از ضرر و زیان نجات پیدا کنند، گفت: اگر پول باشد هزینه می کنیم، اما فوتبال فقط خرج کردن نیست و باید باشگاه هایمان را از ضرر نجات دهیم.

اکنون در روزهایی که نمایندگان مجلس در حال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه هستند، روسای فدراسیون فوتبال و باشگاه ها امیدوارند پس از دهه ها تلاش و جست و جو، حق پخش تلویزیونی که بیشترین سهم درآمد باشگاه ها در فوتبال جهان را تشکیل می دهد، محقق شود و حق فوتبال پرداخت شود.

البته در فصول اخیر با توجه به بی تفاوتی نهادهای تصمیم گیر، فدراسیون فوتبال در چند مرحله سعی کرد با عدم ورود دوربین های تلویزیونی به ورزشگاه ها، صدا و سیما را تحت فشار قرار دهد تا حق پخش را به آنها بدهد.

صفر بودن درآمد باشگاه های ایرانی از حق پخش تلویزیونی در شرایطی است که این موضوع در فوتبال دنیا به عنوان یکی از اصلی ترین راه های درآمدزایی باشگاه ها پذیرفته شده است و هر باشگاهی با توجه به جایگاه و اعتبار خود از فروش حق پخش مسابقات خود سهمی دریافت می کند.

حق پخش تلویزیونی لیگ برتر انگلیس به عنوان رقابتی با بیشترین تعداد حق پخش در بین لیگ های فوتبال جهان مورد بررسی قرار گرفت و به این ترتیب اهمیت این عامل در درآمدزایی برای باشگاه ها بیش از پیش مشخص شد.

به گزارش سایت انگلیسی Athletic The، حق پخش لیگ برتر انگلیس برای قراردادی سه ساله برای سال های 2022-2025، 5000 میلیون پوند (300000 میلیون تومان) برای حق پخش در انگلیس و 5050 میلیون پوند (303000 میلیون تومان) برای حق پخش بین المللی این مسابقات است. در مجموع، حق پخش سه ساله لیگ برتر انگلیس بالغ بر 603 میلیارد تومان است، یعنی حق پخش تلویزیونی لیگ برتر انگلیس برای هر فصل 201 میلیارد تومان است.

این پرسودترین قرارداد امضا شده در فوتبال جهان است که تنها لیگ ملی فوتبال (NFL) و لیگ برتر هند (IPL) درآمد داخلی بیشتری در هر بازی از نظر حقوق پخش نسبت به لیگ برتر انگلیس کسب می کنند.

درآمد لیگ برتر انگلیس از حق پخش تلویزیونی بین 20 باشگاه لیگ برتر بر اساس مکانیزم سه قسمتی خاص توزیع می شود. به گزارش سایت لیگ برتر، 50 درصد به طور مساوی بین باشگاه ها تقسیم می شود، 25 درصد بر اساس شایستگی و جایگاه نهایی تیم در جدول لیگ تقسیم می شود و 25 درصد نیز از سوی صدا و سیما بابت حق اجاره ورزشگاه به تیم ها پرداخت می شود.

به عنوان مثال منچسترسیتی در فصل 2021-2022 بیش از 153 میلیون پوند معادل 9 میلیون و 180 هزار تومان درآمد داشت که با قهرمانی این تیم به پایان رسید.

در شرایطی که باشگاه ها از حق پخش مسابقات خود از تلویزیون درآمدهای نجومی دارند، در فوتبال ایران این حق صفر ریال است و تلاش باشگاه ها و فدراسیون برای رفع این مشکل به جایی نرسیده است. حال باید دید تلاش مجدد فدراسیون فوتبال به دلیل فشارهای کنفدراسیون فوتبال آسیا باعث می شود باشگاه ها به حق خود برسند یا این بار نتایج قبلی را نخواهند گرفت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=35312

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.